Nissan Leaf (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leaf |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 30.000 km |
KM-stand laatst | 75.000 km |
Nissan Leaf
- 52.000 km
Aan het eind van 2015 was ik op zoek naar een tweedehands Nissan Leaf van eind 2013 vanwege de gunstige bijtellingsregeling en de verbeteringen die er eind 2013 zijn doorgevoerd op de Leaf.
De redenen waarom ik op een Leaf ben uitgekomen zijn de volgende.
1) Zuinige auto voor woon werk verkeer die als het kan het milieu niet te veel belast.
2) Nissan heeft de meeste positieve ervaringen/recensies met elektrische auto's. Renault maakt ook al langer elektrische auto's maar die zijn niet allemaal een succes geworden. en een Tesla is erg duur en qua onderhoud en jaarlijkse kosten heb ik in dat merk (nog) geen vertrouwen.
3) Geen batterij huur
4) opladen aan een gewoon stopcontact is mogelijk
5) opladen aan een normale laadpaal is mogelijk
6) opladen via een snellader is mogelijk (Fastned en ook andere aanbieders)
Na wat zoeken is de auto gevonden
Het betreft een Nissan Leaf van eind 2013 in de Acenta uitvoering met een achteruitrijcamera. Deze auto heeft een aantal jaar als demo auto rondgereden en ziet er netjes uit.
Na ruim een jaar sturen en 20.000 probleemloze kilometers verder een review.
De eerste indruk van de auto is snel instappen en niet te veel naar de buitenkant kijken. Na een tijdje wennen de wat aparte vormen van de auto.
Vanbinnen is het een mooie nette auto welke het uiterlijk weer doet vergeten.
Een klein minpuntje is het zicht rondom.
Deze is niet helemaal optimaal door o.a. de grote voorstijl. Hier moet je af en toe goed omheen kijken om zeker te weten dat je niet een fietser over het hoofd ziet. Volgens mij hebben veel auto's tegenwoordig een grote voorstijl omdat ze hier een airbag in willen stoppen helaas gaat dit wel ten koste van het zicht en dus de veiligheid.
Het rijden met de auto is erg stil en comfortabel. Ook na ruim 50.000 km op de teller rijdt de auto nog als nieuw en zitten er geen trillingen en problemen in de auto. In de Eco stand rijd de auto beheerst en soepel. Als de Eco stand wordt uitgezet reageert de auto fel op het gaspedaal en zijn er bij het stoplicht niet veel auto's die sneller weg zijn. Na een paar keer is dat eigenlijk wel leuk geweest en is het de kunst om zonder tussendoor op te laden op je bestemming aan te komen.
Het veilige rijbereik wat ik aanhoud met deze auto is 100 km. Omdat de actieradius die wordt aangegeven door de boordcomputer iets te optimistisch is hou ik het volgende aan voor het rijbereik.
De dagteller zet ik als ik ga rijden met een volle accu op nul de optelsom van het aantal verreden kilometers en het restpercentage van de accu moeten daarbij groter dan 100 blijven.
In de praktijk blijkt de actieradius bij een temperatuur boven de 12 gr C boven de 120 km te liggen
onder de 0 gr C moet de auto voorverwarmt worden en kom je ca 105 km ver met de auto.
Bij koud weer is lang achter elkaar doorrijden goed voor de actieradius. Tussendoor stoppen zorgt ervoor dat de accu afkoelt en ook de actieradius minder wordt.
Als het even kan ben ik iemand die lekker doorrijd zonder dicht op mijn voorganger te zitten. Hierdoor kun je door af te remmen op de motor redelijk wat energie terugwinnen.
Wat mij opvalt bij het accupercentage is het volgende.
- Als de Accu op temperatuur is is het rijbereik groter dan bij lage temperaturen
- Als er hard wordt gereden zakt het percentage harder dan je zou verwachten
- Als er na een stevige snelwegrit nog een stuk rustig wordt gereden (tot 90 km/uur) zakt het accu percentage veel langzamer dan je zou verwachten.
