Nissan Leaf 2.Zero Tekna (2018)

autoreview

Nissan Leaf 2.Zero Tekna (2018)

Signalement

UitvoeringLeaf 2.Zero Tekna
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2018
KM-stand laatst2.935 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Nissan Leaf - JA, koop die elektrische auto!

  • 2.935 km

JA, koop die elektrische auto als je er over aan het twijfelen bent! Je zult nooit meer terug willen naar een auto met conventionele verbrandingsmotor. Ik spreek na ruim 2900 km in mijn Leaf uit ervaring.

WAAROM EEN ELEKTRISCHE AUTO
Voor mij begon het verdiepen in elektrische auto’s na een weekje Pyreneeën met mijn 4x4 terreinwagen met een V8 in het vooronder. In die trip heb ik goed ervaren hoeveel benzine die (heerlijke rijdende!) wagen eigenlijk verbruikt. Een elektrische auto naast deze avonturen-mobiel voor de woon-werk-en-omgevingskilometers zou wel eens interessant kunnen zijn. Een avondje ‘excellen’ bevestigde dat het rijden op elektriciteit heel veel goedkoper is. Maar eens op zoek naar zo’n auto dus.

WELKE ELEKTRISCHE AUTO
Een Tesla was de ultieme wagen, maar boven mijn budget. Ik keek achtereenvolgens naar een Nissan Leaf, BMW i3 en Hyundai Kona. De Opel en VW spraken mij niet aan, dus die liet ik links liggen. De Leaf eerst proefgereden; wat een aangename verrassing was dat. De volgende dag ook een i3 geprobeerd. Wow! Ook een aangename verrassing. Veel ruimtelijker dan je vooraf zou verwachten. Reed ook heerlijk trouwens en ziet er kek uit. Bij de Hyundai-dealer in een Kona en Ionic gezeten. De Ionic sprak me niet aan en de Kona vond ik ook niet bijster fraai met al dat zwarte plastic rond de spatborden. Echter, met z’n grote accu en dito actieradius sprak hij wel aan. Toen ik de verkoper vroeg wanneer ik de auto zou kunnen rijden vertelde hij me dat de levertijd 14 maanden (!!?!) bedroeg. Daarmee viel de auto af. Het ging voor mij dus tussen de i3 en de Leaf. Verdiepen in de prijzen en opties van de beide auto’s dus. Het bleek dat de i3 eenvoudig 20k duurder uitpakte dan de Leaf als je zo’n i3 wat wilt aankleden. En zelfs dan is het pakket van een Leaf nog uitgebreider. Diezelfde week nog een Leaf besteld.

De Nissan importeur had nog een two-tone (wit-zwart) Leaf op voorraad staan met ‘het hele boekje erin’. Dit betekende de meest luxe Tekna uitvoering met als extra’s ook de lederen bekleding en volautomatische parkeerhulp. Ook kreeg ik er een gratis laadpaal bij voor thuis. Ik kon de auto een paar weken later nog net voor de kerst van 2018 in ontvangst nemen.

HET RIJDEN IN EEN ELEKTRISCHE AUTO
In een woord: heerlijk. De stilte, de kracht, bij elke snelheid en bij de lichtste aanraking van het stroompedaal. Stilte is echt een luxe heb ik ervaren. Het is een bijzondere ervaring om bijna geluidloos zo snel en sportief te kunnen rijden. Het lage zwaartepunt van de auto, veroorzaakt door de accu’s in de bodem, maken dat de auto heel lekker op de weg ligt en zeker de bochten door gaat. De auto beschikt daarnaast over zoveel luxe dat je je echt de koning te rijk voelt. In het bijzonder vind ik het geweldig om op een vorstige ochtend bij mijn reeds verwarmde en ontdooide auto aan te komen, plaats te nemen op een verwarmde zitting en een warm stuur aan te treffen. Dan ga je toch met een glimlach op pad?

