Mitsubishi Space Star 1.9 DI-D HP Shogun SE (2003)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Space Star 1.9 DI-D HP Shogun SE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 185.919 km |
KM-stand laatst | 198.000 km |
Ervaringen
- 198.000 km
Het formaat van de Space Wagon was niet meer nodig en de bijbehorende maandelijkse kosten niet meer gewenst. Maar wat koop je na zo’n alleskunner?
Ik ging op zoek naar een Japanse auto, liefst uit het D-segment of een grotere uit het C-segment, bij voorkeur op lpg. Een Nissan Primera of Mitsubishi Carisma moest het worden. Tot proefritten kwam het niet eens, ik kan met mijn lengte (2m) en postuur (stevig) op geen enkele manier fatsoenlijk zitten in deze auto’s.
Maar wat dan? De handelaar waar ik de Primera had geprobeerd nam me mee naar een andere auto, een Mitsubishi Space Star. Stond niet op mijn lijstje want, in mijn beleving, veel te klein (valt qua lengte in de B-klasse). Dat viel bij het instappen en het zitten nogal mee; zelfs meer zitruimte voor de bestuurder dan in de Space Wagon (!). Een alternatief heb ik daarna niet meer gevonden.
Eerst gezocht naar een Space Star op 1pg, maar dat viel niet mee. Hoge prijzen en dan eigenlijk alleen bouwjaren van vóór de facelift. Daarna verder gezocht naar een diesel. Iets duurder per maand (ik rij zo'n 25.000 km/jaar), maar persoonlijk vind ik een auto met dieselmotor erg prettig rijden.
Het moest wel een Space Star van ná de facelift in 2002 worden: het dashboard van de oudere versie vind ik niet attractief en heeft ook nog eens gedeeltelijk een felle, erg aanwezige blauwe kleur.
De gefacelifte versie heeft een gewoon zwart dashboard (met “geborsteld aluminium” accenten) en een gerestylde middenconsole met afdekklepjes. Misschien saai, maar ik vin het strak en netjes.
De auto voelt qua deuren en dergelijke degelijk aan, veel meer dan de Space Wagon. Daar heb ik niets over te klagen gehad, maar die was echt volgens de Japanse manier van bouwen gemaakt; het gaat bijna nooit stuk, maar voelt relatief fragiel aan. De Space Star is meer Europees met zwaar aanvoelende deuren. Of het dan ook daadwerkelijk degelijker is, betwijfel ik. In tegenspraak met die degelijkheid is in ieder geval de grote hoeveelheid rammeltjes en resonanties.
Dit is zo'n beetje de meest luxe uitvoering (al is er officieel ook nog een zeer schaarse Avance uitvoering die duurder was), volgens het kenteken de Comfort, volgens de badges op de auto de Shogun variant daarvan. Die heeft als extra bovenop de Comfort uitvoering standaard lichtmetalen velgen, een met leer bekleed stuur en dakrails. Drie prettige accessoires.
Cruise Control heeft de vorige eigenaar er in laten zetten (aftermarket systeem van John Gold).
Het interieur is behoorlijk praktisch; de achterbank kan heen en weer geschoven worden om te kiezen tussen meer kofferruimte of meer beenruimte. De derde hoofdsteun achter en de derde driepuntsgordel aan het plafond kan ik ook waarderen, vooral op de momenten dat er 3 kinderen achterin moeten. De middelste hoofdsteun heeft ook een nadeel, het zicht naar achteren wordt er behoorlijk door beperkt. In de donkere maanden is dat meteen ook weer een voordeel omdat veel hemelbeschijnende lampen daar achter wegvallen.
De armsteun achter met bekerhouders is luxe, de armsteun vóór lijkt ideaal, maar zorgt ervoor dat je je arm in een onmogelijke hoek moet draaien om de gordel vast te kunnen maken. Die staat dus standaard omhoog en wordt eigenlijk alleen gebruikt bij lange ritten.
De kofferruimte is (met de bank in de "zoveel mogelijk beenruimte" stand) nog behoorlijk groot en optisch netjes afgewerkt. Zodra je er met je handen aan komt valt de degelijkheid tegen: de afdekkapjes van de veerpoten schieten wel heel makkelijk los en de houten afdekplaat boven het reservewiel heeft veel moeite om niet te klapperen. Krik en gereedschap zijn netjes weggewerkt en er zitten 2 handige haken in de hoeken van de kofferruimte die de mat op hun plek houden en waar je touwen of sjorbanden aan kunt vastmaken om je bagage vast te zetten. Tot slot is er in een hoek nog een soort halfhoog bakje waar je nog wat klein spul in kwijt kunt. Handig.
De achterklep gaat voor mij lang niet hoog genoeg om er onder te kunnen staan, maar aan de andere kant zijn er maar weinig auto’s waar ik dat wel kan.
Bij het rijden valt de korte lage neus op. Ik ben lang, maar kan de neus niet zien. Dat is niet prettig, maar went vrij snel.
De motor is een 115 pk commonrail diesel (dCi) van Renault, gekoppeld aan een Volvo 5-versnellingsbak (zelfde als de Carisma en de S/V40 die uit dezelfde fabriek in Born kwamen). Op zich een goede combinatie. Ik had verwacht een zesde versnelling te missen, maar dit is niet het geval. De 5 is bruikbaar vanaf 75 km/h op de teller (66 km/h op de navigatie). Het schakelen gaat niet zo soepel als ik zou willen, vooral bij het inleggen van versnellingen voel je meestal veel ongewenste weerstand. De koppeling is simpelweg onprettig, maar dat zal aan het gebruik van de voorganger liggen ben ik bang; de auto trilt nogal bij normaal of vlot optrekken vanuit stilstand. Alleen als je extreem rustig doet dan gaat het echt soepel. Eenmaal rijdend is er niets aan de hand.
Goedkoopste offerte voor vervangen van de koppeling(sset) komt uit op ruim 900 euro, dus ik rij hier vooralsnog "vrolijk" mee verder.
De motor doet het beter dan ik vooraf verwacht had. Trekkracht is er door het hoge koppel (265 Nm) meer dan genoeg, maar ook bijvoorbeeld de loop na een koude start bij temperaturen onder 0 is erg rustig, ook bij de huidige kilometerstand. Onder de 1500 toeren doet de motor niet veel, maar blijft wel soepel lopen.
Het verbruik - met een normale rijstijl - valt me tegen met gemiddeld 1 op 17,85 over de gereden 11.000 km; ik heb met zuinigere auto's gereden. De boardcomputer geeft bij dit verbruik overigens 6,6 ltr / 100 km (1 op 15,1) gemiddeld aan. Veel ongunstiger dus. Meestal is de boardcomputer positiever dan de werkelijkheid. De auto is uitgerust met een retrofit roetfilter, mogelijk heeft dit een negatief effect op het verbruik. Geen idee welk merk en ook geen idee hoe en of deze regenereert.
Standaard staat deze auto op 15" lichtmetalen velgen (met de incourante maat 195/55/15). Voor de winter heb ik een setje 14" stalen velgen met 185/65/14 banden op de kop getikt. Dit rijdt een stuk comfortabeler, vooral bij drempels wordt het scherpe kantje er met de hogere wang wel afgehaald. Minder fraai maar meer comfort dus.
Alles bij elkaar heb ik een auto gekocht die ik vooraf niet eens overwogen zou hebben en die me qua binnenruimte, mogelijkheden en qua rijden in positieve zin heeft verrast. Een ondergewaardeerde auto, die Space Star. De grote hoeveelheid kleine probleempjes vormen de negatieve kant.
Sterke punten:
- Veel bruikbare en flexibele binnenruimte voor deze klasse
- Stoelen voor de grote Europeaan
- Hoge zit
- 3 driepuntsgordels achterin
- Prettige en sterke motor
Zwakke punten:
- Verbruik valt tegen
- Imago (zie ook reactie hieronder)
- Veel kleine mankementen en rammels
- Dure dealer
Update 5 februari 2011:
Ik ben de kleine problemen meer dan zat en heb de auto ingeruild.
Problemen
- 198.000 km
[b]Na aanschaf:[/b]
Bij snelheden boven de 90 km/h hobbelt de auto een beetje, ik vermoed dat de banden platte kantjes hebben omdat de auto een half jaar stilgestaan heeft. Het zijn nog wel banden met veel profiel maar met achter 2 x Tyfoon en voor 2 x Maxxis laat ik ze toch maar vervangen door kwalitatief betere banden.
Op de snelweg is de auto ook wat zoekerig, ik moet steeds corrigeren. Ik hoop dat uitlijnen dit probleem opheft.
De hendel voor de ruitenwissers doet ook niet helemaal wat hij zou moeten doen, daar moet de dealer bij de beurt even naar kijken. De wisser achter doet het helemaal niet, de sproeier voor laat alleen de ruitenwisser heen en weer gaan en de sproeier achter zorgt dat er water op de voorruit komt. Wat een zooitje.
Gezien de kilometerstand bij aankoop (185.919) en de laatste vermelding in het serviceboekje start de auto bij mij met een flinke onderhoudsbeurt (inclusief vervangen distributieriem) bij mijn eigen vertrouwde dealer.
Dat heb ik geweten.
Nog nooit zoveel versleten zaken tegengekomen. De beurt met distributieriem was me duidelijk. Het zoeken op de snelweg kwam deels door kapotte draagarmenbussen achter. Remschijven en blokken zowel voor als achter helemaal op. Accu zo goed als overleden (niet zo gek na een half jaar stilstand), alle 4 de gloeibougies functioneren niet goed meer, de remslangen voor zijn tot op het canvas versleten.
Samen met de nieuwe banden, wat kleinere mankementen en wat andere zaken kom ik op een bedrag dat ik nog nooit voor een onderhoudsbeurt betaald heb.
Na deze beurt rijdt de auto goed, de eerder genoemde problemen zijn opgelost. Mag ook wel trouwens.
De afstandbediening van de CV is door de dealer gereinigd en voorzien van een nieuw kastje en een nieuwe batterij. Niettemin kost het me af en toe wat moeite, vooral bij het sluiten zijn soms meerdere pogingen nodig.
[b]Update 14 september 2010:[/b]
Ik ben nu al 2 keer hard in aanraking gekomen met het asfalt na een drempel. Als ik die drempel dan nog vlot genomen had, dan zou ik dat kunnen begrijpen. Maar rustig is eigenlijk nog niet langzaam genoeg. De voorkant is zwaar (zeker met de dieselmotor) en de vering relatief slap. Het sleepoog en een metalen deel vangen de klap op. Niet fijn.
De hendel van de achterklep blijft hangen in de ingedrukte stand. Dan kan de klep niet meer in het slot vallen. Met wat kloppen, klooien en paar keer dichtgooien komt deze dan weer los. Niet echt een prettig systeem. Flinke hoeveelheid WD40 er in gespoten, maar dat werkt helaas maar tijdelijk.
Problemen op dit moment:
- koplampsproeiers doen het niet meer en komen in de wasstraat los van de bumper
- achterruitsproeier doet het niet
- raar geluid af en toe bij de rechterachterveer
- blower maakt af en toe piepend bijgeluid
- achterklephendel blijft hangen
- rammels en resonanties dashboard
- koppeling lijkt aan z'n eind te zitten
Deze klusjes worden - voor zover mogelijk - in het voorjaar van 2011 opgepakt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Space Star
