Nissan Leaf (2011) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Leaf |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2011 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 41.000 km |
KM-stand laatst | 70.000 km |
Elektrisch rijden
- 70.000 km
Sinds maart 2017 zijn we in het bezit van een Nissan leaf van de 1e generatie met dus de (minder goede) 24 Kwh batterij.
We hebben deze tweedehands gekocht.
Het bouwjaar is 12/2011.
Bij aankoop stond de teller op 41.000 km.
Dus ondertussen hebben we er ongeveer 30.000 km mee gereden.
Nu was ik me er goed van bewust dat de generatie van voor 2013 een batterijpakket had dat slecht tegen warmte kan en geen warmtepomp heeft voor de verwarming, maar ik kon deze toen tegen een goede prijs kopen, anders had ik waarschijnlijk een model gekocht van een later jaar.
Op 47.000 km heb ik pas de gezondheid van de batterij eens nagekeken met de applicatie leaf spy. Deze stond toen (07/2017) op 78%. Dit vond ik opzich niet verkeerd na ongeveer 6 jaar. Ik ging er dus van uit dat ik ongeveer per jaar een 3 a 4% zou verliezen met de batterij, maar dit verlies was bij het gebruik van de vorige eigenaar. Ik weet ook niet of deze vorige eigenaar het laden altijd heeft beperkt tot 80%.
De auto is bij ons nu altijd ingesteld dat deze maar tot 80% laad, aangezien dit de levensduur ten goede komt. Enkel als we echt denken dat we er niet geraken laten we de auto laden tot 100% en dan proberen we de tijd dat deze op 100% zit zo kort mogelijk te houden. Dus laden en vertrekken.
Nu op 1 februari 2020 hebben we een groter batterijpakket van 40 Kwh laten installeren op ongeveer 68.200km uit de laatste generatie leaf, hierover zal ik verder in de review wat meer over schrijven.
Nu tussen maart 2017 en februari 2020 hebben we op 27.000 km met de originele batterij op 73,82% beland, dus met de verder in de review laadmethodes zijn we maar ongeveer 4% kwijtgeraakt op 3 jaar, dus dat valt reuze goed mee.
Nu was ik me er goed van bewust dat de auto geen actieve koeling heeft, maar ik dacht dat het bij ons Belgische klimaat wel zou meevallen. Ondertussen hebben we toch wel een paar zeer warme zomers gehad en aangezien de auto altijd buiten staat en de zon er bijna de hele dag vol op staat, wordt de batterij toch vrij warm in de zomer. Nu heb ik in de zomer van 2017 tijdens een hittegolf de leaf een keer opgeladen aan de snellader en deze ook gewoon laten staan tot 100%, dit terwijl de batterij eigenlijk al te warm was … . Dit heeft er toen voor gezorgd dat ik bijna 1% capaciteit op een dag verloren ben toen ik dit ging nakijken met leafspy. Sindsdien laadt ik niet meer bij een snellader als de buitentemperatuur boven de 20% gaat. Enkel als ik geen andere keuze heb en zeker niet meer tot 100%.
De originele batterij van 24 Kwh was opzich goed genoeg voor alles wat we ermee van plan waren. Dus korte ritjes naar de fitness, supermarkt, … . Nu de range (78%) was ongeveer in de zomer tussen de 80 en de 100 km. In de winter, wanneer je soms constant de verwarming moest gebruiken (anders dampt de raam ook heel de tijd aan) was het soms wel miserabel. Dan haal je vaak niet eens 50 km, dus dan heb je soms wel wat schrik of je wel thuis geraakt als je wat verder rijd. We hebben zo in de winter ook al eens met heel weinig range naar een laadpaal gereden die bezet was door een gewone wagen die niet laad, dus ik probeer zo weinig mogelijk afhankelijk te zijn van laadpalen.
Het laden op zich doen we meestal thuis, aangezien we een overschot hadden van onze zonnepanelen rijden we dus praktisch gratis. De laadtijd is voor ons geen enkel probleem, gewoon aankomen en inpluggen en er niet meer over nadenken. Nu hebben we een iets zwaardere laadkabel gekocht die kan laden aan 16A 230V, dus we laden aan ongeveer 3,7 Kwh thuis. Dit scheelt toch weer tegenover de originele 10A laadkabel, die nu als lader in nood in de wagen ligt.
In de zomer heb ik de wagen ingesteld dat deze enkel laad tijdens de nacht, aangezien de zon er doorheen de dag constant op staat zoals ik hierboven ergens vermeld heb, wordt de batterij nogal warm. Hiermee probeer ik tijdens de zomer de schade wat te beperken zeg maar door te laden bij koudere temperaturen tijdens de nacht.
