Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+ (2015) #5
autoreview

Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Instyle+ |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 4 km |
KM-stand laatst | 3.500 km |
Nieuw
- 350 km
Omdat we onverhoopt over een nieuwe lease auto konden beschikken is de keus op de door Autoweek redactie veel verguisde PHEV gevallen. Het kan nog eind 2015 en als je er aan gaat rekenen is het een goede aanbieding!
Ik was bij de Mitsubishi dealer binnengelopen om bij de ASX te kijken, die wat tegenviel qua afwerking en (veiligheids-)opties. Het is een al wat ouder model en dat merk je dan toch. Daar stond de gefacelifte Outlander en ik ben er eens rond gelopen. Het uiterlijk is er, vind ik, stukken op vooruit gegaan.
Folders meegenomen en op het werk eens laten uitrekenen of het kon, en daar kwam nou niet hetzelfde kostenplaatje als de Fiesta uit, maar toch...
Ik kon kiezen uit een aantal voorraad modellen (die niet op voorraad waren maar nog op de boot stonden bleek later) en deze is het geworden, met bruin leer interieur.
Tot nog toe vinden we het (en tot nog toe iedereen die hem bekijkt) een geslaagde combinatie en over het algemeen een mooie auto. Het rijdt vorstelijk en je merkt niets van het wisselen van aandrijving van elektrisch naar benzinemotor of combinatie daarvan. Het is geen rotonde pakker zoals de Ford Fiesta maar meer een comfortabele reisauto die uitnodigt tot rustig rijden.
Het enige nadeel zijn de veel besproken piepjes, maar dat went snel.
Verdere eerste indrukken:
- Fatsoenlijke afwerking, maar verwacht geen interieur zoals de grote Duitse drie of de Zweden in elkaar zetten.
- Knoppen te over en ook voor de climate control, dus niet alles via het touch screen.
- Functies die allemaal beschikbaar zijn op het stuur: dat zal nog wel even inleren zijn.
- De audio met USB, SD en andere aansluitingen is (ook door de DAB radio) prima! Erg goed geluid en helemaal instelbaar.
- Navigatie werkt naar behoren. Een prettige stem die vooral links voor uit de speakers komt.
- Je kunt een app op je telefoon zetten en de auto op afstand beheren. Leuk!
Wat trouwens niet iedereen weet, ook degene die de oplevering deed niet, is dat er geen CVT in deze auto zit. De benzinemotor drijft de wielen alleen aan als je ongeveer 80 rijdt of harder. Dat gaat via een koppeling zonder versnellingsbak ertussen. Voor de rest rijdt je altijd op de elektromotoren. Heel anders dan bijvoorbeeld een Prius.
Simpel en slim bedacht!
Nog even over het imago dat deze auto ondertussen schijnt te hebben: Ben je een looser en een belasting-fraudeur met een PHEV? Laat ik dit zeggen: zo voelt en rijdt het niet. En zodra ik mijn laad-pasje heb gaat hij zeker regelmatig aan de stekker. Ook al een keer thuis opgeladen met groene stroom: reed best lekker. ;-)
NB: dit is geen full review. Daar heb je auto-redacties voor.
Gaat best
- 3.000 km
Het gaat best met de PHEV.
We beginnen met de positieve zaken die me zo te binnen schieten:
- Hij is nog steeds probleemloos en comfortabel.
- Het verbruik bij regelmatig 'stekkeren' valt best mee. Op mijn werk kan ik gratis laden, dus dat is voordelig rijden. De woon-werk afstand is dan (bijna) elektrisch af te leggen.
- Opladen is trouwens simpel, de stekker zit er in een mum van tijd in.
- Ik heb de indruk dat hij ondanks de zwarte kleur niet zo heel snel vies wordt. Zal wel aan de vorm liggen. Velgen schoonmaken is echter een crime. Iets met mooi zijn en pijn lijden...
Zijn er dan ook negatieve dingen? Natuurlijk:
- Laden bij een publieke paal is belachelijk duur! Met de huidige brandstofprijzen loont het nauwelijks. Dat stimuleert niet echt. Zeker als de gemeente weigert een planologisch aangewezen laadplaats in de buurt van ons huis te realiseren en je 300 meter moet lopen.
- De piepjes van de Lane Departure Warning zijn irritant. Je moet echt heel netjes binnen de lijntjes kleuren wil je ze niet horen op wat smallere 80km wegen. Het valt je nu trouwens wel op hoe snel je van je baan afwijkt als je bijvoorbeeld je navigatie wilt bijstellen of een ander nummer kiezen.
- Dab+ radio valt soms even uit in de bebouwde kom.
- Als je zender wisselt via het menu stel je soms per ongeluk de huidige zender in op de menu-plaats die je in wilt drukken. Niet handig.
- Kleppen van tank en laadcontacten zijn echt belachelijk 'blikkerig'.
Het verbruik:
Bij regelmatig opladen zo'n 1 op 15, anders wordt het snel meer.
Andere dingen:
Omdat er regelmatig een hond achterin zit heb ik de bagageruimte bekleedt met een rubber mat. Dat spul koop je per meter en snijdt je simpel op maat. Ook de achterzijde van de achterbank er mee bekleedt (klittenband hecht goed op de stof). Nu ben je met een handvegertje in drie seconden weer verlost van het stof en de hondenharen.
Ai ai ai...
- 3.500 km
Helemaal fout met de PHEV!
Mijn vrouw stond in Stadskanaal (en dat is 'ver weg' als je onder Rotterdam woont) en hij stopte ermee. EV system failure.
ANWB kon er niets mee aan, dus na tobben om hem in 'N' te krijgen op de sleepwagen naar de plaatselijke dealer. Deze heeft er wat fouten uit kunnen halen, maar 1 of 2 meldingen niet helemaal: 'Ga maar zo snel mogelijk naar je eigen dealer, maar verder rijden moet geen probleem zijn.' Aldus nog 10km verder gereden en auto niet meer stilgezet, toen naar huis. Tussenstop bij Nijkerk en meteen weer in de fout. Zelfde ritueel: ANWB en sleepwagen. Ze heeft het niet afgewacht en is op de trein gestapt. Auto is bij de dealer gebracht en deze kon het niet oplossen. Volgende halte is 1 van de drie centra in Nederland waar de accu's geserviced worden. Het schijnt da die zich niet snel genoeg OK melden aan de boordcomputer bij starten van de auto. We wachten af.
(Gelukkig nog een betrouwbare Zweed achter de hand...)
Update 2-3-2016
Auto is weer bij de dealer gebracht en we hebben hem daar opgehaald. Alles weer ok en prima afgehandeld zo.
Nu ons vertrouwen nog terug winnen, want dat heeft wel even een knauw gehad.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Intense+ Trekhaak/Standkachel/Apple/AndroidAuto/AllSeas
- 2019
- 92.366 km

Mitsubishi Outlander 2.0 PHEV Instyle+ X-Line | Full Option | Schuifdak | Navi | Rockford Audio | Leder | Parkeerhulp | Trekhaak |
- 2015
- 114.803 km

Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Instyle
- 2021
- 43.225 km