Mitsubishi Outlander PHEV Instyle (2020)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Instyle |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2020 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand laatst | 120.000 km |
Op de valreep toch nog een Mitsubishi Outlander ko
- 120.000 km
Op de valreep toch nog een Mitsubishi Outlander kopen? ( verder aangeduid als M.O.).
Wat me opvalt, is het negatieve imago van de M.O. terwijl hoog opgegeven wordt over de Toyota hybride. Dit terwijl de M.O. bij een “lege” accu, zich precies zo gedraagt als een Toyota hybride. Nu pas is er een Toyota stekker hybride in aantocht. Is wat overblijft dan subsidie-jaloezie?
Eigen ervaring:
Ik rij 50.000 km per jaar. Heb allerlei auto’s geleased. Heb in 2013 en 2015 meermaals proefgereden met de M.O. maar die versies konden mij niet bekoren. Ik ga bij dat kilometrage geen offers brengen om maar een lage bijtelling te hebben. Nadelen van toen: vering als een waggel eend, te kleine hoog toerenmotor, beperkt accupakket, matige afwerking/uitstraling interieur.
M.O. over de jaren:
Mitsubishi is als relatief klein merk beperkt in zijn mogelijkheden, maar ze luisteren naar de klant en passen stap voor stap aan. Vandaar dat er een evolutie in de jaargangen van de Outlander te vinden is, wat resulteert in een wereld van verschil tussen de M.O. van 2013 t.o.v. die van 2020. Een klein voorbeeld: hiervoor heb ik een M.O. S-line 2018 gereden. De 2020 Instyle versie heeft lendensteun, een moderne middenconsole en 230 volt aansluitingen.
Waarom een M.O.
Voor allerlei activiteiten heb ik veel binnen/laadruimte nodig. Heb zonnepanelen liggen, die de M.O. kunnen opladen zonder aanvullende kosten. Ik maak reizen waar de laadinfrastructuur te wensen overlaat, De aandrijflijn is heel fijn om mee te rijden sinds de M.O. voorzien is van een 2,4 liter Atkinson motor, groter accupakket en sterkere elektromotoren. Het interieur is inmiddels op een goed niveau, mooi lederen afwerking, zachte materialen en een goed werkend infotainment-, navigatie- en veiligheidssysteem. Dat alles binnen een prijskaartje tussen de pakweg 35 en 45 duizend euro.
Heb nog even gedacht aan andere PHEV's, maar deze zijn met een gelijkaardige uitrusting toch zo’n 15.000 euro duurder.
Verbruik:
Zoals gezegd, bij een “lege” accu gedraagt de M.O. zich als een PHEV. Bij gas loslaten regenereren de motoren stroom naar het accupakket. Bij optrekken wordt enkel energie uit de accu getrokken. De mate van regenereren en dus op de E-motoren afremmen is instelbaar. Het zo gehete “one-pedal-driving” is tot kunst te verheffen. Hiermee is ondanks afmeting en gewicht een verbruik van 1: 14 haalbaar.
Een lege accu is nooit helemaal leeg. Van de 13,8 kWh blijft er 3,8kWh altijd reserve om de levensduur van de accu te verzekeren, de airco/verwarming van energie te voorzien en de regeneratie hybride functie te ondersteunen. Tussen “lege” en volle accu, zit een 10 kWh laadcyclus. Dit houdt dus in dat een 45 km opgegeven actieradius, bereikt wordt met 10kWh aan energie.
Op de snelweg gebruik ik de “sport” modus in combinatie met een fluwelen voetje. Hierdoor is een verbruik van 1: 17 haalbaar. n.b. dit is nog steeds in een situatie waarbij de accu leeg is. De M.O. rijdt dan nog steeds enkel op stroom, om het accupakket op het lege niveau te houden voorziet de benzine motor het accupakket van stroom. Doordat de benzine motor een constant toerental kan draaien om enkel te laden, is het verbruik relatief gunstig. Genoemde verbruikscijfers heb ik bijvoorbeeld met een diesel nooit gehaald. Terwijl een benzine motor toch een lager rendement heeft. Een puur benzine M.O. zal eerder 1 : 10 verbruiken.
Uiteraard zit het grootste winstpunt in het gebruik van de PHEV op korte afstanden. In lagere snelheden met daarbij regenereren is een actieradius van 55 Km haalbaar. Mijn woon – werkverkeer is bij toeval 45 km, juist de opgegeven actieradius van de M.O. Met een zuinig weggedrag is dit in voor en najaar goed haalbaar. Helaas een groot deel snelweg. In de winter lukt dit niet, doordat de capaciteit van de accu in de winter afneemt. Meestal verbruik ik dan 1 : 45 km. Op hete dagen in de zomer doet de airco een aanslag op de actieradius omdat de koel-energie uit de rij-accu getrokken wordt.
Snel laden kan uitzonderlijke wijze bij deze PHEV. Helaas is prijs van snel laden hoog. Dit waarschijnlijk om investeringen snel terug te verdienen of om de belangen van oliemaatschappijen met aandelen hierin te beschermen. Om de 45km af te leggen ben ik helaas met Euro 98 goedkoper dan met snel laden. Pure EV rijders hebben natuurlijk geen keuze.
Bediening:
Zo heerlijk, een dashboard met gewoon knoppen. Een knop om aan te draaien om de temperatuur hoger te zetten. Een knop om de ruitverwarming in een beweging in te schakelen, etc. Ik herinner me nog een eerdere (ander merk) auto waarin alles in menu’s op een scherm gestopt was. De adaptieve vering was instelbaar op de 4de pagina (laagdiepte) van de software. Oftewel, die werd nooit versteld, zonde van de meerprijs voor die adaptieve dempers.
Er zijn veel zaken die gesignaleerd worden via piepjes. Gelukkig zijn de meeste van deze piepjes allemaal uit te schakelen.
De meeste knoppen die niet onder handbereik zijn, hoef je ook nagenoeg en zeker niet dagelijks te gebruiken. Puntje wat nog blijft is: De knoppen voor de beïnvloeding van het motormanagement, (save /charge /EV /normal /economy) zouden beter geclusterd kunnen worden, maar alles went.
Weggedrag:
Het sturen gaat soepel. Het weggedrag is voorspelbaar en met de sneeuw is de 4 wiel aandrijving een veilig gevoel. De vering is wat soepeler dan de eerdere gereden S-line versie, persoonlijk zou ik het midden tussen die twee willen. Die S-line was ook wel heel hard, sommige onderdelen van de auto protesteerden daar dan ook tegen, bij het nemen van drempels. Als je niet op verbruik let, zorgt de “Sport” modus voor een snel reagerende auto die vlot optrekt, door het koppel van de E-motoren te combineren met de benzine motor, ook de besturing wordt wat gevoeliger waardoor je alert moet blijven.
Ik rijd regelmatig met adaptive cruise control (ACC) en andere veiligheidssystemen. Bij auto’s die plotseling naar de linkerbaan komen reageert de ACC heel netjes adequaat zonder bruusk te zijn. Bij sommige zo gehete premium merken heb ik nogal eens moeten ingrijpen om een aanrijding te voorkomen.
Buitenzijde:
Tja, de update uit 2016 met nieuw front is natuurlijk een vooruitgang, alsmede de nieuwe ledlampen rondom en gewijzigde achterzijde met spoiler vanaf 2018. Ik heb hem nog laten voorzien van de extra verlaging set/balken om het iets meer aanzien te geven. Daarnaast de teveel aan Japanse blingbling in het front, zwart laten spuiten. Ook het Bambi-kontje (origineel een alukleurige skidplate) heb ik in carrosseriekleur laten spuiten. Maar toch, het is natuurlijk niet de meest sexy auto.
Ik ben het met een collega eens; “hoe komen ze op het idee om een milieu georiënteerde auto, de vormgeving van een zeecontainer mee te geven”. ….maar ja, hij is wel lekker praktisch….
Interieur:
In de huidige versie is het goed toeven. De mooi uitgevoerde lederen stoelen geven goede zijdelingse steun en hebben een instelbare lendensteun. Alle verstellingen zijn elektrisch. De zit achter het stuur is goed en vanwege het formaat van de auto, ruimte alom. Er is ook ruimte voorzien voor grote flessen drank, voor lange ritten. In de kofferbak heb ik een mini koffieapparaatje geïnstalleerd en aangesloten op de 230Volt voorziening. Volledig Coronaproef kan ik nu onderweg verse, hete koffie drinken, zonder met mondkapje e.a. een tankstation binnen te gaan.
Het elektrisch te openen zonnedak is van het ouderwetse korte soort, niet zo sexy als de versies die het hele dak beslaan, maar achter het stuur merk je daar toch niets van en de stabiliteit, stijfheid van de carrosserie is er alleen maar beter door.
De M.O. heet een 5 zitter te zijn, maar 4 ½ is echt een betere benaming.
Achter-passagiers hebben hun eigen Airco, 230V en USB aansluiting. De rugleuningen zijn verstelbaar en er is een mooie brede armsteun aanwezig. Allemaal ruim en comfortabel voor 2 personen.
De persagenten van Mitsubishi:
Misschien hadden ze de boodschap over de aanwezigheid in NL/Europa wat anders moeten brengen. Inmiddels is de Eclips-Cross met M.O. PHEV techniek aangekondigd. Een auto die er een stuk leuker uitziet en aantrekkelijk zal zijn voor een breder publiek. Verder blijven de kleine modellen in de markt. Hierdoor is ook de service organisatie voor mijn M.O. voor de toekomst verzekerd. Er zijn zelfs speculaties over het toch naar NL/Europa komen van de nieuwe M.O. Hoewel ik persoonlijk vind dat dit model erg Amerikaans bombastisch uitziet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Pure (135 PK) 1e-Eig. & Dealer-Onderh. BOVAG-Garantie. NL-Auto. Trekhaak, Half-Leer, Navigatie/Apple-Carplay/Android-Auto, Cruisecontrol, Keyless-Entry/Start, Achteruitrijcamera, Parkeersensoren, Stoelverw Lm-Velgen-16Inch, Privacy-Glas
- 2020
- 69.094 km

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV S-Edition Pano|Lm-Velgen|Clima|Navi|Trekhaak|Camera|Audio|CV
- 2019
- 93.701 km

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Intense | Dealer onderhouden | Trekhaak |
- 2019
- 139.521 km