Mitsubishi Outlander PHEV Intense S (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Intense S |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 213.000 km |
Moest er toch maar van komen
- 213.000 km
Na een lange periode in de Volvo XC90 d5 heb ik die met 615000km ingeleverd. Nadat ik alle merken en persoonlijke wensen had bekeken, kwam er iemand " waarom kijk je niet naar de Outlander". De dag erna naar de dealer in Velserbroek en een proefrit gemaakt. Waarom een overstap?? Het is niet meer de tijd voor een grote vervuilende diesel en de xc90 PHEVvond ik persoonlijk niet heel mooi. Hoe snel kan het gaan want na de proefrit heb ik de auto direct besteld.
3 maanden wachten en daar was hij dan....
Geweldige auto, maar de eerste bug deed zich snel voor! Zodra de telefoon met de usb verbonden was om Carplay te gebruiken, konden mensen mij telefonisch niet meer verstaan. Het duurde ongeveer 2 maanden voordat de dealer de beschikking had over een update.
Ik ben inmiddels 213000km verder en me aan het oriënteren op zijn/ haar opvolger dus een review overzicht van de afgelopen 4,5 jaar:
Laten we negatief beginnen:
- Bij erg warm weer en je stapt in gaan de ruitenwissers aan. Dan moet ik over op handmatig want ze gaan niet uit.
- De elektrische ramen zijn heel af en toe hun positie kwijt. Even helemaal open en helemaal dicht dan werkt het weer.
- De relatief vlakke stoelen geven weinig steun naar de zijkanten.
- De software heeft ongeveer 20 seconden nodig om op te starten.
- Persoonlijk vind ik de lak erg gevoelig, maar dat is een wetgeving probleem. Bepaalde stoffen mogen niet meer wat de lak wat gevoeliger maakt.
- De kachel op de motor is erg jammer
Meer kan ik niet bedenken wat eigenlijk best meevalt.
Dan het positieve:
- Bij het rijden op maximaal 80Km/h kan je verder komen dan de opgegeven 50km. Het is bij mooi weer gelukt om net geen 70km te halen.
- Wanneer je de auto zelf met de accu om laat gaan is het gemiddelde verbruik 1 op 23 (met volle accu), maar zodra de accu leeg is 1 op 15 en met slecht weer 1 op 12
- Ik heb diverse merken gereden (Opel, Citroen, Renault, Kia, Fiat, BMW, Volvo) en op de Volvo na allemaal nieuwe leaseauto`s in de jaren, maar dit is absoluut de voor mij meest betrouwbare auto gebleken. Gemiddeld 45000KM per jaar zonder ook maar 1 probleem.
- Olie verbruik. Zelf nog geen olie te hoeven bijvullen tussen de onderhoud beurten in.
- Duidelijk weggedrag (het extreem lichte sturen kan ook negatief worden ervaren).
- Het banden slijtage niveau. Ik rij eigenlijk altijd met 4 seizoenen banden. Bij mijn Volvo moesten deze na 40 tot 50.000 km worden vervangen. Ik heb bij de Outlander bij afleveren Vredestein laten monteren en na 132000KM moesten deze worden vervangen. De 2e set is nog erg goed.
Het is jammer dat de auto`s algemeen erg duur zijn geworden wat zoeken naar een opvolger lastig maakt. Ook de twijfel om over te gaan naar EV blijft hangen. Misschien toch nog maar 1 keer een PHEV. De vraag is welke… Dit was/ is een geweldige auto, maar om op de opvolger te wachten die eruitziet als een grote Eclipse is voor mij geen optie.
Nog even zoeken dus.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.