Nissan Leaf (2012)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leaf |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 39.000 km |
KM-stand laatst | 132.000 km |
Al ruim 10.000 km gereden met een Nissan Leaf in.
- 39.000 km
Sinds 5 maanden ben ik de troste bezitter van een Nissan Leaf bij 2012.
We wilden een 2de auto thuis aanschaffen. Ik wilde een zuinige auto aanschaffen omdat ik tot dan elke dag met de motor reed, en deze 1 op 18 reed.
Ik ben eerst gaan kijken naar hybride auto, als de Prius en Civic, maar ik wilde eigenlijk nog zuiniger rijden.
Ik ben toen gaan kijken naar de Opel Ampera die ook in de goede prijsklasse is 2de hands. Maar ja dan betaal nog wegenbelasting en achterin is deze krap.
Toen bleek dat de Nissan Leaf ook binnen het budget ligt.
Na de eerste proefrit was ik verkocht. Wat een rust en wat rijdt dat soepel.
Ik heb dus een zwarte Leaf gekocht, welke geïmporteerd is uit Frankrijk. Een auto van 3,5 jaar oud voor een schappelijke prijs. Met maar 39.000 km op de digitale teller.
Ik rijdt vooral woonwerk verkeer met de auto, 45 km enkele reis. Ik kam thuis en op het werk laden.
Sinds dat ik met de Leaf rijd merk ik dat het behoorlijk in mijn portemonnee scheelt. De Leaf gebruikt in de zomer €0,03/ km en in de winter €0,04/km. De motor verbruikt, €0,10/km, en onze Alfa Romero 159 €0,13/km.
We rijden nu alles wat we kunnen halen met de Leaf.
Bij elke stoplicht ben je als eerste weg. En iedereen die meerijdt (voetbalouder, vrienden etc) zijn verbaasd hoe stil en soepel het rijdt. Het is echt verslavend.
De enige onderhoudskosten die ik tot nu toe heb gehad zijn ruitwissers, pak en ruitenwisservloeistof.
De meeste gestelde vraag is natuurlijk hoever kom je met de Leaf? Met deze kom je in de zomer makkelijk 100km en in de winter 70-80km na gelang je rijstijl. 90% van onze ritten doen we nu met de Leaf.
En de 2de vraag hoelang duurt het opladen? Als ik naar mijn werk vertrek met een volle accu, heb ik meestal een halve accu leeg gereden, en dan is de Leaf in 2,5-3 uur weer vol.
Thuis heb ik nu ook een laadpaal op 16A en dat gaat bij 2x zosnel als met het standaard 220V laden.
Een laadpaal kan een kostenplaatje je zijn je bent al snel €800,- kwijt voor een nieuwe. Ik heb er eentje kocht via e-bay in UK, voor €185,- en was nog €100,- kwijt voor installatie met een nieuwe groep in de meterkast. Het kan dus goedkoper dan via de standaard aanbieders.
Ik adviseer iedereen deze auto als 2de auto aan te schaffen.
Voor verre reisen is het nog geen optie.
1 jaar verder
- 64.000 km
Ik heb de Leaf nu 1 jaar en ben 25.0000km verder.
Dus je kan best behoorlijk wat kilometers afleggen in een elektrische auto.
Rijden doet de Leaf nog steeds geweldig.
Ik ben 1 blokje van de accu capaciteit kwijt geraakt, maar in de praktijk merk ik het niet.
2 dingen zijn er kapot gegaan aan de leaf:
1. de gewone 12V accu was op (gebeurt ook bij een benzine auto).
2. De raamschakelaar in de bestuurdersportier was kapot. Beide heb ik zelf vervangen. De Schakelaar in voor de ramen heb ik vervangen door een type van de Nissan Juke. Deze paste ook, en is €70,- goedkoper dan die van de Leaf. Wat is het verschil, alleen de kleur van het lampje dat er in zit. Voor de rest is hij 1 jaar onderhoudsvrij geweest.
Ik heb de Leaf als 2de auto aangeschaft, maar in de praktijk leggen we de meeste kilometers af met de Leaf i.p.v. met de plof auto. 80% van de ritten vallen binnen de range van de Leaf.
Gemiddeld verbruikt mijn Leaf 4 eurocent stroom per kilometer. Onze benzine auto verbruikte 12 cent/kilometer. dus we hebben alleen al op het verbruik al €2000,- bespaart.
Na de zomer wil een Leafbox gaan installeren, hiermee bespaar je 10% en rijdt de Leaf nog soepeler en trekt sneller op. Ik ben benieuwd.
4 jaar verder en 100.000km
- 132.000 km
Afscheid nemen van de Leaf.
inmiddels ben ik bijna 4 jaar en 100.000km verder met de Leaf.
Hij heeft het goed gedaan. Geen rare kosten of reparaties gehad, alleen onderhoud en slijtage delen als banden en ruitenwissers.
De accu heeft nog een capaciteit van 80% na 7,5 jaar. Wat inhoud dat je in de zomer nog 85km kan rijden en in de winter 70km.
Ik heb er nog aan gedacht om een accu extender van Muxsan er in te plaatsen. Maar toen kwam de private lease aanbieding van de E-golf, en daar kon ik niet omheen.
De Leaf is goed bevallen en de kosten waren lekker laag. Ik reed er gemiddeld 15.000km per jaar mee.
Met alles er op en er aan kosten hij me €0,15 per km.
Plus punten zijn:
+ Lekker stil
+ Goedkoop in gebruik
+ Goedkoop in onderhoud
+ In de winter nooit krabben, als je aan de lader staat.
+ Ruim van binnen, gezin past er makkelijk in.
Min punten:
- Accu te klein voor grotere afstanden
- Snelladen is niet snel in de winter en als je accu minder capaciteit heeft.
- Wegligging kan beter
- Langere afstanden moet je plannen
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf
