Nissan 200 SX (1993)

autoreview

Nissan 200 SX (1993)

Signalement

Uitvoering200 SX
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf89.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 36%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Nissan 200SX S13 is een zeer opvallende sportcoupé. Het model oogt minder oud dan het werkelijk is. Alleen de oranje knipperlichten verraden de werkelijke leeftijd. Opvallende details zijn het lage profiel, de lange spitse neus en natuurlijk de klapkoplampen. In een wagenpark met standaardmodellen, valt hij (positief) zeer op.

De 1.8 vier in lijn motor met turbo heeft een maximaal vermogen van 169 PK op de achterwielen. Hierdoor is het een zeer snelle auto. Je rijd er als je het goed doet zo’n beetje alle ’hot hatchbacks’ mee zoek. Zelfs nieuwste modellen.

Tot zo’n 3000 toeren rijdt de auto een beetje als een gewone auto. Boven de 3000 toeren komt het beest los. De turbo komt dan op gang. Als je dit niet gewend bent, wordt je hier nog al eens door verrast. Een onsubtiele, maar o-zo geweldige dauw in de rug is het resultaat.

In ideale omstandigheden is een sprint van nul naar honderd kilometer per uur te doen in zeven à acht seconden. (normale auto’s hebben hiervoor zo tussen de elf en veertien seconden voor nodig.) De auto is een echte stoplichtenracer. Negen van de tien keer win je dat met gemak. De eerste meters niet, maar zodra de turbo zich er mee gaat bemoeien, lijkt je uitdager wel geparkeerd en kan je al snel de voorkant van z’n auto bewonderen in je spiegels. (Ook de verbaasde blik van de bestuurder natuurlijk!)

In niet zo ideale omstandigheden is deze auto een beetje listig. Bij een nat wegdek wil de auto in de bochten nog als eens uitbreken als je het eigenlijk niet wilt. (Soms wil je het natuurlijk juist wel!) Bij het verlaten van een rotonde gaat de achterkant zelf bij matig gas geven al zijn eigen weg. Als dit gebeurt, is er eigenlijk niets aan de hand: de auto is zeer vergevingsgezind en met een ruk aan de teugels is het stijgerende paard weer getemd. Bij sneeuwval kan je deze auto beter laten staan. De achterwielen halen dan zelfs bij rustig gas geven astronomische snelheden door het doorslippen. Ook lijken bij gladheid de lantaarnpalen regelmatig op je af te komen, als je begrijpt wat ik bedoel!

Het is een echte rijdersauto. Als je alleen bent, of met z’n tweeën, rijdt het geniaal. Zelfs met de relatief harde sportieve vering is hij nog behoorlijk comfortabel. op lange afstanden is het ook een fijne auto. Parkeren gaat verrassend eenvoudig met deze auto. De draaicirkel is met ongeveer 9,5 meter nog korter als die van een Suzuki Wagon R+!!! Zodra je met drie of meer mensen op pad wilt, is de pret over. Er is wel een achterbank, maar die is slechts geschikt voor kleuters of mensen zonder benen. Dus met z’n tweeën naar Zuid-Frankrijk, gaat goed, maar als je met meer bent, kan je maar beter de trein naar Schiphol nemen.

Technisch is de auto zeer betrouwbaar. Echter zodra er iets kapot gaat, zal er diep in de buidel getast moeten worden. Nieuwe originele onderdelen kosten meer als hun eigen gewicht in goud. Een ander nadeel is het verbruik. Als je er zeer fanatiek in rijdt, (wat dus heet grootste gedeelte van de tijd gebeurd,) veel gas geeft en daardoor veel gebruik wordt gemaakt van de turbo, (slurbo kan je beter zeggen) zal je verbruik zo tussen de 1:7 en de 1:9 zijn. Met de hedendaagse benzineprijzen in het achterhoofd niet echt heel prettig. Als er rustig in wordt gereden en enkel lange stukken, is theoretisch een verbruik van tussen de 1:10 en 1:12 mogelijk. Maar, Probeer maar eens je rechtervoet te bedwingen in deze auto!

Al met al is het een zeer goede sportcoupé waar ik hooplelijk nog vele jaren in kan blijven rondrijden.

PS: Mark bedankt voor foto 1

PROBLEMEN

-Problemen met de schokdempers aan de voorkant gehad. Het bekende verhaal van lekkende olie uit bepaalde rubbertjes.
-Distributieriem preventief vervangen.
-Doorgebrande zekering gehad door knutselwerk met de elektronica door vorige eigenaar; moest weer zo nodig versterker en kerstverlichting in blijkbaar.
-Katalysator kapot, deze was helemaal door. Je kon er zo doorheen kijken! Vervangen met tweedehands kat van een autodemontagebedrijf.
-De moter hield bij lage toeren nog wel eens in. Na enig bikwerk in een aantal compartimenten is dit probleem opgelost. Het bleek namenlijk dat er zich nogal wat (heel veel dus) vuil had opgehoopt op de plek waar de blandstof en de lucht moeten mengen.
-Rammelende einddemper. Zitten blijkbaar nog afgebrokkelde stukjes van de oude kat in het uitlaatsysteem. Nieuwe einddemper gemonteerd.
-De koppeling had na 100000 km zijn beste tijd wel gehad. Nieuwe koppeling erin was de enige oplossing.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.