Mitsubishi Outlander PHEV Business Edition (2015) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Outlander PHEV Business Edition |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand laatst | 26.173 km |
Gewoon doen
- 26.173 km
Nu iets meer dan een jaar in de PHEV gereden.
De PHEV is gewoon een heerlijke reisauto, waarmee ik elke dag naar mijn werk op en neer kan 'zeilen', maar die met hetzelfde gemak een trailer trekt of over de Duitse Autobahn suist.
En dat met een volgens de tankpas-maatschappij gemiddeld gebruik van 6,25l/100km.
Oh en de piepjes? die kun je uitzetten :)
(Er piept bij mij helemaal niets)
Als je de PHEV overweegt is het handig om eerst een uitgebreide testrit te maken om te ervaren of hij goed past kwa stoel en stuur instelling. En dan niet een rondje om de kerk maar bv naar Duitsland op en neer.
Voor de PHEV hadden we een 3.8l V6 Grand Voyager en daarna nog een 45 tal huur autos in 2 jaar oa Ford S-Max, Nissan Qashqai, MINI Countryman, Kia Sportage, Renault Captur, Opel Mokka, Opel Zaifira, veel 'breaks' en 1 een PHEV voor een weekend in de buurt van de Eiffel.
Toen in de loop van 2015 het duidelijk werd dat het handig zou zijn om weer een familieauto voor de deur te hebben, begon de zoektocht naar de beste kandidaat.
De eisen waren simpel:
* Hoge instap
* Familie auto voor 4 volwassenen (hier val 80% af)
* Automaat
* A of B label
Uiteindelijk bleven de Renault Captur en Mitsubishi PHEV over op de shortlist. En inderdaad, vanwege de lagere bijtelling kwam de PHEV nog iets lager uit dan de Captur.
Maar sowieso is de PHEV echt nog wel wat meer auto dat je voor het geld krijgt.
Stoelen zijn voor mij prima, prettige bekleding, kunnen ver genoeg maar niet heel ver naar achter.
Ruimte voor 4 volwassenen, en ook hun bagage.
Maar kan me voorstellen dat het ook makkelijk is voor kinderzitjes en de kinderwagen achterin.
Hij rijdt heerlijk stil (dat is wel ff wennen), maar ook verrassend snel. Ik kan er woon werkverkeer makkelijk 100% elektrisch rijden, maar er staat bij ons dan ook op elke hoek wel een laadpaal met Nederlandse windenergie (gecompenseerde) stroom.
Wat ook erg goed bevalt is dat de auto erg overzichtelijk is, wat tegenwoordig meer uitzondering dan regel lijkt.
Samen met de camera aan de achterkant en zeer precies te doseren gaspedaal kun je hem daardoor in de kleinste (nou ja hij moet er wel in passen :)) plekjes frommelen.
Over het uiterlijk wordt ook regelmatig wat gezegd. Dat is een kwestie van smaal en ik moet eerlijk zeggen dat ik de meeste moderne auto's vrij lelijk vind. Binnenin ziet alles er echter netjes uit en zeker niet heel erg goedkoop of zo.
Voor zover ik weet is dit overigens een auto in een eigen klasse. Ik ken tenminste (nog) geen andere hybride crossovers van tussen de 40k en 50k die ook nog eens 1500kg aan de trekhaak kunnen hebben.
Maar veel mensen die voor de PHEV kiezen zullen dat vooral doen, of in ieder geval gestimuleerd worden, om de uitdaging aan te gaan. En die uitdaging is zoveel mogelijk elektrisch rijden. Dat wordt steeds eenvoudiger, met het uitbreiden van het aantal laadpalen, maar helaas is er ook op veel plaatsen wat dat betreft nog veel werk te doen.
Door de kachel zoveel mogelijk uit te houden, de airco standaard niet aan te zetten en bij het rijden goed na te denken kun je zo een heel eind komen. Mij is het bv gelukt om 2,5 maand lang aan 1 stuk geen benzine te hoeven tanken.
Wat niet wil zeggen dat het niet ook een sportieve auto is/kan zijn. De wegligging is die van een SUV, dus niet rete strak door de bocht, maar hij kan wel gaan als de brandweer.
Zoals elke petrolhead weet gaat het bij rijplezier niet om pk's maar om Nm's en die heeft een elektrisch aangedreven auto nu eenmaal in overvloed vanaf 0 tpm en dat merk je.
Maar ook bij hoger toerental zoals het inhalen op de snelweg kun je hem lekker intrappen en schiet je er voorbij, hij blijft tot aan zijn topsnelheid gewoon gaan. Daarmee kun je ook verbazingwekkend goed meekomen op de Duitse Autobahn.
Ja, dan gaat de benzinemotor wel aan, maar dat heeft geen groot effect op het totaal gebruik, tenzij je natuurlijk altijd in de 'volop' stand rijdt, maar dan is dit mss niet jouw type auto.
Het gemiddeld verbruik volgens de tankcard maatschappij is 6,25l/100. Daar kom ik net iets onder, ondanks regelmatige ritten op de Duitse Autobaan of met een autoambulance er achter.
De piepjes waar ik elders over heb gelezen heb ik allemaal uit kunnen zetten.
De navigatie bevalt mij als ex-VDO fan prima. Is wel een studie nodig om (bijna) alle functies te leren (bv kruispunt kaart wegklikken).
Alleen de TMC meldingen snap ik nog niet, maar heb daar ook nog niet echt naar gekeken.
Heeft ie dan geen minpunten?
Jawel. Op de Business Edition zit we een hele goede auteruitkijkcamera maar geen parkeersensoren.
Daarnaast moet je elke keer weer de eco toets indrukken na een stop. Vet irritant noemen wij dat, maar daar wen je snel aan.
Niet zozeer een minpunt van de PHEV, maar toch wil ik het nog even noemen:
Het gebruik van laadpalen lijkt nog een beetje in de kinderschoenen te staan.
Hoewel er apps zijn om ze mee te vinden, zijn die vaak niet precies genoeg, zeker als de laadpaal bijvoorbeeld in een parkeergarage staat.
Daarnaast wordt de informatie over hoeveel kWh je hebt verbruikt en wat dat gekost heeft blijkbaar maar eens in de ca 3 weken doorgegeven.
Als daar dus nog een tankkaart bedrijf, leasemaatschappij en administratie van je eigen bedrijf tussen zit kan het dus maanden duren voordat je te zien krijgt wat je verbruik en kosten aan de paal was. Gelukkig hebben sommige tankcard bedrijven wel een redelijk up2date online dashboard waar je dat kunt checken.
Maar eigenlijk vind ik dat niet meer van deze tijd.
Je kunt deze informatie wel via het dashboard van de PHEV ophalen, of via een app op je telefoon vanaf de Executive Edition, maar daar staat dan natuurlijk geen informatie bij over de kosten.
Zoals gezegd is de PHEV een heerlijke reisauto die ik iedereen zou kunnen aanraden die op zoek is naar een nieuwe ervaring en - uitdaging.
Zelfs een sportieve rijder kan er veel plezier mee hebben zonder direct draaikolken in de tank te krijgen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.