Mitsubishi Outlander Sport 2.0 2WD Invite Plus (2007)

autoreview

Mitsubishi Outlander Sport 2.0 2WD Invite Plus (2007)

Signalement

UitvoeringOutlander Sport 2.0 2WD Invite Plus
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst72.998 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 72.998 km

Toen de oorspronkelijke Outlander een paar jaar geleden uitkwam, viel hij ons al op door de bijzondere styling en de eigenschappen.
Op dat moment hebben wij toch gekozen voor een nieuwe Space Star 1.6 Shogun, welke wij een paar maanden later voorzien hebben van een GasFX Vialle LPi systeem.

Tijdens de laatste AutoRAI kregen we een dusdanig interessante aanbieding, dat ons streven om nog minimaal 6,5 jaar (tot 450.000 km in plaats van de ruime 1,5 ton op dat moment) door te rijden, serieus de kans ging krijgen om te eindigen. Een week later was het zover!

Sinds 10 mei 2007 rijden we de dagelijkse ritten in een nieuwe Outlander Sport 2.0 Invite Plus voorzien van GasFX Vialle LPi, het originele links/rechts sportuitlaatsysteem, sierstootlijsten in de lichtgrijze kleur van het twotone, achterbumperbeschermer, trekhaak met Jaeger 13 polige stekkerdoos, spatlappen rondom, felle blauw/witte lichtpitten in de koplampen voor een extra felle blik uit de projector koplampen en nog wat andere leuke spulletjes.

De kleur is Stone Grey metallic en daarmee is het echt een dikke wagen om te zien.

Qua rijden is het een topper. Beroepsmatig rij ik met veel verschillende aktuele auto’s en er zijn er maar weinig die zo fijn rijden als deze. Voor een hogere crossover/SUV een zeer strak weggedrag (tja, het onderstel heeft nogal wat gedeeld met de Lancer!), een enorme stilte binnenin, waarbij je alleen bij het accelereren een zeer strak (er zijn mensen die hem een 6-pitter geven...) en donker geluidje, mede natuurlijk door het uitlaatsysteem.

Qua verbruik? Op LPG is het ergens tussen de 1:8 en 1:10, met regelmatig gebruik van de climate control met ingeschakelde airco en wat doorrijden, gaat het naar de 1:8.

De standaard sportstoelen zitten echt prima, de zittingen lijken iets kort, maar daar merk je eigenlijk niets van. De ruimte is top en het enige ruimtepuntje is dat de kofferruimte met een wat hoger liggende vloer door de LPi tank, niet enorm is, maar het blijft allemaal erg aanvaardbaar.

Na een kleine week (en gelijk de benzine inrijperiode van 1.100 km achter de rug gehad te hebben) zijn we met het hemelvaartweekeinde met de caravan naar het heuvelachtige Berg en Dal bij Groesbeek gereden. Helemaal top! Alleen kwamen we er achter dat de leverende (niet de eigen dealer) dealer in Amsterdam de constante stroomdraad vergeten was... zie hiervoor later de dealerreview.

Inmiddels zijn er een kleine 4.000 km onder de wielen doorgerold en zijn de ervaringen wat beter te schrijven. Gewoon een topprodukt van een gerenommeerd merk voor een messcherpe prijs. Het is mij onduidelijk waarom er zoveel mensen voor de kleinere en vaak kostbaardere en toch veel mindere Koreaanse concurrenten kiezen?
Kwestie van promotie vermoedelijk?

De NewOutlander is een mooie aanvulling op de Outlander Sport, welke onlangs een kleine facelift gekregen heeft, die geleverd wordt met een 2.0 en 2.4 liter benzinemotor (en een 2.0 Turbo uit de EVO voor de liefhebbers), waarbij de NewOutlander (nog) begint met een 2.4 benzine en een 2.0Di-D Dieselmotor en er een 3.0 V6 onderweg is. Meer de opvolger van de scheidende Pajero Sport dus.

