Mitsubishi Space Star 1.2 Cool+ (2022)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Space Star 1.2 Cool+ |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2022 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 14 km |
KM-stand laatst | 1.085 km |
Nieuwe auto
- 1.085 km
Vanaf 2 weken in het bezit van een Mitsibishi auto. De keuze van de auto was duidelijk, best wel veel ruimte voor en achter, de prijs (bijna 15 mille) voor deze nieuwe auto, uitgerust met airco, en 7 inch led scherm, centrale deurvergrendeling op afstand en elektrische ramen, zuinig verbruik, direct leverbaar, maar ook reviews van ANWB zelf, hebben er toe bijgedragen om te besluiten deze auto te kopen.
De eerste indruk is dat de voorstoelen erg hoog instelbaar zijn, zitten heel erg fijn en geven voldoende steun in de rug. Het rijden, nooit in een Mitsibishi gereden, dus voor aankoop met mijn zoon een proefrit met demo auto bij het garagebedrijf gemaakt. Dat beviel goed, dus na een aantal dagen kon ik de auto ophalen. Ervaring na 2 weken; met dit weer is het natuurlijk heerlijk om een airco in de auto te hebben, dus best wel veel gereden in deze nieuwe auto in 2 weken, het valt op dat de motor iets meer prutteld dan de VW Up en dat het opschakelen bij iets meer snelheid moet gebeuren, dat komt natuurlijk ook omdat er nog niet veel met de auto is gereden, terwijl de Up al de 100.000 is gepasseerd. Als er te snel opgeschakeld wordt merk je dat goed, waarbij je voelt dat het blok wat gaat trillen. Het bochtenwerk is ok, wat anders, omdat het zwaartepunt van de Mitsibishi auto hoger ligt, omdat de auto gewoon groter is, je hoger zit en de autoveren wat zachter zijn, zit er wat meer zijdelingse beweging in, dat is een kwestie van wennen denk ik. Voor passagiers is er ruimte zat en er kunnen totaal 4 passagiers of volwassen mensen in, waarbij er meer ruimte is dan in de Up. Het rijden:
Mijn zoon en ik moesten even wennen dat in zijn een, je wel iets gas moet bijgeven, anders slaat de motor af, dan gaat ie niet vanzelf aan, en moet de contactsleutel opnieuw gedraaid worden, ook de sound en het scherm start dan weer opnieuw op, met eventueel de navigatie route en de muziek of radio.
Het paneel heeft bluetooth en ook dab radio op zitten, maar sluit je de telefoon aan, dan komen alleen de telefoonmogelijkheden met het scherm naar voren, dwz navigatie instelbaar via het scherm en muziek van de tekefoon. WhatsApp werkt ook op het scherm weliswaar in een beperkte uitvoering of mogelijkheden.
Het opschakelen kan minder snel dan in de Up, dus in zijn 4 pas als ie ook 40 km aangeeft, niet lager, dit kan echter ook te maken hebben omdat de motor nieuw is, ik heb echter nu de indruk en mijn zoon ook dat de motor van de Up wat massiever is of overkomt, deze is ook ietsje kleiner wat betreft inhoud, maar die trekt het makkelijker en kun je nog rustig in zijn versnelling 5, rond 35 km/h zitten. Het zou best kunnen dat de Mitsubishi motor, bij 100.000 ook zo reageerd, maar nu nog niet?.
De banden zijn wel uitzonderlijk hard opgepompt volgens fabrieksinstellingen 2.7, voor en achter.
Ik merkt in het begin dat de auto banden voor, wat makkelijker gingen glijden, bij een snelle bocht nemen, daarnaast is de vering dusdanig zacht dat je niet precies voelt of de banden hard of zacht zijn, ook wordt het geluid van de banden beter gedempd dan van bij de Up.
Pas als je op een doorgetrokken streep rijdt op de weg met onderbrekingen op de streep en je luisterd goed, kun je opmaken of de banden goed op luchtspanning staan, zg roleffect.
Hard opgepompte banden produceren meer geluid dan banden met weinig of te lage luchtdruk.
Het gedrag op de snelweg, ik merk dat ik iets meer moet bijsturen er zit een flinke stuurbekrachtiging op en ik heb het idee dat het stuur wat kleiner is dan van de up, omdat ik wat meer kracht moet zetten met mijn handen, of moet corrigeren, het stuurwiel is wat dikker dan van de Up, waarmee ik meer ontspannen en rustiger op een lijn kan rijden. De banden zijn wat smaller 165, bij de up 175, daarnaast vond ik de banden erg lelijk in het begin, nu wend dat al, ik zou er misschien iets grotere en mooiere banden onder willen zien, bij de volgende 40.000?...
Verbruik: Het verbruik ligt een stuk hoger dan van de Up, maar eerlij́k is eerlijk, dit was in het begin ook ongeveer hetzelfde 1 op 19, 1 op 20...
De up rijdt ongeveer 1 op 23,5 gemiddeld, gemixt gebruik.
De Mitsubishi ben ik aan het uitproberen hoe ie het zuinigst rijd.
Vorige week wat mensen naar schiphol gebracht en het systeem gaf aan 3.9 per 100 km, dit werd echter 1 op 18, de snelheid op de teller was rond de 95-100 km/h. Ik tank normaal 10 liter totdat de tank op reserve gaat staan en dit aangeeft, dan reset ik de teller en ga tanken, meestal bij dezelfde pomp. De ideale snelheid/verbruik ligt waarschijnlijk iets hoger, rond de 105 -110 op de km teller. Want nu staat de teller op 203 km en nog 2 blokjes voor de benzine inhoud.
Met verbazing heb ik een beetje het onderhoudsboekje doorgelezen, over carrosserie, ruitersproeiervloestof en andere dingen, waar je allemaal op moet letten.
De motorkap even opengehad en de olie toch even gecontroleerd, er zit speciale, de best mogelijke olie in, ik moest even goed kijken want de olie is bijna helemaal transparant/ doorzichtig, bij de up is ie eerder zwart ?.
Ik heb gemerkt dat met de fabriek ruiterwisservloeistof in de Mitsubishi, de ruiten niet schoon worden en er kleine stipjes en vuil gewoon op blijven zitten. Ze adviseren alleen originele ruiterwisservloeistof te gebruiken, bij de Up gebruik ik echter al ruim 8 jaar spiritus met een klein beetje afwasmiddel, vermengd met water en die worden wel goed schoon..
Dus even afwachten wat ik ga doen.
Wat mij ook opviel was de grote radiator met de grote ventilator in de Mitsubishi, dat ben ik helemaal niet gewend bij de up en ook nooit zien zitten in de Up. Dat doet me dan denken aan een wat oudere auto of techniek. Echter, bij ANWB zijn wel storingen bekend van de Up, maar voor de Mitsubishi is niets bij hun bekend of noemenswaardig om te noemen.
Dus..het is nog wel even wennen maar wel redelijk tevreden, ook het Audio systeem is veel beter en nodigt uit om te gebruiken in de Mitsubishi en ik krijg toch echt soms beetje het Amerika gevoel bij deze Mitsubishi, dat je gewoon wat hoger of beetje hoger zit, wat je meestal tegenkomt bij een wat grotere normale auto mogelijk uit het b-segment.
Tot nu toe zeker tevreden, ook zei de dealer dat ik niet teveel op het start/stop systeem moest rekenen, daar dit afhankelijk was van de stand o.a. van de airco en wel of niet aanhebben daarvan en nog wat factoren.
Dat start/stop systeem zit ook in de Up, en ik moet vaststellen dat dit systeem in de Mitsubishi iets beter mogelijk werkt dan in de Up, dat mag ook wel met een nieuwe accu, dus de werking voldoet goed van de Mitsibishi.
Ik miste wel een bedieningspaneel aan de rechterkant van het stuur, o.a. cruisecontrol en andere kleine mogelijkheden, die wel in de gebruiksaanwijzing stonden, ook eco of dat ie dat aangeeft met lampjes, zichtbaar worden.
Maar de auto is wat betreft prijs/kwaliteit prima en voor nu, voldoet de auto uitstekend en aangezien alle auto's die nieuw zijn of tweedehands sterk in prijs zijn gestegen, denk ik wel een aardige goede deal afgesloten te hebben.
Ik ben dus wel blij met deze nieuwe aanwinst
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.