Nissan Juke DIG-T 190 Tekna (2015)

autoreview

Nissan Juke DIG-T 190 Tekna (2015)

Signalement

UitvoeringJuke DIG-T 190 Tekna
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf38.760 km
KM-stand laatst50.356 km
Lezerswaardering: 65%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Love it or hate it!

  • 48.725 km

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Je vind een Juke leuk of je vind hem spuuglelijk. Iets er tussen in is er niet. Maar 1 ding kan ik na 9960 km en bijna een jaar dat deze auto in mijn bezit is wel zeggen: Saai is de(ze) Juke in geen enkel opzicht!...

--AANKOOP--
Na ruim 7 jaar te hebben rondgereden in een Almera 1.8 Sport Plus was ik wel toe aan iets anders. Al sinds de Juke op de markt is ben ik wel gecharmeerd van het design. Zeker de gefacelifte, vanaf najaar 2014, vind ik een leuk ding. Lekker gek. Niet zo'n saaie 13 in een dozijn auto waar er al 30 van staan op elke hoek van de straat: Golf, Polo, 308, Captur, etc...Daar krijg je mij dus écht niét in.

De Juke die ik voor ogen had is in NL helaas vrijwel niet te vinden: Knalgeel metallic (met afstand de leukste kleur voor een Juke, Sunlight Yellow genaamd), met zwarte exterieur accenten (Tokyo Black pakket zoals Nissan het noemt), 190 pk-1.6 DIG-turbomotor en Tekna Premium uitvoering met onder andere zwart lederen bekleding en panorama schuifdak. Ik ben er in pak m beet 1,5 jaar autosites afstruinen 1 of 2 tegen gekomen die er enigszins bij in de buurt kwamen. Maar waren het toch net niet. Dus over de grens kijken dan maar, in Duitsland, waar er meer aanbod is. In oktober 2018 kwam ik "mijn" Juke tegen, in bovengenoemde trim uit 2015, in Keulen. Niet eens zover bij mij vandaan. Een paar dagen later richting Keulen om de auto te bezichtigen. En dat was niet voor niks! Wat een leuke auto! (speciaal nog even gewassen door de verkoper). Alleen een paar bijna niet te spotten kleine parkeerdeukjes en schaafwondje. Van binnen ronduit smetteloos (alsof er nog nooit op de lederen bekleding met gele stiksels was gezeten). De proefrit verliep ook zeer positief. Gelukkig was na wat onderhandelen de prijs ook geen struikelblok en dus deze Juke meteen gekocht.

Maar nu de auto nog in NL krijgen. Gelukkig was de eigenaar bereid om de auto te komen brengen. Scheelt weer kosten aan transport en verzekeringen. Ik ga jullie niet vermoeien met het hele importtraject. Maar kort gezegd is het prima zelf te doen. Alleen is er wel wat geduld vereist vanaf het moment van het opsturen van de benodigde papieren (BPM) tot het moment waarop het daadwerkelijke kenteken word afgegeven. Reken op een 2 tot 3 weken. Maar het heeft wel ca. 4000€ bespaard incl. import t.o.v. een vergelijkbare Juke in NL. Op 23 november 2018 kon ik eindelijk de weg op! Wel nog even langs de Nissan dealer voor een groot beurtje.

--IN EN OM DE JUKE--
In de topversie van de Juke hoef je niet te klagen. Zo'n beetje alles zit erop en eraan. Naast het eerder genoemde leer met gele stiksels en (elektr.) panoramadak o.a. intelligent key, cruise control, navigatie, DAB Radio met mp3/cd/usb/ipod/google carplay, parkeercamera's voor, achter, opzij en vogelview. Dodehoek detectie, rijbaanassistent, bewegingsherkenning. ABS, ESP, EBD, NBAS, de nodige plofzakken en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Alleen de gele accenten in de auto moest ik even aan wennen en had niet per se gehoeven. Maar het misstaat niet. Het past goed bij het zwarte leer en zwarte hemel. Anders word het wel erg donker.

Is de Juke ruim? Nee zeker niet. Achter het stuur zit je prima (ik ben zelf 1m81). Al hadden de zittingen ietsje langer mogen zijn. Achterin tot een lengte van zo'n 1m75 zit je ook goed. Daarboven kom je al gauw met je koppie tegen het dak en word het wat krapper voor de benen. Bediening van knoppen en schakelaars allemaal logisch en binnen handbereik. Leuke features: Je kan afh. van de "rijmodus" (Normal, Sport, Eco) de G-krachten, boost, koppel of verbuiksgrafiekjes zien. Aan sommige knopen merk je dat je niet in een auto zit van het premium segment zit. Het voelt wat goedkoop. Het gebruikte 'plastic' van het dashboard is wat harder. Overigens zit het wel prima in elkaar geschroefd allemaal. Geen rammeltjes of kraakjes te horen. Bagageruimte is niet groot. Maar door het ontbreken van een reservewiel wel een dubbele bodem en dus veel opbergmogelijkheden.

Het Tokyo Black pakket aan de buitenkant omvat de zwarte koplampomlijsting om de Xenon koplampen, bumperpaneeltjes, spiegels en de fraaie 18" velgen met 225mm rubber. Schijnbaar vond de eerste eigenaar dat nog niet voldoende door nog wat extra's bij de dealer te laten monteren in de vorm van de zwarte dakspoiler, deurklinken, achterklep sierlijst en portierlijsten. Mooi meegenomen, want het staat hem goed!

--RIJEIGENSCHAPPEN: FUN TO DRIVE---
Hoe rijd het? In 3 woorden: Fun to Drive! De 1.6 turbo met 190 pk en 240 Nm gaat als de brandweer! Bij het stoplicht kan je best lachen. Velen verwachten niet dat zo'n gele banaan rap van z'n plekkie komt. Alleen met vochtig wegdek hebben de voorwielen en de elektronica moeite om de 190 paarden in het gareel te houden. De Juke gaat strak door de bocht zonder veel over te hellen. De vering is vrij stug afgeveerd en i.c.m. de 18" velgen en platte banden voel je de meeste richels en hobbeltjes wel. Persoonlijk vind ik dat wel lekker, zonder dat de Juke nou oncomfortabel word. I.c.m. met de respons op het gas, waarbij vanaf zo'n 2000 toeren de turbo zich ermee gaat bemoeien mag je het gerust een hele leuke auto noemen om in te sturen. Voor het rijplezier rijd ik liever in de Juke dan de BMW 5 serie van m'n werk (saai en zakelijk). Schakelen met de 6 bak gaat soepel (maar kan verfijnder) en met korte slagen. Al laten de 1 en de achteruit zich soms wel eens moeilijk inleggen.

Ik rijd veel in de Sport modus (al heb ik niet het idee dat er merkbaar verschil is wanneer je normal of eco zou inschakelen). Heeft dit een keerzijde. Ja. Wie een zuinige auto zoekt moet de Juke beslist links laten liggen. Met een beetje doorrijden komt je gem. verbruik (ik rijd géén korte stukjes) al gauw uit op 1 op 12 a 13 (nou heb ik een getrainde rechtervoet. Mijn verbruik is iets zuiniger). En met een tankinhoud van slechts 46 liter sta je dus redelijk snel weer met de slang in je handen. Persoonlijk geef ik daar niet zoveel om, ik tank toch in Duitsland en elk nadeel heb z'n voordeel: omdat er nooit veel ingaat, kost 1 tankbeurt ook niet meteen een rib uit je lijf ;)......

Nog niemand moe van het lezen? Ik wel. Volgens mij heb ik het meeste wel behandeld, dus resumerend kan ik zeggen:
Wie schijt heeft aan wat iemand van zijn of haar auto vind, wel van een apart design houd, niet maalt om iets vaker te tanken en bovenal een leuke fun to drive auto zoekt: Koop een Nissan Juke 1.6 DiG-T (of als je nog een stapje verder wil gaan.... een Nismo).

Dubbele uitlaat

  • 48.965 km

Het enige waar ik me bij de Juke aan stoor is het enkele, veel te kleine uitlaatje. Ziet er niet uit. Ik wilde graag een dubbele uitlaat met links en rechts een pijp. Vrienden van mij (ook met een Juke) hadden goede ervaringen met Maxi Performance in Hengelo. Op een eerder moment ben ik daar al eens langs gereden om de zaak te bekijken en de mogelijkheden te bespreken. Vandaag, 26 oktober, had ik de afspraak staan voor montage van een einddemper met links en rechts ovale eindstukken van ca. 13 bij 8 cm. Ik had lichte twijfel of het niet te groot was, maar eerlijk gezegd past het perfect. Niet te klein niet te groot. Links de demper en een op maat gemaakte RVS buizenconstructie naar de rechterkant. Daarnaast heb ik gekozen voor een wat sterkere geluidsdemper. Het gaat me om de looks niet zo zeer het geluid (het hoeft geen blèrauto te worden en de 1.6 DiG-T heeft van zichzelf al een iets zwaarder geluid dan de overige Juke versies.). Met accelereren komt er dan ook een mooie diepe brom uit en op constante snelheid (ook bij 160+ km/u) is er nagenoeg geen geluid aanwezig. (Licht op de achtergrond). Perfect! Ik had wel even 'zenuwen' toen de monteur, uit de hand, in de achterbumper begon te zagen. Maar uiteindelijk ben ik zeer tevreden met het resultaat. Het ziet er allemaal netjes uit en het geluid en de looks zijn zoals ik het voor ogen had. Kosten: €619

Onderhoud

  • 50.356 km

Net na de aankoop toen de Juke op NL kenteken stond de 48 maanden beurt uit laten voeren bij de Nissan dealer, waarbij ik ook de airco (€39) en de brandstofleidingen (€23) heb laten reinigen.
Inmiddels zijn we iets meer als een jaar verder sindsdien. Tijd voor de 60 maanden onderhoudsbeurt (in januari is de Juke 5 jaar oud). Daarbij is de Juke weer op een hoop punten geïnspecteerd en voorzien van nieuwe olie, -filters en koelvloeistof. Daarnaast zijn de ruitenwisserbladen voor en achter vervangen omdat deze iets ingescheurd waren. Verder geen bijzonderheden aan de Juke.
Kosten: €419

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Nissan Juke

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.