Mitsubishi Outlander PHEV Intense+ (2019) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Intense+ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 83.200 km |
KM-stand laatst | 121.121 km |
Aankoop en eerste ritje
- 83.300 km
De aankoop:
Het selectietraject verliep deze keer compleet anders aangezien ik reeds een M. Outlander 1 in bezit had.
Grootste verschillen tussen de oude en nieuwe zijn o.a. het uitrustingsniveau, de motorisering en de kleur :-)
Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens meer naar andere merken gekeken heb (ja zijdeling naar de Suzuki Across en de RAV4) i.v.m. de grotere range, maar die occasions zijn 25-30k duurder en dat vind ik het niet waard voor een paar pk's en 30-40 km extra elektrisch.
Dat zegt dus ook iets over de gebruikservaring van de vorige MO de afgelopen 4 jaar: 0 problemen...
Voordeel van dezelfde auto is o.a. dat er ook geen laadpaal vervangen of aangepast hoeft te worden.
De vorige Outlander heeft namelijk bewezen dat je met 40-50 km range serieus het verbruik kunt drukken. (zie andere review)
Dus de keuze was dus een rode Outlander uit Eindhoven, Tilburg of uit Den Bosch. De verschillen in bouwjaar, km stand en uitrusting waren minimaal, alsmede de prijs, dus uiteindelijk gekozen voor de eigen vertrouwde dealer waar ik de afgelopen 4 jaar geen enkel probleem mee heb ondervonden. (zeker ook wat waard tegenwoordig)
het missen van de rolhoes werd meteen opgelost door deze bij te bestellen.
Vergelijk met de vorige outlander:
Persoonlijk vind ik deze kleur erg mooi staan, de vorige was grijs en het voordeel daarvan is dat je niet vaak hoeft te wassen... :-D
Het instrumentarium is net wat anders, niet schokkend., je ziet nu b.v. aan de "toerenteller" het schakelen tussen E en B. Het rijden is net wat stiller en het sturen directer dan de vorige.
De nieuwe is ook wat luxer met led lampen, stuur en stoelverwarming en nog wat andere onzin (o.a. schuifdakje en electrische achterklep)
Wel even wennen aan de navigatie, dat is nu apple carplay i.v.p. ingebouwd. wat daaraan minder handig is is dat je je telefoon moet inprikken, dus mocht iemand goede ervaringen hebben met een wireless omvormer laat dan even een reactie achter, dat wordt gewaardeerd.
op zicht werkt het verder allemaal prima en het is uiteraard meer up to date dan de oude.
Zelf ben ik het meest benieuwd naar de nieuwe motorisering i.cm.. de caravan, echter kan ik daar pas wat over schrijven na de zomer ...
Eerste langere ritten
- 85.292 km
Ondertussen zijn alle aankoop dingetjes opgelost zoals de rol hoes en de ruitenwissers bij de dealer en hebben we een ritje DLD (2x +/-300 km) achter de rug. De stoelen van dit model zitten beter (betere lende steunen) weet niet of dit aan model 1 of 2 ligt of aan de uitvoering. (business t.o.v. intense+) maar het is iig prettig op de langere ritten, waar deze wagen voor lijkt gemaakt.
De MOII is stiller dan de vorige, waarschijnlijk door de 2.4 ipv de 2.0
ook zuiniger op de snelweg als de batterij leeg is (1:16 t.o.v. 1:14)
Verder lijkt ons gebruik hetzelfde als bij de vorige, dus veel gebruik van Electra, deze komt net iets verder dan de vorige maar niet noemenswaardig.
aankomende zomer met de caravan weg, verwachting is dat deze ook daar wat beter zal presteren i.v.m. toegenomen vermogen en motorinhoud.
Ervaring met Caravan
- 88.000 km
Zoals een mede eigenaar in de comments schrijft:
Zit er wel een caravan achter?
Dat is ongeveer de juiste omschrijving voor de ervaring met de caravanrit (+-700 km heen en terug) als je rustig aan het cruisen bent.
Op de vakantiebestemming was elektrisch opladen in DLD (0,60) duurder dan benzine in LUX (+- 1.55) dus niet geladen behalve voor de terugreis met caravan. Het verbruik in bergachtig landschap is ietwat hoger dan thuis en in DLD mag je ook wat harder. Daar ongeveer 1 tank verreden met 1:14 wat op zich niet tegenvalt.
Om het vergelijk met het vorige model Outlander nog even door te trekken:
met de charge modus blijft de accu beter op pijl (lees langer vol) dan met de vorige. Verbruik is ongeveer gelijk 1:9/1:10. De auto is nu 100 kg zwaarder, dus iets(marginaal) efficiënter bij een gelijkwaardig verbruik.
wanneer de batterij leeg is wordt de auto rumoeriger (regelmatig gaat de motor harder werken om op te laden) maar altijd voldoende power over gehad) Al met al dus allemaal net iets beter dan bij de vorige.
Ik kwam onderweg nog een andere Outlander gebruiker tegen bij het tankstation (zelfde model) met ongeveer eenzelfde caravan qua gewicht, dus daar een leuk gesprekje mee gehad. Hij gaf aan 1:6 te rijden (zonder charge) Dat maakt dus wel een wezenlijk verschil! (side note hier is dat wellicht de rechtervoet van mij en de andere bestuurder ook meespeelt...
Ik ben een redelijk rustige cruiser en rij eigenlijk constant max 90 op de teller. (+-80-85 echte km) Het is per slot van rekening vakantie.
Overall conclusie is dat deze auto heerlijk rijd met deze combinatie en dat geeft voldoende vertrouwen om eens wat verder weg te gaan kijken naar een bestemming.
Na de winder een verslagje met ervaring over het voor mij nieuwe stoel en stuurverwarming in deze bak.
Winter verslagje
- 121.121 km
Het voordeel van het EV knopje in de winter is dat de auto (in theorie) alles elektrisch doet. De praktijk is dat wanneer de verwarming aan staat en stoel en stuurverwarming de motor toch echt vrij snel aan gaat... (ook voor de kortere ritjes)
Weinig winter EV in die zin dus :-) Wanneer de motor aanslaat dan is daarna wel de batterij voorverwarmd en is het geheel wel wat efficiënter. M.a.w. de automatische stand is de beste wat mij betreft hierin.
De stoelverwarming is prima, maar met een jas aan alleen goed voor de onderkant. Vooral de stuurverwarming is erg prettig gebleken ondanks mijn scepsis hierover.
Er is ook weer een beurtje geweest maar naast de nieuwe banden die benodigd waren geen zaken, dus tot op heden net zo lekker betrouwbaar als met de vorige.
Al met al nog steeds blij met de MO
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.