Over het elektrisch rijden zelf en met de leaf is al veel geschreven, dus hier ga ik niet te diep op ingaan. Het is gewoon een zeer ontspannen en aangename manier van rijden. Je kan vlot met het verkeer meekomen, iemand snel voorbij steken of nog ergens tussen gaan is altijd vlot en snel gebeurd.
Hier binnen het gezin is iedereen verkocht aan elektrisch rijden sinds we de leaf hebben.
Sinds dit jaar februari 2020 hebben een 40 kwh pakket laten installeren door een leaf specialist uit Nederland. De naam van het bedrijf is Muxsan. Als iemand hier wat meer interesse in heeft kan je altijd met hen contact opnemen via de info die je op hun website vind.
Ik ben zeer geïnteresseerd in alles wat met auto’s en dan sinds een paar jaar ook alles wat met elektrische wagens te maken heeft. Nu volgde ik deze persoon al een tijdje op youtube, waar hij al zijn vooruitgang met leaf batterijen en extender packs poste. Uiteindelijk was er een mogelijkheid om oude 24 kwh leafs om te bouwen naar 40 kwh, aangezien dit bij Nissan niet mogelijk was (en het ook waarschijnlijk nooit zal worden), heb ik hier een tijd goed over nagedacht en dan uiteindelijk maar een mailtje gestuurd voor een prijsofferte en om me op de wachtlijst te zetten, aangezien deze ombouw nog in een “beta” fase zat. Nu werd ik direct gecontacteerd met de vraag of ik de ombouw binnenkort al zag zitten, aangezien er een 40 kwh batterij beschikbaar was gekomen. Hij maakt zijn batterijen natuurlijk niet zelf, dus probeert zoveel mogelijk 40 kwh batterijen te vinden uit nieuwere leafs of schadewagens met nog een hele goede batterij.
We hebben binnen het gezin dan toch beslist om de ombouw te laten doen. Wel goed beseffende dat er nog wat bugs in de software zitten en dat er zich nog problemen kunnen voordoen. We krijgen dan in de toekomst ook nog vaak updates.
Voor diegene die zich afvragen wat zo’n ombouw kost, dit was 8790 euro, maar ik heb de oude batterij die dus nog goed genoeg was voor andere toepassingen, nog zelf kunnen verkopen voor 2000 euro (je kan je oude batterij bij de ombouwer achterlaten, maar hij geeft er rond de 1000 euro voor). De nieuwe batterij had een capaciteit (uitgelezen met leaf spy) van 97,26%, zo goed als nieuw dus.
Sindsdien gebruiken we de leaf veel meer en gaan we waarschijnlijk onze tweede auto verkopen. Er zitten nog veel bugs in de software, meer geen grote die echt problemen geven (geen mogelijkheid laden tot 80%, onjuiste resterende capaciteit, …). Deze zouden normaal in een update rond begin maart verholpen zijn, maar nu tijdens de corona tijd mogen we de landsgrenzen niet meer over (en ons huis ook niet meer uit momenteel), dus kunnen we de leaf ook niet laten updaten.
Het bereik met de nieuwe batterij is gewoon geweldig, we hebben nu nooit meer angst als we wat verder rijden, aangezien onze range nu ergens tussen de 200 en 300 km ligt. De wagen regenereert nu ook veel beter, aangezien de nieuwe batterij een kleinere interne weerstand heeft. Nu regenereren we vaak tot het maximum dat de leaf kan van 30 kwh, terwijl dit vroeger enkel zo was met een zo goed als lege batterij.
We hopen nu dan ook dat de batterij de levensduur van de auto overtreft, wat met een wat voorzichtige manier van laden en ervoor te zorgen dat de batterij niet te warm wordt, zeker wel moet lukken in mijn ogen.
De onderhouds- en gebruikskosten over de afgelopen 3 jaar waren dus zeer laag, dit buiten de nieuwe batterij.
We zijn er in de afgelopen 30.000 nooit mee naar de garage geweest of moeten gaan.
Ik heb intussen 2x de interieurfilter vervangen, wat ruitenwissers en vloeistof vervangen en een setje nieuwe voorbanden laten leggen. De remblokken en schijven zijn nog origineel en dik genoeg.
Hier in België heb ik ongeveer berekend dat we tegenover onze vorige, toch wel vrij zuinige diesel (citroen C2 1.4 hdi) een goede 1100 euro per jaar besparen op onderhoud en brandstof enzoverder.
Ik zal proberen deze review ongeveer elk jaar te updaten over hoe de nieuwe batterij het uithoud.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf
