Mitsubishi Space Star 1.9 DI-D HP Comfort (2004)

autoreview

Mitsubishi Space Star 1.9 DI-D HP Comfort (2004)

Signalement

UitvoeringSpace Star 1.9 DI-D HP Comfort
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf87.000 km
KM-stand laatst230.150 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 245.000 km

Ervaringen:
In februari 2007 heb ik mijn Mitsubishi Galant 2.0 GLXI Wagon LPG ingeruild voor deze Space Star. Ik wilde wel eens een diesel rijden en heb goede ervaringen met Mitsubishi.
Even was ik bang de kofferbak van de Galant te gaan missen, maar dat viel in de praktijk reuze mee. De Space Star biedt voldoende ruimte aan 4 volwassenen en als ik met vakantie ga, zet ik er een dakkoffer op.

Iets wat me direct opviel bij deze Space Star 1.9 DI-D HP is zijn heerlijk soepele motor. Hij pakt vanaf lage toeren al goed op zonder morren. Daar kon mijn Galant op LPG toch niet aan tippen. Die was toch wat nukkiger.
Mijn Space Star is best wel ruim van binnen. Grappig dat je dat van buiten niet direct ziet.
Ik heb deze auto vooral gekocht omdat hij niet al te zwaar (1245kg, gunstige wegenbelasting), zuinig (1:19) en vlot is.
De 1.9 DI-D HP motor is eigenlijk van Renault en ontzettend geciviliseerd. Als je in z'n 3 bij het uitkomen van een bocht bijvoorbeeld bij 1200 toeren op het gas gaat begint de motor eerst lichtjes te trekken, waarna de turbo al bij 1400 toeren merkbaar begint mee te blazen. De echte kracht (265Nm)komt op papier eerst bij 1800 toeren vrij. Dan gaat ie als de brandweer. Tot 2500 toeren blijft de trekkracht op maximaal niveau en net daarboven voel je bij volgas optrekken - als je goed oplet - het koppel weer geleidelijk terugnemen.
Voor mijn gevoel ligt het maximum koppel bij optrekken wat hoger dan bij 1800 toeren.
De motor vind ik best wel stil.

Ik heb in mijn Space Star Cruise Control laten inbouwen. En aanrader. Maar let op: zie bij "problemen".

Een van de mindere kanten van deze auto vind ik het onderstel. De voorvering is wat aan de slappe kant en drempels neem ik langzaam, anders raakt de onderkant van de voorbumper de grond. Ook is het onderstel niet helemaal vrij van piepjes en kraakjes.

Over het algemeen is de Star een heerlijke auto waar ik nog vele kilometers mee hoop te rijden.

Update 24-3-2011:
Nu 220.000km op de teller. Net schijven en blokken rondom laten vervangen en 650,- euro armer. De schijven waren hol ingesleten en de blokken bijna op. Dit is normaal onderhoud. Bij deze km-stand eigenlijk zo gek nog niet, zei de werkplaatschef. Het "nieuwe rijden" werpt hier dus ook zijn vruchten af; door veel laten uitrollen en de vaart er zoveel mogelijk in houden, wordt er minder geremd.
Nu rijdt ie weer als nieuw. Ik hoef maar naar het rempedaal te kijken en hij gaat al flink in de ankers.

Ik zit nu wel eens rond te kijken wat mijn volgende auto zou moeten worden. Het valt me daarbij op dat er niet echt een vergelijkbare opvolger voor deze auto is. Ook niet bij andere merken. De meeste auto's zijn gewoon groter, zwaarder en duurder.
En dan denk ik maar weer. Zolang ie het nog doet en niet teveel aan onderhoud kost, rijd ik het voordeligst.
De Space Star is een bijzondere auto en dat is ie !

Update 20-12-2011 / 245000 km
Tja en nu is het dan zover. Ik ga een andere auto kopen. Na heel, heel lang wikken en wegen (wel/niet langer doorrijden met de Star, kleinere/grotere auto, diesel/lpg, station/mpv).
De keuze is des te moeilijker om dat de Space Star zo'n goede en handige auto is. Hij rijdt nog steeds prima, maar na 5 jaar wil ik toch wel eens wat anders.
Met pijn ga ik m'n Space Star inruilen voor een VW Golf Variant 2.0 TDI 2007.
Ik heb vroeger 8 jaar (1988 t/m 1996) met een Golf 1.8 LPG gereden en dat is me prima bevallen. Dus weer terug naar m'n "oude liefde".
Samenvattend kan ik zeggen dat de Space Star vrij duur in onderhoud is (komt ook door service interval van 15.000 km), maar wel heel betrouwbaar. Heeft me nooit in de steek gelaten. Nooit aan de kant gestaan. Altijd willen starten.
Maar dan wel volgens schema dealeronderhouden en netjes bereden. Ik zou de Space Star zeker aan anderen aanbevelen.

