Nissan Almera 1.8 Tekna (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Almera 1.8 Tekna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 51.900 km |
KM-stand laatst | 53.250 km |
Hopeloos geval
- 53.250 km
Na 3,5 jaar te hebben gereden in mijn Nissan Almera 1.6 Invitation waarbij de KM stand de 197000 naderde en ook een grote onderhouds beurt had ik besloten om een andere, nieuwere Almera te kopen. Dit zou mijn Derde almera worden.
Na lang zoeken viel mijn oog op een 1.8 Tekna Plus uitvoering met Navigatie.
KM stand 51900. In de kleur Silica Gold.
Prachtige auto om te zien. Ook een testrit gemaakt, waarbij ik naar de plaatselijke Nissan Dealer ben gereden voor een aankoopkeuring. Deze heeft alles nagelopen en er waren een aantal zaken niet in orde:
*Roestvorming op Motorsteunbalk (te verhelpen door op te schuren en te lakken)
*Kop/Staart botsing schade voorzijde
*En als belangrijkste: Verbrande olie op de peilstok
De monteur kon mij sowieso garanderen dat deze Almera olie zou verbruiken, maar kon niet zeggen hoeveel. Advies: Ieder 1000 KM peilen om de interval te bepalen.
Zelf had ik vooraf al informatie ingewonnen over de Almera in het algemeen en was bekend met dit euvel. Op internet werd gesproken over 1 lt olie op 4500 km als extreem geval.
Ik was bereid om dit risico te dragen en heb na goed onderhandelen de auto gekocht.
Olie gepeild bij KM 52000 en na 1000 km gecheckt. wat bleek, er was al meer dan een 1 liter uit en stond ruim onder het minimum.... Na wat passen en meten de interval berekend op 1 liter op 800 km... SLIK. dus maar fftje een can olie bij de action gehaald met 10W40 olie.
op 6 maart 2011 (3 weken na aankoop, waarvan 1 week stilstand ivm vakantie) gaat voor het eerst het Motormanagement lampje branden Bij uitlezen blijkt de voorste Lambdasonde kapot te zijn, Kosten EURO 250,- Auto gelijk maar een grote beurt gegeven. Kosten EURO 350,-
Op 15 juli 2011 zou de APK verlopen, maar op 12 juni 2011 gaat wéér het motormanagement lampje branden. Hierbij dacht ik dat de achterste Lambdasonde kapot was. Dus kunnen elkaar namelijk snel opvolgen indien ze niet tegelijk worden vervangen. Daarop heb ik een afspraak gemaakt bij de Nissan Dealer voor een APK-keuring en het verhelpen van het probleem.
De volgende dag krijg ik medegedeeld dat het niet de lambdasonde is, maar de luchmassameter. Dit moest vervangen worden anders kon de auto niet goed worden gekeurd.. Dit was natuurlijk niet voorradig en de auto moeste een dagje blijven staan. Volgende dag auto gekeurd en gerepareerd opgehaald en 590 euro achtergelaten.
De volgende de dag gaat wéér het lampje branden. Daarbij ben ik gelijk naar de dealer gereden en nu was er weer een lambdasonde kapot, weer de voorste. Deze is door de dealer met garantie vervangen en ben weer op pad gegaan. (Zonder garantie had het me 250 EURO gekost) Gelijk airco laten vullen (Kosten 126 EURO)
Auto de volgende dag opgehaald en nog voor ik thuis ben gaat nogmaals het motormanagement lampje branden. Hierop ben ik de volgende dag (auto opgehaald net voor sluitings tijd) weer terug gegaan.
De dealer en ik begonnen en goede band op te ontwikkelen... Nadat ik vanaf 9u t/m 12u daar te hebben gebivakeerd bleek werd uiteindelijk een diagnose gesteld. De voorste katalysator was kapot. Geraamde kosten 800 euro.
Gezien de historie van de auto en de voorafgaande week heb ik toen besloten om de auto per direct in te ruilen.
Door de goede prijsonderhandeling bij aanschaf en de inruil bij de merkdealer heb ik het verlies kunnen beperken, maar ik heb wel een stukje moetn nemen.
Mijn nieuwe auto is een Nissan Micra 1.2 Tekna DIG-s uitvoering geworden. Auto wordt januari 2012 geleverd. Zodra deze er is zal ik een review opstarten met foto's e.d.
VOOR DEGENE DIE EEN OPMERKING WILLEN PLAATSEN OVER DE DEALER LEES AUB HET VOLGENDE:
Het lijkt of er een heleboel is vervangen voordat de uiteindelijke oorzaak is gevonden, maar het was een samenloop van omstandigheden.
Door het hoge olieverbruik raakte de katalysator ernstig vervuild, wat resulteerde in foutieve waardes in de lambdasondes.
Deze gaven dermate foutieve waarde dat de luchtmassa meter kapot is gegaan.
Dit resulteerde in een brandstof verbruik van 1 op 8,5 waardoor uiteindelijk de katalysator is verbrand.
Ik ben er de zaterdag heel de tijd bij de monteur geweest en heb alles mogen aanschouwen!
Een wijze les voor een ieder. Koop nooit een almera 1.8 als je een vermoeden hebt dat deze olie verbruikt!!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.