Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2015) #7
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Instyle+ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 138.000 km |
Onderweg met de Outlander
- 111.000 km
Update september 2019 - 121.000 km
Ja, ik heb wat kritiek puntjes op de Outlander. Maar overall ben ik echt super enthousiast, en wil ik hem die paar puntjes zo graag vergeven...
Dik 10.000 km verder, waaronder een vakantie, en echt enthousiaster geworden dan ik was. Waarom?
1. Comfort. Op langere afstanden zit je gewoon heel goed in deze auto (als bestuurder of bijrijder). Geluidsniveau is alleszins acceptabel bij kruissnelheden van 100-130 km/u. Elektrisch is de auto uiteraard doodstil, maar dat is eigenlijk alleen van toepassing bij snelheden tot ca 70 of iets dergelijks. Overigens ook in mijn auto van 4,5 jaar oud geen enkel piepje of kraakje, en dat is knap in een auto waar je alles in kan horen!
2. Verbruik. Je kan, spelend met de “save” en “charge” knoppen en de diverse B standen, veel energie sparen en inzetten om zuiniger te rijden. Vind ik bovendien leuk om te doen. Remmen op B5 binnen bebouwde kom, op B1 of B2 op de snelweg, en bij langzaam rijden even de charge aan (helpt ook om gehoord te worden in woonwijken!).
3. Ruimte. Op vakantie verwend door de ruime kofferbak. Erg fijn. De auto is sowieso “lomp groot”, en dat vind ik fijn.
Is het nu echt alleen maar positief? Nee. Vandaar de knop “zou u deze auto nog een keer kopen?” Wel naar misschien mar niet naar “ja”.
Wat is minder?
1. De ruimte achterin. Is echt niet “up to par” in deze klasse. Kinderzitje achterin is eigenlijk niet te doen. Laat staan twee. Drie kinderen achterin is bijna onmogelijk (qua ruimte en ze schuiven op het leer ook nog eens heen en weer), laat staan volwassenen.
2. Navigatiesysteem. Is natuurlijk ernstig verouderd, maar in zijn basisfuncties nog prima. Ingewikkeld instellen wel, en niet intuïtief. Wat ik echt vervelend is, is dat je niet een stad kan instellen als bestemming c.q. Richting. Je moet altijd een straatnaam, kruising of iets dergelijks instellen, terwijl ik (zeker op vakantie) alleen een richting wil. Vind ik stom.
3. Imago. Ergens heb ik toch wat gene met de auto. Vanwege de bekende bijtellingsdiscussies en vanwege zijn wat al te forse formaat. Ik vind het zelf een top auto, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij soms niet zo best ligt in mijn (professionele) omgeving.
-+-+-+-+-
Update juni 2019 - 111.000 km
Een goede 6.000 km verder in dagelijks gebruik. Veel middellange afstand, af en toe flinke afstanden, maar ook korte ritjes. Kortom, alledaags gebruik. Inmiddels best behendig in bediening van de “save” knop (waarmee je accu capaciteit “bewaart” voor als je het kan gebruiken ipv het te verliezen op momenten dat het wegloopt als je bv te hard rijdt om goed elektrisch te rijden). Op goede weken haal ik ruim 1:20. Maar als het aantal snelwegkilometers te groot wordt dan daalt het snel. 1:18 gemiddeld in zo’n week of zelf 1:14 al gehaald. Zal ik blijven monitoren. Maar het commentaar is vaak dat het daarover te veel gaat, dus nu in deze update mijn positieve en mindere punten in deze auto. Vooraf: ik ben overall erg content.
Positieve punten:
+ stevige, solide auto. Oogt niet alleen stevig maar voelt ook zo aan.
+ stil tijdens het rijden. In elektrische modus natuurlijk evident stil, maar ook als je op de motor rijdt is het vrij stil - behalve bij stevig optrekken. Maar als je het “gas” dan weer wat los laat vindt de motor een acceptabeler toerental en bijbehorend geluidsniveau.
+ uitrustingsniveau is top. Ja, ik heb de meest luxe uitvoering, maar die is dan ook echt wel luxe. Lederen bekleding, stoelverwarming, zonnedak, navigatie, adaptieve cruise control, stuurverwarming... you name it, we’ve got it.
+ kofferbak is ruim en gemakkelijk toegankelijk. Ja, de elektrisch te openen kofferdeksel is traaaaag, maar als hij open is, is het prima. En omdat je hem op afstand kan openen hoef ik in de praktijk maar zelden echt te wachten.
Minder:
- wegligging is super stabiel bij rechtuit rijden, maar scherpere bochten of drempels vindt de auto niet leuk. Je helt over, en de auto is duidelijk niet in zijn hum.
- ruimte achterin is ronduit slecht. Dat is jammer en onnodig, want de auto is op zich breed genoeg. Het stomme is dat de achterbank pas ca 10 cm uit het portier begint. Hierdoor is het effectief zitoppervlak bijna 20 cm minder dan in een vergelijkbare auto. Voor ons betekent het dat met een kinderstoeltje de derde zitplaats onbruikbaar wordt (want de helft van de zitplek is weg!). Dat is echt niet ok.
- de auto heeft een benzinetank van 45 liter. Waarom, vraag ik me steeds af. Gevolg is dat ik veel vaker dan ik zou willen bij de pomp sta. Want ja, het erop aan laten komen wil ik dus niet.
- hoe cool ik de auto zelf ook vind, het imago is niet best. Foutlander, subsidieslurper, ik ben al voor van alles uitgemaakt. Heb ik verder geen boodschap aan overigens, maar ik vind het zonde van zo’n fijne auto.
-+-+-+-+-+-+-
Mei 2019 - ca 105.000 km op de teller
Bij mijn nieuwe baan kreeg ik een auto van een collega. Geen straf: een mooie, complete Outlander PHEV. Ruby black, mooie velgen, (standaard) open dak, lederen bekleding. In deze review zal ik mijn ervaringen met jullie delen.
Deel 1: eerste impressies
Eerste paar duizend km onderweg, veel middellange ritten (25 tot 50 km), diverse langere ritten (100 km+). Eerste indruk: fijne auto! Hij is ruim, luxe en - zeker in elektrische modus - aangenaam stil. Op hogere snelheden neemt het interieurgeluid wel flink toe; dat deed mijn vorige auto (Volvo V70) echt beter. Je zit wat hoger, en na een beetje wennen is dat eigenlijk gewoon heel fijn. Je hebt overzicht, en het hoger zitten geeft ook een veilig gevoel. Wat echt tegenvalt is de ruimte achterin. De achterbank is smal, en met een kinderzitje op 1 van de buitenste stoelen in er in het midden geen ruimte meer, zelfs niet voor een kind. Hoofd- en beenruimte is overigens uitstekend, dus het voelt onnodig dat er in de breedte zo weinig ruimte is.
Het rijgedrag is goed, vooral comfortabel. Als ik alleen in de auto zit, is dat prima. Je cruiset relaxed, dakje open, muziek (fijn geluid), nette prestaties. Maar het veercomfort is idioot zweverig: achterpassagiers klagen geregeld dat ze wat zeeziek worden. Zonde, want dat maakt dat je de auto minder “sportief” rijdt dan je op zich met deze motor(en) zou kunnen.
Ik lees vaak in reviews/tests dat de motor “jankt” als je flink gas geeft. Dat klopt, maar ik ervaar het echt niet als storend. Ja, als je vanuit stilstand naar 130 optrekt, dan loeit het ding als een bezetene. Maar kom op, hoe vaak doe je dat? Ik in elk geval niet vaak. En tussensprints vind ik eigenlijk wel ok als je de motor hoort. Zodra je minder “gas” geeft keert de rust weer terug.
Dan nog het bereik. De auto is hybride, en ik vind het leuk om zoveel mogelijk te rijden op elektriciteit. Ook om een beetje te oefenen voor het geval er straks (ooit) een full electric auto komt. Bereik is beperkt. Met mooi weer en veel remmen “op de motor” houd je het ca 30 a 40 km vol. Maar is het wat koeler, en let je wat minder op, dan is het na een kleine 20 km al wel afgelopen. Ik laad overigens overal, en rijd dus vrij veel elektrisch. Ik haal gemiddeld verbruik van tussen 1:16 en 1:24, waarbij snelweg km’s vooral richting 1:10 gaan. En dan is het echt ellendig en niet van deze tijd dat er een mini tankje in de auto zit. 40 liter meen ik. Met 1:10 sta je dan echt veel te vaak bij de pomp. Stomme fout, als je het mij vraagt.
Verder: navigatie is natuurlijk ernstig verouderd, maar functioneert eigenlijk wel ok. De hele multimedia is verouderd en niet bepaald intuïtief. Sommige functies heb ik echt moeten opzoeken hoe ik het kon doen, en bv het telefoonboek heb ik nog steeds niet door. Net als stemcontrole voor bellen enzo; het is ingewikkeld en ik vogel het meestal wel snel uit -bv in huurauto's- maar niet in de Outlander.
Alles overziend op dit moment blij met de auto, maar ik zou, als deze eruit gaat, er niet nog eentje bestellen. Even los van de bijtelling, die in mijn geval nog 7% is en straks natuurlijk de volle 22% wordt. Maar dat geldt voor alle hybrides. Volgende update na nog meer kilometers. En ik zal ook foto’s toevoegen.
Je leert hem waarderen
- 121.000 km
Ja, ik heb wat kritiek puntjes op de Outlander. Maar overall ben ik echt super enthousiast, en wil ik hem die paar puntjes zo graag vergeven...
Dik 10.000 km verder, waaronder een vakantie, en echt enthousiaster geworden dan ik was. Waarom?
1. Comfort. Op langere afstanden zit je gewoon heel goed in deze auto (als bestuurder of bijrijder). Geluidsniveau is alleszins acceptabel bij kruissnelheden van 100-130 km/u. Elektrisch is de auto uiteraard doodstil, maar dat is eigenlijk alleen van toepassing bij snelheden tot ca 70 of iets dergelijks. Overigens ook in mijn auto van 4,5 jaar oud geen enkel piepje of kraakje, en dat is knap in een auto waar je alles in kan horen!
2. Verbruik. Je kan, spelend met de “save” en “charge” knoppen en de diverse B standen, veel energie sparen en inzetten om zuiniger te rijden. Vind ik bovendien leuk om te doen. Remmen op B5 binnen bebouwde kom, op B1 of B2 op de snelweg, en bij langzaam rijden even de charge aan (helpt ook om gehoord te worden in woonwijken!).
3. Ruimte. Op vakantie verwend door de ruime kofferbak. Erg fijn. De auto is sowieso “lomp groot”, en dat vind ik fijn.
Is het nu echt alleen maar positief? Nee. Vandaar de knop “zou u deze auto nog een keer kopen?” Wel naar misschien mar niet naar “ja”.
Wat is minder?
1. De ruimte achterin. Is echt niet “up to par” in deze klasse. Kinderzitje achterin is eigenlijk niet te doen. Laat staan twee. Drie kinderen achterin is bijna onmogelijk (qua ruimte en ze schuiven op het leer ook nog eens heen en weer), laat staan volwassenen.
2. Navigatiesysteem. Is natuurlijk ernstig verouderd, maar in zijn basisfuncties nog prima. Ingewikkeld instellen wel, en niet intuïtief. Wat ik echt vervelend is, is dat je niet een stad kan instellen als bestemming c.q. Richting. Je moet altijd een straatnaam, kruising of iets dergelijks instellen, terwijl ik (zeker op vakantie) alleen een richting wil. Vind ik stom.
3. Imago. Ergens heb ik toch wat gene met de auto. Vanwege de bekende bijtellingsdiscussies en vanwege zijn wat al te forse formaat. Ik vind het zelf een top auto, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat hij soms niet zo best ligt in mijn (professionele) omgeving.
Update 138000
- 138.000 km
Weer een flink aantal kilometers en ervaringen verder. Heb de Outlander een paar sterretjes erbij gegeven. Met name op comfort en betrouwbaarheid. Betrouwbaarheid is top. Deze auto, die bijna 5 jaar oud is, vertoont wat mij betreft geen enkel probleem. Als ik de auto straks voor het laatst parkeer, gun ik hem een nieuwe berijder die dit weet te waarderen: je hebt er een geweldige occasion aan.
Comfort is en blijft top. Je kan er heerlijk mee cruisen, vooral snelheden tussen 80 en 110 lijkt de auto voor gemaakt. Ik ben intussen handiger met het spelen met de standen “save”, “charge” (gebruik ik zelden), waarmee je meer haalt uit je - te kleine - benzinetank. Overall is dat 1 van de weinige issues met deze auto, wat mij betreft. De te kleine tank is gewoon zonde, want als je dan veel snelwegkilometers maakt, sta je gewoon te vaak bij de pomp. Ander minpuntje is voor mij de te kleine tank voor ruitenwisservloeistof: in combinatie met de koplampsproeiers betekent dit dat ik nog nooit zoveel van dat spul heb bijgevuld. En de waarschuwing springt snel aan, en blijft terugkomen en in beeld. Irritant.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (9) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.