Bij een wat lage temperatuur zorg ik dat de auto is voorverwarmd wat positief is op het rijbereik en bij vorst zijn de ruiten keurig netjes ontdooit.
Het opladen
Thuis
Laad ik de auto via de bijgeleverde lader aan het stopcontact. Hiervoor moet je natuurlijk wel de gelegenheid hebben om je auto vlak bij het huis neer te zetten. Laden gaat met ca 2 KW / uur. In een nacht is de Accu dan wel weer vol
Onderweg
Een gratis laadpas van de ANWB en een account bij Fastned
zorgt ervoor dat je vrijwel bij elke laadpaal in Nederland kunt laden. Helaas kun je slecht zien wat de kosten van het laden zijn aan een laadpaal. Over het algemeen zitten hier geen grote extremen in al moet je een snellader soms niet te lang bezet houden als deze per minuut wordt afgerekend.
Fastned heeft zijn prijzen in ieder geval goed inzichtelijk en heeft daardoor mijn voorkeur als ik gebruik moet maken van een snellader.
Als je gebruik moet maken van een snellader zijn de kosten per KWh zodanig dat dit bijna even duur is als normale brandstof (ca 10 tot 15 ct / km). Deze gebruik ik dan ook om mijn bestemming te bereiken en daar gebruik te maken van een normale lader.
Bij een optimale temperatuur van de Accu gaat het laden vrij snel. In ca 15 minuten is de accu opgeladen van 20 - 80%. Helaas heeft de accu niet altijd een optimale temperatuur waardoor het ook kan gebeuren dat je 45 minuten staat te laden en dan bijvoorbeeld nog niet op de 80% zit. Wel heb ik in de gaten gekregen dat hard optrekken en afremmen op de motor goed is voor de temperatuur van de accu en dus ook op de oplaadtijd.
een keer of drie de accu op een dag opladen aan een snellader is geen probleem. Ga je er echter 400 km mee rijden dan sta je vaak aan de lader en loopt de temperatuur van de accu wel erg op wat ook niet bevorderlijk is voor de levensduur van de accu. Het kost dan ook veel tijd om deze afstand af te leggen omdat je ca elke 60 km aan een lader moet staan.
Het aantal snellaadpalen is het afgelopen jaar wel goed uitgebreid wat er voor zorgt dat een rit plannen wat makkelijker is geworden.
Wel eens met een lege accu gestaan?
Nee, wel een paar keer op een beperkt vermogen een laadpunt bereikt. Als het wel gebeurt schijnt Nissan goede hulp te leveren om je weer op weg te helpen.
Kosten tot nu toe
Banden (€428)
Afgelopen winter heb ik Michelin Cross Climate banden onder de auto laten zetten.
Deze banden bevallen goed en de invloed op de actieradius zal max 2 km zijn. Persoonlijk geloof ik niet in banden die speciaal voor elektrische voertuigen worden ontwikkeld. Het gewicht en de bandenmaat valt gewoon binnen de range van auto's welke al op de weg rijden en de aandrijving maakt voor de rolweerstand volgens mij niet uit.
Onderhoud (€ 278)
Normale onderhoudsbeurt met als extra's instellen van CarWings welke niet werkte, Twee ruitewisserbladen en een leenauto.
Mijn conclusie tot nu toe over het bezit van een Leaf is dan ook dat het prettig is om er ca 80/100 km per dag mee te rijden of het dubbele als je tussendoor tijd en gelegenheid hebt om te laden aan een normale laadpaal. Als je twee auto's hebt is het zeer interessant om één (tweedehands) elektrische auto te hebben. Als je alles uitrekent en rekening houd met ééns in de 150.000 km een nieuwe accu van ca € 5.000,- dan komt de prijs/km van deze auto lager ligt dan de meeste brandstofauto's.
Update jan 2019
- 75.000 km
De auto doet het prima
De batterij begint wel iets minder te worden in de winter is een bereik van 100 km niet meer gegarandeerd dit moet bijgesteld worden tot 75 a 80 km.
De meeste kilometers in de regio worden bij voorkeur met deze auto afgelegd.
We hopen nog jaren plezier te hebben van deze auto.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf
