Nissan Almera 1.6 SLX (1998)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Almera 1.6 SLX |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1998 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 31.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Nissan Almera is een zeer betrouwbare auto met verfijnde motortechniek. De auto is pittig, maar ook zuinig: in de zomer 1:15, in de winter 1:14. Mijn record is 1:18 (maar hierbij is vrijwel constant 90 km/h gereden...wie doet zoiets?). De versnellingsbak is zeer prettig te noemen: precies en soepel. De motor pakt goed op en wanneer er onder de toeren gereden wordt (50 in "vijf") blijft hij soepel draaien. Echte trekkracht ontwikkelt de motor pas bij hogere toerentallen (3000+). De auto haalt op de teller makkelijk de 200, zelfs met vier man in de auto. Een wedstrijdje bij het stoplicht gaat ook goed (dit gekke ding haalt de 100 op de teller in de twee (een keertje gedaan, moet kunnen)).
De remmen zijn prima, romdom schijven en voor zelfs geventileerde. Omdat ik veel op de motor afrem (zuinig!) weet ik niet wat de remmen doen bij vaak hard remmen, maar ze geven wel veel vertrouwen. De wegligging van de auto is sportief, verwacht geen comfort. De auto is licht onderstuurd, zoals dat hoort, maar de grens ligt ver weg, misschien mede doordat er Pirelli P5000 195/50 15 banden op liggen.
Het interieur is ietwat sober, maar wel overzichtelijk en ergonomisch goed. Jammer is dat er wel kraakjes te horen zijn (door het harde plastic). Het onderstel is ook niet zo stil en de motor ook niet. Dit omdat de vijf erg kort is (3500 rpm bij 120 km/h). Die mocht wel wat langer zijn (maar ja, hij is zo wel schakellui te berijden).
Verder is de auto heel compleet, met airco, twee airbags, ABS, schijfremmen rondom en... een lekker motortje. Ook in de winter: altijd METEEN starten. Als u een kleine middenklasser zoekt, die betrouwbaar, verrassend compleet en zuinig is, kijk dan eens naar de Almera.
PROBLEMEN
Deze alinea wordt korter...
* kachelweerstand defect, vervangen (E 50,- inclusief montage). Verder... niets! 56.000 km en E 50,- uitgegeven aan kapotte dingen... ik teken ervoor.
Informatie over de onderhoudskosten:
* kleine beurt kost E 74,-. Ze verversen alleen de olie en vernieuwen het oliefilter, voor de rest controleren ze alleen. Nu doe ik dus geen kleine beurt meer, maar alleen olie en oliefilter. Dat kost E 44,- inclusief. Scheelt E 30,-
* grote beurt kost E 280,-.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren