Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D ClearTec Executive Edition 4WD (2016)

autoreview

Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D ClearTec Executive Edition 4WD (2016)
Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D ClearTec Executive Edition 4WD (2016)Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D ClearTec Executive Edition 4WD (2016)Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D ClearTec Executive Edition 4WD (2016)Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D ClearTec Executive Edition 4WD (2016)Mitsubishi Outlander 2.2 DI-D ClearTec Executive Edition 4WD (2016)

Signalement

UitvoeringOutlander 2.2 DI-D ClearTec Executive Edition 4WD
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst74.000 km
Lezerswaardering: 61%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1e rit

  • 538 km

Nog maar enkele km's gemaakt maar kan wel stellen dat hij;
- veel stiller is t.o.v. mijn vorige outlander diesel
- minder onrustig accelereert vergeleken met de vorige diesel
- veel directer stuurt & relaxter rijdt
- LED verlichting erg veel licht produceert, en fijn voor de ogen is van bestuurder en tegenligger
- de Rockford Fosfate (premium audio system, inclusief 710W versterker) erg goed klinkt en ook bij wat hoger volume goed geluid produceert
- zit voor fors gebouwde personen (1,95m , 100kg), een van de redenen waarom ik weer voor de outlander heb gekozen, gelijk weer bevalt. Zeker vergeleken met duurdere concurrenten waarbij het zitvlak vaak aan de (te) korte kant is, de hoogte te klein en soms (xc60) de hoofdsteun niet lekker tegen je schouder/nek aanzit.
- ook de achteruitkijkspiegel zit op een zodanige plek dat ook langere bestuurders nog een redelijk zichtveld over houden, ook dit is bij vele andere auto's niet altijd vanzelfsprekend en als je dan als gevolg van je lengte al in de achterstand drank met je stoel zit en de spiegel erg laag zit houd je niet niet veel zicht over, tenzij je je hoofd op het stuur legt.
- de trekhaak (optie voor de fietsendrager), laat zich ook makkelijker plaatsen/verwijderen dan bij mijn vorige auto.
Zodra er meer km's opzitten kom ik met een updaten, nu eerst wachten tot mijn auto hier in het buitenland is goedgekeurd voor gebruik aan de verkeerde kant van de weghelft (GB). Ben benieuwd of de sinds 2013 geknepen motor , nu met 150pk was 177pk, maar nog wel met 380nm minder trekt of dat het in de praktijk niet op/tegenvalt.
V.w.b. het aantal sterren, daar is op dit moment nog niks zinnigs over te zegen, maar die moet je al invoeren om een review te kunnen plaatsen.

4000km verder

Zo, inmiddels is de boutenlander hier in Verenigd Koninkrijk voorzien van een snelheidsmeter met mp/h en gelukkig ook km/u want anders zou je hier zo maar niet weten hoe hard je nu eigenlijk over deze overigens over het algemeen belachelijk slechte wegen op dit eiland mag rijden. Maar ja 135 pond voor een jaar (ja u leest het goed, een jaar) wegenbelasting mag je niet veel verwachten qua wegdek kwaliteit. Het komt dan gelukkig uitstekend uit dat deze outlander hier bijzonder goed mee om kan gaan, zelfs met 5 of 6 inzittenden rijd ie erg comfortabel. Niet alleen lekker stil maar ook rustig geveerd , geen deinen en ook niet keihard. Ofschoon de 4WD tot nu toe alleen in stand ECO nodig is geweest, ben ik wel zeker dat de 4wd een stuk makkelijker de heuvels hier ( hellingen zijn hier groter in aantal en in hellingspercentage vergeleken met nld) op trekt als je met volle lading weg moet trekken op nat en slecht wegdek. En als je een keer erg snel optrekt voel je dat ie overschakelt op aandrijving met meer dan 2 wielen. Omdat ik toch een beetje het gemak van de power (in combinatie met lagere gewicht) uit mijn vorige outlander miste heb ik er een chip in laten zetten waardoor het vermogen weer rond 180pk zit en het koppel boven de 400nm. Direct na installatie merkte ik reeds het verschil, alsof er paar honderd kilogram uit de auto verwijderd Is, net even feller bij het wegkomen het hoeft ook niet een race auto te worden want dan moet je gewoon ergens een andere suv aanschaffen. Ik kan het chippen een ieder aanraden. Overigens ben k nu inmiddels ook gewend aan de andere verhoudingen van de versnellingsbak. Bij 160km/u moet je doorschakelen naar 5 en ik heb ook 'gehoord' dat ie de 200km/u vrij eenvoudig aantikt, zo'n 125 mp/h geeft mijn snelheidsmeter ook aan. Diverse keren met 5 en of 6 volwassenen in de auto gereden en dat Is zeker goed te doen, al moet de rit voor de niet al te grote passagier op de achterste rij niet uren duren. Verder kan ik niets anders dan concluderen dat de eerste impressie nog steeds staat en dat ik tevreden en comfortabel reis, en misschien wel belangrijker me erg veilig voel, zeker hier met de toch wat minder nette en ervaren medeweggebruikers die je dagelijks tegenkomt. Ik sluit af met een beetje onbegrip over een van de andere outlander diesel reviews waarvan de (ex)eigenaar volledig andere ervaringen dan die hierboven heeft gemeld. Ik kan deze zelf niet plaatsen.

Lange trip

  • 8.888 km

Even een korte Update n.a.v. lange trip. Eindelijk naast de heuvels in Engeland met over het algemeen mindere kwaliteit wegen weer een stuk op het continent gereden. Belading , 2 personen en achterbak vol met koffers en ander spul.
Zeker op de betere wegen ivm Engeland valt me op dat deze auto toch eigenlijk gemaakt Is om te toeren 120 - 150 km/u, in serene rust en altijd meer dan voldoende trekkracht voorhanden ook als je heuvel op moet. Verbruik op de hele rit , gemiddeld 120-150 km/u gereden op de snelweg (België, Frankrijk en nederland), en stadsverkeer. 1 op 14. Volgens meter op dashboard doet ie bij 150km/u 1ltr op 12,5km en bij 120km/u 1 Ltr op 14km en bij 100km/u 1 op 16. Dat verschilt niet veel met mijn vorige outlander diesel (geen 4wd).
De outlander zit comfortable en ook na paar uur sturen stap je (1,95mtr) zonder rugpijn uit. De stoelen geven voldoende steun aan bovenlichaam met hoofdsteun die hoog genoeg reikt en ook voldoende lengte in zitgedeelte met steun voor bovenbenen. Nog steeds geen spijt van de chip die de outlander geen race auto maakt maar wel stuk relaxter laat rijden , zeker met deze diesel hoef je zelden terug te schakelen als je wilt inhalen of accelereren. En je blijft een veilig gevoel hebben in een auto van dit formaat icm de hogere zitpositie van een suv. Kortom gode keuze geweest destijds, jammer alleen dat ik nu in de mitsubishi brochure moet lezen dat de auto voor het zelfde bedrag ineens nogal wat aardige extra's heeft gekregen, zo als stoel en stuur verwarming.
Na de zomer vakantie met de auto zal ik weer een updaten plaatsen. Intussen wel benieuwd naar de nieuwe eclips cross en de nieuwe outlander.

Update

  • 12.345 km

Na weer wat km,s of beter mijlen , ik woon immers tijdelijk in buitenland is het tijd voor korte update. Eigenlijk geen nieuw shocking news maar toch. Allereerst wilde ik vorige week even checken of de sproeiers van de voorvallen het doen, dus even de eega gevraagd te kijken of er water uit sproeier kwam. Nou niet dus. En omdat ik zin had in koffie bij mijn dealer hem even opgebeld, en de verkoper rinko wist ook niet een twee drie waar aan het zou kunnen liggen. Maar toch advies om nogmaals te proberen, maar nu MET lichten aan. En jawel hoor, se deden het. Moet ook eigenlijk wel met Mitsubishi kwaliteit. Ook nog steeds happy met de trekkracht die je soms in de heuvels (op) net even rustiger laten rijden, zonder door te hoeven trekken in toeren. Doe je dat wel omdat je even snel weg wilt, dan gaat geheel onopvallend de 4wd (staat bij mij altijd op 4wd auto eco) het gehele vermogen netjes op de weg overdragen zonder enig piepje van het rubber van de banden. Dat was met de vorige 2wd Mitsubishi wel anders want die kon dat echt niet op wegdek kwijt.
Net terug van ritje naar nederland, en het verbruik op de heenweg was 1 op 15,1 en dat was gemeten met volle tank en wederom voĺedig vol getankt over iets van 650km. Die km,s werden afgelegd op snelweg, met airco aan en windje 5 a 6 (beaufort) tegen. En behoudens een paar x even 160km/u aantikken overal de toegestane snelheid gereden(100/120/130km/u). Op de terugweg met zo,n 5 uur 120 echte km,s reed ie volgens het dashboard 6,9ltr/100km, (zie foto)bij 2000 trn/min. Was wel 27-33 graden dus de automatische climare ctrl stond non-stop aan, en wederom dikke tegen wind, en auto behoorlijk vol met 2volwassenen en koffers en spullen op de achterbank.. Verder ook na de 5 uur durende rit van vandaag zonder centje pijn is de 1,95m weer netjes uitgestapt. Lekker weinig toeren ook op hogrre snelheden met daarbij weinig geluid dat doordringt in het interieur. Na mijn vakantie wellicht de volgende update.

Nog een zeer positief punt, geheel onvrijwillig werd afgelopen week mijn reactievermogen en de outlanders remvermogen op de proef gesteld. Met volledige bepakking aan boord, vond een skateboarder het nodig om zonder te kijken plots over te steken... de l.l leeft nog mede dankzij een uitstekend rem installatie, die zonder piepje de 2000kg tijdig (50cm speling) deed stoppen. Pfff , mijn vrouw zei direct daarna met de andere auto (de beetle) hadden wij en die l.l het niet gehaald. Achteraf lekker gevoel van zekerheid, naast het feit dat je jezelf altijd erg veilig voelt in de hoge solide bak.

Toch een negatief kunnen vinden, de 2 verschillende lettertype/stijlen van Mitsubishi en outlander op de achterklep. Nog verder versterkt door het spuuglelijke plastic cleartec embleempje, tja dat mag er af van mij , of in allemaal zelfde lettertype.

3000km trip

Even een korte update na een 3000km lange trip door schitterend Ierland, met zeer veel heuvels (incl hellingpercentage 33%) en hobbelige b wegen met een asfalt van soms discutabele kwaliteit. Weinig schokkende nieuwe ontdekkingen gedaan, hij blijft stil ook bij hogere snelheden en tijdens acceleratie, bied zeker in de bergachtige omgeving altijd voldoende trekkracht om in combinatie met de 4wd met vol vertrouwnen ook de hellingen van 33% met zeer scherpe haarspeld bochten en vochtig wegdek te nemen. Wat mij wel verbaasde was het verbruik van 16,5-17,7 km/Ltr gedurende het stuk in de bergachtige omgeving met de steile hellingen en hobbelige straten waarbij ik rustig heb gereden en als gevolg van de omstandigheden (kwaliteit wegdek, scherpe bochten, heuvels en prachtige scenery) niet echt boven de 85km/u ben gekomen. En nog steeds geen enkel draakje of geluidje dat er niet hoort kunnen constateren.wat ook echt super is zijn de tijdige waarschuwingen van het navigatiesysteem voor het naderen van een zeer scherpe bocht, je weet dat je per definitie dan minstens 1 versnelling moet terugschakelen en echt de snelheid er uit moet halen. Hij geeft niet 100% van dergelijke bochten aan, maar viel telkens op dat het wel een ideale assistent is om het enthousiasme van de bestuurder te temmen, zeker in bergachtige en vaak onoverzichteljke omgeving.

still going strong

  • 50.000 km

long time no news, klopt is weinig opzienbarends te vermelden. enige dat opviel is mijn verbruik op 669km afgelegd met in achtneming van onze 100km/u max snelheid overdag, en ondanks enkele ontroet-acties waarbij ik test of de outlander ook nog ruim boven de 100km/u komt toch eventjes 1:18,3 gereden. Ik schrok er zelf van.
verder ivm verhuizing meerdere malen de achterbank er even uitgeschroefd om zo nog plattere en langere laadvloer te hebben en bijzonder veel (zware) spullen mee kunnen nemen zonder dat de auto hiervan iets laat merken tijdens het rijden. kortom houden zo.

weer tankbeurt invoer mogelijk

  • 60.000 km

zo ik kan plots weer mijn tankbeurten inkloppen. laatste was 1:17,6 bij normaal rijden op 80 & 100km/u wegen, en in mode ÉCO 4WD. niet slecht voor een SUV. ik zal verbruik nu weer bijhouden.

op zich apart te zien dat mijn auto die ik gewoon bij vertrek naar buitenland ivm werk, volgens autoweek pas sinds nov'20 eerste eigenaar heeft! per die datum staat ie weer op zijn oude NL kenteken, maar goed.

nog steeds geen spijt van chip tuning, die je net waar meer souplesse (onderin toeren) geeft bij accelereren. en ik denk dat die ook voordelige impact heeft op het verbruik.

winterbanden

  • 74.000 km

Winterbanden waren aan vervanging toe, en gekozen voor een set Vredestein WINTRACs 100H VR215/70H16. dit x niet bi jde dealer maar bij de kwikfit met uitstekende prijs en dito service, dat laatste geldt overigens ook voor mijn dealer Ursem Barten. ik ben benieuwd hoe de banden bevallen mbt verbruik, geluid en comfort. zodra ik hier iets zinnigs over kan zeggen kom ik hier op terug

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Outlander

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.