Vanzelfsprekend zal deze review bijgehouden worden.

120707: Inmiddels is de Outlander twee maanden in gebruik en deze bevalt perfect. Het enige waar ik even wat verder van wil weten, is het af en toe wat (Europese) stugge schakelen.
Eind juni een kleine aanrijding gehad, waardoor o.a. de trekhaak krom gereden is, is gelukkig allemaal weer uitgekeerd door de tegenpartij. Binnenkort kan e.e.a. gedaan worden.

250707: Via de eigen dealer zijn de afleveringsmanco’s van de leverende dealer (AutoRAI aankoop) De Jong in Amsterdam verholpen na enorm lang wachten en na een ’brandbrief’ kwam er eindelijk een reactie... want om voor een tweede keer met de caravan weg te gaan zonder werkende koelkast onderweg, is natuurlijk niet de bedoeling!
Qua brandstofverbruik loopt de tweeliter op LPi rond de 1:10 met een vlotte rijstijl en regelmatig gebruik van de airconditioner. Is op zich niet enorm veel nodig, want de climate control met normale ventilatie werkt uitstekend.
Onlangs heeft de eigen dealer de versnellingsbakolie vervangen om het ietwat stugge (Europese) schakelen bij koude bakolie te verbeteren, heeft iets geholpen. Het is nu een stuk prettiger schakelen, kwestie van verwendheid met Japanse auto’s!

200807: Inmiddels is na het vervangen van de versnellingsbakolie het schakelen helemaal top. Toen is gelijk de constante stroomdraad e.d. op rekening van de leverende dealer geplaatst. Echt een toppertje, binnenkort wellicht met wat groter schoeisel!

071207: Sinds eind augustus rijdt (of beter gezegd reed, want sinds enkele dagen liggen de originele wielen met M+S banden er weer onder voor de winterperiode, nog geen winterbanden, maar het is zonde om ze te laten liggen en het mooie 17’ door de pekel e.d. te rijden) de Outlander op 17’ Dotz Brands Hatch, mooi blackchrome/titanium met Pirelli P Zero Rosso 225/50ZR17. Stukken meer gevoel, veel minder zoeken in het stuur en veel meer gevoel en in de bochten (het verschil komt nu na het terugwisselen weer tevoorschijn!) moet je het wel heel erg bont (!) maken om te gaan glijden.:-) Nadelen? Ze zullen wat minder lang mee gaan door het zachtere compound.
In de wintertijd en met stevig door rijden is het verbruik met rond de 1:8 toch niet verkeerd voor een dergelijke zware wagen.
De versnellingsbakolie is ververst met een teflon toevoeging, zodat het ietwat hakerig naar II schakelen voor 90% weg is.

Eindelijk weer een update! De vorige was bij 23.548 km en nu staat de wagen op zo\'n 73.000 km!
Als ik de score over dit jaar bekijk, draai ik zo\'n 80.000 km per jaar (niet alleen met deze, hoewel dit wel de auto is met de meeste ritten.
De Outlander Sport (met 17\" en de brede Pirelli\'s) blijft een erg fijne rijdersauto (voor een crossover), de afgelopen zomer zijn we met een forse Adria caravan naar de Franse Alpen geweest en de wagen trekt deze erg gemakkelijk. Ook een auto-ambulance of paardentrailer, zonder problemen!

Het verbruik op LPG blijft, door redelijk vlot rijden (...) met 1:8 goed stabiel, zuinige rijders kunnen op benzine de 1:11 wel halen, vermoed ik.

Het onderhoudsoverzicht:
* 09-10-2007 - 18.123 km - kleine beurt - € 86
* 28-03-2008 - 36.876 km - grote beurt - € 170
* 22-08-2008 - 57.695 km - tussenbeurt - € 103
Binnenkort volgt de volgende beurt alweer (ruim 2 maanden verder)

PROBLEMEN

  • 72.998 km

Niets...

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (17)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.