PROBLEMEN

  • 245.000 km

Bij aanschaf (87.000km) heb ik een Cruise Control van John Gold in laten bouwen door Dealer Van Ursum. Prima dealer, maar helaas hebben ze mijn Cruise Control niet goed ingebouwd. De Space Star diesel heeft namelijk een elektronisch gaspedaal. De aanbevolen Cruise Control werkt mechanisch met een vacuumservo. Het systeem op zich werkt goed en het eerste jaar werkte het ook redelijk naar behoren. Wat me wel opviel is het zeer trage oppakken van de cruise control en boven de 120km/u was er eigenlijk niet op cruise te rijden. Net of de servo er verschikkelijk moeite mee had. Wat bleek nou: Ze hebben de trekkabel van de servo aan de hefboom van het gaspedaal bevestigd - en dat moet ook hoor, maar wel onder een zodanige hoek, dat de servo het pedaal nooit verder kan krijgen dan standje 120. Boven het gaspedaal zit aan het plaatwerk een montageoog dat wel uitnodigt om de kabel aan te monteren, maar de hoek waaronder die vervolgens moet werken is totaal verkeerd. Ik heb de kabel onder een andere hoek gemonteerd, maar toen werd de cruiscontrol onstabiel. Toen in de gebruiksaanwijzing gelezen. De hefboomlengte bleek veel te kort. Zelf de hefboom ook nog verlengd en toen pas deed ie het voortreffelijk. Ook het trage oppakken was volledige verdwenen. Pakt nu direct op. Perfect als zeg ik het zelf.
Deze cruisecontrol pakt overigens niet zo snel op als een af fabriek ingebouwd exemplaar dat direct via het motormanagementssysteem zijn werk doet.
De snelheid wordt bij een heuvelachtige weg met +/- 3 km/h constant gehouden. Wel wat minder goed als een fabrieks uitvoering, maar, prima mee te rijden.

Storing in EGR-klep:
Bij 120.000km ineens geen vermogen meer. Ik reed op de snelweg en ineens was de auto niet meer vooruit te branden. Ik kon nog maar net met het verkeer meekomen. Ik ben direct naar de dealer gereden (Van Zeist in Apeldoorn) en daar bleek dat de EGR-klep de storing veroorzaakte.
De EGR-klep voert het uitlaatgas (inert gas) weer terug naar de inlaat. Na reining van de klep was het euvel verholpen. Kosten: 100,- euro.

Schroefveer rechtsvoor gebroken.
Bij 192.000km breekt spontaan de schroefveer rechtsvoor. Bij het wegrijden hoorde ik opeens een luid metaalachtig geluid aan de voorzijde van de auto. In eerste instantie dacht ik aan een vastzittend veerpootlager. Ik kon ook gewoon verder rijden, maar bij het sturen hoorde ik veel lawaai. De dealer (Van Zeist) heeft de schroefveer vervangen. Het schijnt puur incidenteel te zijn,k want gebroken veren komen niet vaak voor. Aan mijn rijstijl kan het in ieder geval niet liggen. Kosten: 200,- euro.

Spijker in band.
Bij 198.000km spijker in de linker achterband. Ter reparatie aangeboden bij Profile Tyre Center. Omdat de spijker in de wang zat (net naast het loopvlak) was reparatie niet mogelijk. Gelukkig 80% versleten, dus nieuwe band erop. Kassa. Maar ja, ik rijd met Michelin Energy Savers. Super fijne banden, maar ze zijn niet goedkoop.

Sleutel wil niet uit contactslot
Bij 207.000km wil de contactsleutel ineens niet meer uit het contactslot. Ik vond het omdraaien als zwaar gaan. Ik kan de auto wel starten en afzetten, maar net het laatste stukje tussen acc. en stuurslot wil de sleutel niet verder. Direct langs de dealer gegaan. Om 16.00 kwam ik aanrijden en werd meteen geholpen bij Van Zeist. Om 17.00u kon ik weer wegrijden. Ze hebben het contactslot even snel uit elkaar gehaald en weer in elkaar gezet. Er was een of ander pennetje gebroken. Klaas is kees. Bij deze kilometerstand vind ik dit niet echts iets bijzonders. Zeker als je, zoals ik, voor 40 euro weer klaar bent.

Aanrijding
7-12-2010.Er komt ineens een grote machine (verrijker) op mijn weghelft en ik moet vol in de abs-ankers. Dan moet je als achterligger van goede huize komen om niet achterop te rijden. Mijn achterligger kon zijn voertuig niet binnen de afstand voor hem tot stilstand brengen en boem. Mijn achterbumper aan flarden en achterklep licht beschadigd. De rest is gespaard gebleven dankzij de trekhaak. Gelukkig geen lichamelijk letsel, ook geen whiplash. Op naar het schadebedrijf. Schade voor 1200 euro laten repareren, wordt verhaald op de tegenpartij. Afgehandeld, klaar. Je ziet er niets meer van. Tegenpartij kon niet meer verder rijden. Kies geen Mitsubishi uit om tegenaan te rijden. Gestaalde perfectie.

05-03-2011 handrem blijft beetje hangen.
Na rit van ca. 15km uitgestapt en ik ruik een beetje een verhitte remblokkenlucht. Remschijf LA gloeiend heet. Toch staat de handremhandel niet aangetrokken.
Blijkt het de handremhefboom te zijn die aan de remklauw bevestigd zit. Deze hefboom hoort zelf terugstellend te zijn, maar bij mij blijft ie hangen. De kabel loopt niet zwaar. Mee naar de garage geweest, maar het is nog steeds niet opgelost. Ik rijd nu zonder de handrem te gebruiken. Krijg je vanzelf handigheid in. Bij wegrijden op de helling koppeling iets op laten komen (zonder gasgeven) en dan de rem loslaten. De stationairkracht van de motor is net voldoende om zo zonder achteruit rollen op gang te komen.

1-9-2011 airco wordt minder
Het valt me opeens op dat de airco begint de "sissen" en ook minder koelt. De koelcapaciteit wordt steeds minder. Waarschijnlijk is bijvullen noodzakelijk.
De zomer is echter bijna voorbij en ik zit toch een beetje rond te kijken naar een andere auto, dus ik laat het maar zo.

20-12-2011 het is zover
Het is zover. Tijd om de Space Star in te ruilen. Het is een VW Golf Variant 2.0 TDI 2007 geworden.
De problemen met de handrem en airco heb ik niet laten verhelpen. Dat is een taak voor het autobedrijf dat mijn Star weer aan de man gaat brengen.

19-07-2011 leeglopende voorband
Mijn voorband loopt al een tijdje langzaam leeg (om de 2 dagen oppompen). We gaan staks met vakantie en dan moet dit verholpen zijn. Profieldiepte was al aan de maat dus 2 nieuwe Michelins Energy Saver laten monteren.
Ik vind dit ontzettend fijne banden waar ik al vele kilometers mee heb afgelegd. Prima grip en goede wegligging.

ONDERHOUDSHISTORIE

  • 230.150 km

Onderhoudshistorie (Van 1e eigenaar. Bron: onderh.boekje):
19.403km (27-12-2004): Beurt bij Mitsubishi Peter van Ursem Hoorn
36.776km (12-07-2005): Beurt bij Van Ursem
50.087km (07-12-2005): Beurt bij Van Ursem
66.256km (12-06-2006): Beurt bij Van Ursem
83.203km (18-12-2006): Beurt bij Van Ursem

Mijn onderhouds historie:
86.977km (16-02-2007): Afleveringsbeurt bij Mitsubishi Van Ursem
Alle onderstaande beurten bij Mitsubishi Van Zeist Apeldoorn
98.267km (19-06-2007): kleine beurt (228,90 euro incl. btw)
118.551km (17-01-2008): grote beurt+remblokken achter (566,-)
123.382km (18-03-2008): verhelpen storing EGR-klep (98,-)
136.761km (14-08-2008): kleine beurt+2 banden (575,-)
152.033km (23-01-2009): grote beurt (481,-)
169.497km (11-08-2009): kleine beurt+2 banden+remleiding (763,-)
183.357km (16-02-2010): grote beurt+distr.riem (784,-)
191.965km (10-05-2010): schroefveer rv vervangen (199,-)
198.233km (14-07-2010): nieuwe band la, spijker in wang (157,-)
200.084km (17-08-2010): kleine beurt (320,77)
207.000km (16-11-2010): contactslot gerepareerd (40,-)
214.891km (01-02-2011): grote beurt+hoezen fuseekog. (542,71)
219.527km (22-03-2011): remschijven+blokken rondom (655,-)
231.150 (5-07-2011): kleine beurt (240,15)
24-12-2011 inruil Space Star voor VW Golf Variant 2.0 TDI. Resumerend vind ik de Space Star niet goedkoop in onderhoud. De beurten zijn vrij prijzig. De auto is een enkele mankementen na wel zeer betrouwbaar gebleken.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (18)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.