Nissan Almera 1.6 GX (1997)

autoreview

Nissan Almera 1.6 GX (1997)

Signalement

UitvoeringAlmera 1.6 GX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf40.000 km
KM-stand laatst226.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerte samenvatting tot 190.000 Km

  • 190.000 km

Zo, na 8 jaar en 150.000Km is het wel eens tijd voor een review.
De auto is in 2004 aangeschaft omdat de VW Polo SDI met een kleine op komst ernstig te klein werd. Deze had mij ook de laatste twee jaar 3000 euro armer gemaakt doordat alle elektronica er onderuit was gevallen. De Polo heb ik sinds dien voor geen moment gemist! vanaf dag 1 een heerlijke betrouwbare reisauto. Ruim en lekker koel met de standaard airco!

In de garantie zijn de remblokken en schijven vervangen, vanwege ernstig kraken

Tot aan de 85.000 km geen problemen.
Net voor de vakantie naar Zuid-Frankrijk met caravan begaf de accu het, ik kon nog net de auto starten en naar de garage rijden.

90.000Km: 4 nieuwe banden en remblokken

Tussen de 40.000 en 120.000 km verder niets anders dan de reguliere beurten en APK.

Bij de 130.000km oliekeerring van de krukaspoullie laten vervangen.

Bij 145.000 km heeft bij hevige wind en regenval het ruitenwisser mechanisme het begeven, kosten 145 euro, ach ja de auto is 12 jaar.
Meteen de remblokken laten vervangen door niet origineel Nissan, dit om het kraken te stoppen. tot heden geen probleem meer gehad.

150.000Km Relais kachelaanjager laten vervangen kosten 55 euro

Tussen de 130.000 en 160.000 km is er aan de auto totaal geen mechanisch onderhoud uitgevoerd. hierbij heeft de auto geen spat olie verbruikt en heeft ons niet in de steek laten vallen.

160.000Km Grote onderhoudsbeurt.
Ongelooflijk geen bijzonderheden, en dus geen extra kosten!!! Hulde.

Bij Km 170.000 maar weer eens nieuwe banden, wel gezien dat de achter schokbrekers slecht werden, maar nu nog niet aan de orde. en gaan maar weer!

Het verbruik in al deze tijd ligt met een stevige rijstijl rond de 1: 13.

Heb een originele spoiler voor op de achterklep gevonden op de sloop in dezelfde kleur! Voor 25 euro gekocht!

175.000Km: startmotor defect. op de sloop een andere gehaald en gemonteerd, deze bleek net zo slecht.... originele weggebracht en laten reviseren. (90 euro) De sloopstarmotor ingeruild voor buitenspiegel en andere kleine dingen.

180.000 Km: Na het trekken van een aanhangwagen met zo'n dikke ton zand erop begon de auto aan de achterzijde enorm te klappen wanneer er over een drempel gereden werd. Mijn gevoel was juist: De schokbrekers hadden het na 13 trouwe dienstjaren opgegeven. Deze bij de garage laten vervangen. Meteen de accu weer vervangen

sinds een jaar zit er op het achterscherm een roestpek. de planning is om deze in januari 2012 bij te laten werken.

Het blijft een heerlijke pittige comfortabele auto, die ondanks zijn respectabele leeftijd nog voor veel rijplezier zorgt!

190.000Km We gaan nog een tijd doorrijden met de auto. Net zolang tot de kosten voor onderhoud te hoog worden

Update voor vakantiereis naar Frankrijk

  • 210.000 km

Zo, de teller staat alweer op 210.000. Gaat best snel.

In tussentijd heeft de almera een grote onderhoudsbeurt met Apk bij de Nissan dealer Bogers gehad, bij km 198.000 superservice daar!! En het verbruik is gedaald naar 1:13.5. Ik ken nieuwere auto's die het slechter doen... En bij een viergassentest bleek de auto schoner dan een nieuwe...

Ook kwam er tijdens de koude periode een bonk uit de voortrein, bij 200.000km, bleek het rubber van de schokbreker voor te zijn, deze ingevet, want schokbrekers waren in orde, bonk weg en zonder kosten van de dealer weer verder.

Bij 208.000 wederom een bonk... Nu bij alleen wegrijden, is het ene geluid over.... Wederom een bezoek bij de dealer. Auto op de brug, schokbrekers ok, motorsteunen ok, koppeling ok.. Na halfuur onderzoek bleek het de aandrijfas te zijn die niet geheel op moment stond. Deze aangedraad op moment, en geluid is weg, wederom zonder kosten!!! Rijdt meteen een stuk stabieler.

210.000: velgen op marktplaats gevonden, zoals op foto boven, origneel Nissan, deze opgehaald, opgepoetst, en er meteen maar nieuwe banden op laten leggen. De auto klaargemaakt voor vakantie!!! Alleen de roestplekjes nog wegwerken, dat komt na de vakantie wel!!!
We hebben gekeken naar een andere auto, maar hebben besloten om deze door te rijden, omdat de kwaliteit zo enorm goed is.
Elke maand zit er wel een brief van een opkoper onder de ruitenwisser, maar als ze de auto in Afrika kunnen afrijden, dan moet dat hier ook wel lukken!!!

217.500:

Weer terug van vakantie, retour Zuid-Frankrijk zonder problemen, met 2 kinderen en hond op de achterbank. Karretje achter de auto, en een verbruik van 1:12,5 inclusief 150 km op zeer steile wegen. De auto was ongeveer de oudste van de camping... Maar altijd starten en lopen

De roestplekjes moeten nog bijgewerkt worden, en er is een nieuw setje
ruitenwissers opgegaan (LIDL, €6,95 Per set) verder geen bijzonderheden

Op naar de 250.000!!!

weer een jaar APK

  • 223.500 km

Na de zomervakantie begon het toch weer te kriebelen om een andere auto aan te schaffen, en voor tweede auto de almera te houden, maar na een wijziging in mijn baan is dit niet meer zo noodzakelijk, scheelt weer...
Het was weer tijd voor de APK en blijft toch altijd spannend.... Het enige wat er uit kwam is een wiellager rechtsachter, voor de rest een topauto!! We rijden maar weer door, zeker totdat er extreem hoge kosten gaan komen. Is nu nog niet het geval. We kunnen nu weer even doorsparen :-)

Eindstand.....

  • 226.000 km

Zo... Na 9 jaar uiterst tevreden zelf 180.000km met de auto te hebben gereden, is het dan toch zo ver... Het eind is in zicht.

Doordat er tijdens een bezoekje bij de dealer voor het klapperen van de schokbrekers voor, nog meer reparatiepunten naar voren kwamen, is het niet anders om naar een andere auto uit te kijken.

Ons oog was eerst op een Mitsubishi Galant gevallen bij een dealer in Goes, maar deze was mog slechter dan mijn Almera.....

Terug bij de eigen Nissan dealer bleek dat ze een witte Mazda 6 binnen hadden gekregen, uit 2003. En wat bleek, die had maar 45.000 km gereden!!!! Deze was werkelijk in nieuwstaat!!! Na een proefrit waren we verkocht, en de auto gaan we over een weekje ophalen.
De prijs viel ook erg mee en ik hoop hiermee net zo goedkoop te rijden als mijn betrouwbare Almera. Ik zal regelmatig verslag uitbrengen over de verdere status.

Weet iemand waar deze auto naartoe geexporteerd is??

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.