Nissan Leaf 2.Zero Tekna (2018) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Leaf 2.Zero Tekna |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 45.000 km |
Het elektrische avontuur
- 45.000 km
Ik schrijf graag een review over de Nissan Leaf waarin ik van oktober 2018 tot en met december 2019 mijn zakelijke én privé kilometers maakte, met uitzondering van de zomervakantie. Dat waren in totaal een kleine 45.000 kilometers alles bij elkaar.
De Nissan Leaf was mijn eerste elektrische auto en een auto van de zaak die ik ging rijden toen ik in dienst trad bij mijn huidige werkgever. Ons bedrijf rijdt uitsluitend elektrisch. Tot dan reed ik een tweedehands Renault Grand Scénic op diesel, wat gezien de grootte van mijn gezin (3 jonge kinderen) en het aantal kilometers dat ik per jaar aflegde geen rare keuze was, denk ik. Maar wat een geld kost dat eigenlijk, als je alles bij elkaar optelt.
Hoe dan ook, de Nissan Leaf. In oktober 2018 de best verkochte elektrische auto, de Tesla Model 3 moest nog in Nederland verschijnen en op de Kona electric en e-Niro moest je meer dan een jaar wachten. Een e-Golf was geen optie, de Renault Zoe te klein. Ik had dus de versie met 40 kWh grote accu, met het uitrustingsniveau Tekna.
Actieradius
Om maar meteen bij het belangrijkste te beginnen, de actieradius en laadmogelijkheden. Vooropgesteld, de overstap van diesel naar elektrisch was op dat vlak (uiteraard) het grootst. Maar laden en plannen, het went allemaal en vormt voor mij al lang geen reden meer om terug te willen naar diesel of benzine. De infrastructuur is, zeker in Nederland, heel behoorlijk in orde. Qua aandrijflijn, comfort en acceleratie is elektrisch rijden in mijn ogen superieur.
De actieradius op basis van WLTP bedraagt 270 kilometer, maar ik heb oprecht geen idee hoe dat haalbaar zou moeten zijn. In de praktijk kwam ik nooit over de 200 echte kilometers op een lading en ik ben bepaald geen scheurneus. Gezien de afstanden die ik, vooral zakelijk, afleg kwam ik daar niet altijd mee uit, ook omdat niet bij alle opdrachtgevers voldoende laadpunten beschikbaar zijn. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat dat wel eens voor gemopper heeft gezorgd. Zomer en winter maakt een wereld van verschil, maar een range van een kleine 200 kilometer is voor mijn situatie helaas onvoldoende gebleken.
Laadmogelijkheden
Een ander belangrijk aspect aan een elektrische auto, zeker in relatie tot bovenstaande alinea, betreft de mogelijkheden tot (snel)laden. En daar laat deze Nissan toch wel serieus punten liggen. Snelladen kan tot 50kW (wat in de praktijk neerkomt op maximaal 45kW per uur) d.m.v. ChaDeMo. CCS lijkt de standaard te worden/zijn, dus het aantal punten waar met ChaDeMo geladen kan worden neemt eerder af dan toe. Daar had ik in 2019 overigens nog niet heel veel last van, maar de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden gaan razendsnel, ook als je kijkt naar snelheden. 175kW of zelfs snelheden boven de 200kW per uur, het kan allemaal. Via CCS. De laadsnelheid is er overigens al snel uit, omdat de accu's van de Leaf niet (actief) gekoeld kunnen worden. Ook in de later op de markt gebrachte versie met 62kWh accu is dit niet het geval (ook geen CCS) en dat vind ik aardig gezegd echt een gemiste kans. Ook het laden met 3 fasen behoort niet tot de mogelijkheden, waardoor 22kWh en met name 11kWh laadpalen geen serieus alternatief vormen. De laadpaal thuis was/is voor mij dan ook wel bittere noodzaak, zodat ik in ieder geval met een volle accu van huis kon. Het is vreemd te moeten constateren dat de techniek bij deze nog nieuwe auto eigenlijk al flink gedateerd is dus.
Comfort
Het ruimte-aanbod is enorm, of in ieder geval heeft het mijn verwachtingen ruimschoots overtroffen. Meer dan voldoende plek voor ons gezin met 3 kinderen en hun bagage. Ook op de achterbank. Daarnaast zit de Tekna-versie lekker in zijn spullen. Een BOSE-geluidssysteem, en voldoende mogelijkheden qua connectiviteit. Wel vreemd dat de subwoofer gewoon los in de kofferbak gemonteerd is. Apple Carplay werkte altijd feilloos, dat gold niet voor AndroidAuto. Wel belangrijk, want het standaard systeem van Nissan blinkt niet uit in snelheid (wat heet) en gebruiksgemak. Daar is met de introductie van de 62kW-versie volgens mij verandering in gekomen, maar met dat systeem heb ik geen ervaring. Enorme misser: het stuur is niet in diepte verstelbaar. Daardoor heb ik nooit een goede zitpositie kunnen vinden met mijn 1,98 meter. De afwerking is degelijk. De materialen hadden wel wat minder uit harde kunststoffen mogen bestaan.
Speciale vermelding verdiend het systeem met stuurhulp en adaptieve cruisecontrol, wat bij Nissan ProPilot heet. Met terugwerkende kracht (nu ik zo'n 15.000 kilometer in een Tesla Model 3 SR+ heb gereden) concludeer ik dat dat een prima systeem is. Rustig, betrouwbaar. Dat geldt ook voor het e-pedal (regeneratief remmen), waarmee ik eigenlijk nooit meer het echte rempedaal gebruikte. Eenmaal gewend wil je eigenlijk niet meer anders.
Andere punten
Wij gaan als gezin graag met de vouwwagen kamperen, daarvoor waren we dus aangewezen op ander vervoer, omdat een Leaf geen aanhanger mag trekken. Dat op vakantie gaan deden we ook met een Nissan, een Qashqai met 1.2-motortje. Dan wordt toch wel pijnlijk duidelijk hoe achterhaald zo'n verbrandingsmotor voelt. Wat een verschil! Qua betrouwbaarheid kan ik er niet heel veel over zeggen, ik heb de auto overgedaan aan een nieuwe collega toen deze net iets ouder dan een jaar was. Maar in die tijd heeft hij me nooit in de steek gelaten.
App
Een beetje elektrische auto heeft een app waarmee je bijvoorbeeld kunt zorgen dat de auto alvast wordt opgewarmd (en je dus nooit meer hoeft te krabben!) en waarmee je kunt zien hoe ver je auto al is opgeladen. Ook hierin blonk de Leaf bepaald niet uit helaas. De app is bijzonder traag en werkte vaker niet dan wel.
Samenvattend
Laat ik voorop stellen dat deze review met mijn kennis van nu is geschreven. En die is wezenlijk anders dan de situatie medio 2018. Het geeft aan hoe snel de ontwikkelingen gaan op het gebied van elektrisch rijden. Een elektrische auto, ook de Leaf, rijdt zo lekker dat het mij nooit doet terugverlangen naar diesel of benzine. Als autoliefhebber heeft het me opvallend weinig moeite gekost om de verbrandingsmotor een hopeloos achterhaald concept te gaan vinden. Nodeloos complex en vreselijk vervuilend. Iets dat nu, in onze intelligente lockdown, extra pijnlijk duidelijk wordt.
Maar als elektrisch concept is de Leaf 2.0 echt vreselijk achterhaald inmiddels. Dat valt de auto niet eens echt aan te rekenen, maar het laat vooral zien hoe snel de industrie leert en ontwikkelt.
Sinds januari rijd ik in mijn droomauto (echt waar): een Tesla Model 3 en dat is qua EV-concept echt van een andere orde. Daarover meer in mijn review van die auto.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Had je deze auto's al gezien?

Nissan Leaf e+ Tekna 62 kWh | Leder | Stoelverwarming | 360 camera | Adaptive cruise | Full LED | Carplay | Navigatie | BOSE Sound
- 2019
- 205.227 km

Nissan Leaf Tekna 40 kWh | Bluetooth | Navigatiesysteem | Cruise Control | Stuurwielverwarming
- 2019
- 105.049 km

Nissan Leaf Tekna 40 kWh
- 2019
- 81.616 km