Wat ik me ook nooit zo bedacht had is dat het thuis opladen van de auto zoveel voordelen heeft. Nooit meer naar tankstations en met diesel of benzineslangen in de weer! Gewoon bij thuiskomst ’s avonds binnen tien seconden de vaste stekker van de laadpaal in de auto steken en klaar is kees. Elke volgende ochtend staat je auto volledig opgeladen en verwarmd klaar voor een nieuwe dag. En die volle ‘tank’ heeft je dan maximaal 8 euro gekost! Hoe ver je daar dan mee komt? Bij temperaturen onder de nul graden en 110 km/uur op de snelweg kom ik tot 175 km. Bij temperaturen rond de 10 graden is het 250 km werkelijke kilometers. Thuis laden kan tot maximaal 6 kWh/uur en onderweg bij bijvoorbeeld Fastnet tot 50 kWh/uur. Dan is je accu dus vlot weer op peil!

FIJNE KENMERKEN VAN DE LEAF
- E-pedal. Dit zogenaamde ‘regeneratief remmen’ is op vele elektrische auto’s aanwezig, maar Nissan heeft het nog iets verder doorgevoerd. Als je je voet van het stroompedaal haalt remt de auto namelijk niet alleen sterk af, maar kom hij zelfs tot volledige stilstand en activeert dan ook de fysieke rem. Deze manier van rijden vergt tien minuten gewenning, maar daarna zet je deze optie nooit meer uit. Goed voor het verbruik ook en een heel plezierige rijbeleving.
- ProPilot+ is hoe Nissan de auto-pilot functie noemt. Deze functie maakt dat je adaptieve cruisecontrol samenwerkt met rijstrookherkenning en de stuurhulp functie. Het komt er op neer dat je op een weg met belijning aan weerszijden de cruise control in kunt schakelen en alleen nog een vinger op je stuurwiel hoeft te leggen. De auto trekt op, volgt een voorliggende auto, remt indien nodig tot stilstand, trekt weer op en stuurt zelf ook vloeiend door de bochten. Dit ervaren is echt een kijkje in de toekomst!
- De dubbele timer om je vertrektijd per dag in te kunnen stellen. Het is geweldig om in een ontdooide en voorverwarmde auto te stappen.
- De dubbele laadtimer bevalt mij ook erg goed. Ik heb hem zo ingesteld dat pas met laden wordt begonnen zodra het daltarief geldt.
- Heerlijke stoelen met ‘bilgrill’, zowel voorin als achterin.
- Apple CarPlay en Google Auto wordt ondersteund en werkt fijn.
- De app voor op je smartphone om de auto op afstand te laten voorverwarmen is voor mij al vaak comfortabel gebleken.
- Park Pilot is een leuke gimmick. Als je net zo goed bent met inparkeren als de gemiddelde man zul je deze functie echter nooit gebruiken ;).

VERBETERPUNTEN VOOR DE LEAF
- De stoelbediening is handmatig. Omdat mijn vrouw een stukje kleiner is vind ik dit jammer. In Amerika is de Leaf wel voorzien van elektrische stoelbediening met geheugenstanden, jammer dat deze optie in Europa niet leverbaar is.
- Met mijn lengte van 1,93m zit de binnenspiegel net wat in de weg. Ik zou hem nog wat verder naar het dak willen verplaatsen, maar heb daar nog geen oplossing voor gevonden.

CONCLUSIE
De Leaf is voor mij een geweldige auto. Enorm veel waar voor je geld. Vergeet de typische tegenargumenten over elektrische auto's als ‘te duur’ en ‘je komt niet ver’, dat is echt onzin. Natuurlijk, lange afstanden in winterse omstandigheden vergen laadtijd onderweg, maar hoe vaak rijd je nu echt ver op een dag? Voor de meesten van ons zijn dergelijke dagen in een jaar te tellen op twee handen. En kijk voor die dagen eens in de app van NewMotion en zie hoe enorm veel laadpalen er inmiddels al in Nederland en Europa zijn. Een auto kopen met een groter accupakket kan natuurlijk ook, maar dat heeft ook nadelen. De prijs van de auto neemt namelijk fors toe en in een nacht laad je zo’n accu thuis bijvoorbeeld niet meer op.

Het meest overtuigende voor mij is dat het zo’n eye-opener is om elektrisch rijden te ervaren. Ik kan mij door mijn ervaring niet meer voorstellen ooit nog een benzine of diesel auto te kopen.

Mijn advies: ga ervoor!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Leaf

Nissan
Nissan Leaf 40kWh N-Connecta (5D/CVT)
€ 547
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.