Mitsubishi Outlander Sport 2.4 4WD Invite Scott (2006)

autoreview

Mitsubishi Outlander Sport 2.4 4WD Invite Scott (2006)

Signalement

UitvoeringOutlander Sport 2.4 4WD Invite Scott
Versnellingen4, Automaat
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2006
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Deze auto wordt in Nederland bijna geïntroduceerd (en komt er ook als kloon van Citroen en Peugeot) maar is in Azië, waar ik woon, al een tijdje te koop. Het is dus niet de auto die autoweek als plaatje erbij zet maar de nieuwe (zie Autoweek rond December 2006). Zal proberen er wat plaatjes bij te voegen.

Na een Ford Escort 1.6D CL en een Ford Escort 1.8 TD Stationcar Business Edition in Nederland, een Saab 900 Cabriolet Turbo 16v in Hongkong en een Audi A4 1.8T in Beijing nu dan een nieuw model Mitsubishi Outlander 2.4 MIVEC CVT in Singapore. Met een nieuwe 2.4 liter benzine 16v motor van 170 pk en met de doorontwikkelde Van Doorne duwband automatische transmissie.

Het uiterlijk.
Opties zijn niet mogelijk hier dus alles is standaard. De auto ziet er gelikt uit met zilverkleurige dakrails en grote lichtmetalen velgen (18 inch) + banden. We kozen een donkere kleur wat ‘m wel chique staat; ook aangezien de ruiten achter donkerder zijn getint dan de voorste. Mistlampen, zilverkleurige deurgrepen en spiegels in de carosseriekleur zijn tegewoordig bij elke auto standaard; deze heeft ze dus ook.

Het Interieur.
Zwart lederen bekleding op de kuipstoel vormige stoelen en zwart leer op het stuur, de versnellingspook, de middenarmsteurn en armsteunen op de deuren. Het interieur is ook in het zwart uitgevoerd met hier en daar zilverkleurige accenten. Is wat saai al dat zwart en waar ze echt meer werk van hadden moeten maken is al dat zwarte plastic op de deuren.
De standaard stereo met 6 boxen klinkt prima maar steeds als je de auto start moet je de equalizer opnieuw instellen. Vreemd en erg onhandig! De knopjes op het stuur zijn wel handig voor de instelling van het volume maar als je naar de volgende voorgeprogrammeerde radiozender wilt moet je dat op de radio zelf doen: de knopjes op het stuur laten hem zoeken naar de volgende sterke zender op de FM band. Ook vreemd en erg onhandig!
De ronde draaiknoppen van de airconditioning zijn handig en het geheel koelt uitstekend. Je kunt zelfs het dashboardkastje laten koelen dus over details is wel nagedacht.

Praktische zaken.
Heel veel ruimte met een hoge zit. De achterbank is apart in twee delen in de lengte verstelbaar waardoor je nog meer beenruimte krijgt. Ook de hoek van de leuning kun je apart instellen. Er is een middenarmsteun met 2 bekerhouders erin, 3 gordels en 3 hoofdsteunen. De kofferruimte is erg groot en door de achterbumper met een simpele beweging extra open te klappen (200 kg mag erop) creeer je een lagere tildrempel en een vlakke laadvloer. Ook makkelijk als je de luier van je zoon moet verschonen. Erg handig is het opklappen van de achterbank (in twee delen): 2 seconden aan een hendeltje trekken in de kofferruimte en de leuning + zitting klapt d.m.v. een veermeganisme vanzelf weg.
De auto heeft xenon koplampverlichting en dat is heerlijk. Heel veel licht dus goed zicht maar ik denk wel dat andere weggebruikers veel last van ons hebben: ondanks automatisch hoogteverstelling geloof ik dat we de tegenliggers behoorlijk verblinden.
Je stapt makkelijk in en uit de auto en aangezien je lekker hoog zit heb je goed overzicht op het verkeer.

Het rijden.
Rijdt uitstekend. Voor zo’n grote hoge auto is de wegligging uitstekend (ESP is standaard) en ook het veerkomfort is voor zo’n hoge auto met zulke grote velgen heel goed. Ik heb ook met de nieuwe Toyota Rav gereden maar die viel heel snel af omdat je in dat ding over de weg stuitert: veel te stugge vering.
De auto is stil mits je op snelheid bent gekomen. Als je wat sneller wilt optrekken jankt de motor wat. Een gevolg van die CVVT automaat. Het duurt altijd even voordat de auto reageert op het gaspedaal; net wat te lang naar mijn smaak. Niet mijn keus die automaat maar je kunt hier niet eens wat anders bestellen. Gezien het feit dat we veelal in deze stadsstaat rijden is het in de praktijk wel makkelijk; de keren dat we in Nederland zijn en we in een huurauto weer zelf mogen schakelen blijkt steeds weer dat ik dat veel leuker vind. De automaat heeft een sportstand waarbij de je meer toeren maakt en de motor heel direct op bewegingen van het gaspedaal reageert. Nog steeds niet de pit van die Audi A4 1.8T in Beijing maar dit komt wel in de buurt. Je kunt ook schakelen met flippers aan het stuur (er zijn 6 ’versnellingen geprogrammeerd’); leuk maar in de praktijk gebruik ik het bijna nooit.
Nadeel is wel het hoge brandstofverbruik: met veelal stad (Singapore is nou eenmaal bijna alleen maar stad) kom je niet veel verder dan 1 op 7.5 a 1 op 8 km. Brandstof is hier weleenswaar de helft goedkoper dan in Nederland maar toch blijft het zonde en natuurlijk is het slecht voor het milieu.
De auto heeft maar twee airbags: in Nederland ondenkbaar maar hier in Singapore wordt weinig aandacht besteed aan de veiligheid in auto’s: het is hier immers veel belangrijker om spoilers en grote lichtmetelen velgen op je auto te hebben! De auto is hier nog veel meer dan in Nederland een statussymbool. Je kunt airbags er niet eens als extra bijkrijgen. Wel als je de Euro 5000 duurdere versie van de auto koopt (krijg je er 2 extra) maar dan kregen we er zo veel andere onnodige rommel bij dat ik dat teveel van het goede vond.
Je kunt de neus van de auto niet overzien; de achterkant gaat natuurlijk een stuk makkelijker. Wel zitten er van die sensoren in de bumpers die steeds sneller gaan piepen als je een object nadert; een digitaal display op het dashboard geeft aan waar de botsing dreigt. We moesten ook wennen aan de breedte van de auto; door de hoge zit was het in het begin moeilijk in te schatten. Kwestie van wennen.

Wat is prettig aan de auto:
- Hoge zit, makkelijk in- en uitstappen + laden.
- Heerlijk veel ruimte, erg praktisch.
- Prima wegligging & veercomfort voor zo’n hoge auto.
- Rijdt uitstekend; je zoeft over de weg.
- Zeer stil als op snelheid gebracht, alleen wat veel bandengeruis.

Wat is niet prettig aan de auto:
- Interieur is zwart, stoelen zijn zwart leer: alles is zwart.
- Accelererend maakt de motor vrij veel lawaai.
- Hoog benzineverbruik.
- Steeds als je start moet je de equalizer van de stereo opnieuw instellen.

PROBLEMEN

Geen gebreken tot nu toe (pas 6000 km gereden).

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens