Mitsubishi Outlander 2.0 2WD Invite Plus (2006)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Outlander 2.0 2WD Invite Plus |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 100.000 km |
ERVARINGEN
Ruim zeven maanden rijd ik nu in de Outlander, een zwarte, en heb zo’n 19000 km. ermee gereden. Mijn vorige auto was een Chevy Impala (4 deurs sedan), we hebben drie jaar in de USA gewoond. Dan is de Outlander heel wat anders. De looks, maar vooral het rijden. Outlander is straffer geveerd, daardoor beter in bochtenwerk. Wel minder comfortabel door die straffe vering: ’t Stuitert zelfs af en toe. De Outlander staat wat hoger ’op de poten’ dan een sedan, heeft daardoor ietsje meer overzicht in het verkeer, en is makkelijk bij drempels en ander opstaande obstakels op de weg, geen voorbumper meer die de weg raakt. De Impala had een V6, en ik moest wel weer even wennen aan het wat rauwe geluid en het hoogtoerige gedrag van deze 4 cilinder motor. Laag in de toeren is het wel redelijk in de Outlander, niet meer dan dat. Hoog in de toeren gaat het wat sneller voor een gezinsauto, maar echte potten kan die niet breken in de 2 liter uitvoering (136 peekaa, 176 Nm koppel), ’t is nl. een redelijk zware auto (1415 kilo). Maar ’t is wel goed zo, ben geen coureur. Toch mis ik de V6 wel, doet zijn werk in alle rust zo’n motor en als het moet is ‘ie redelijk snel (Impala had 211 peekaa).
Interieur ruimte is er genoeg in de Outlander voor mijzelf plus mijn naasten. De stoelen zitten goed voorin op kleine stukjes (< 2 uur), > 2 uur heb ik er nog niet ingezeten. Achter kan de rugleuning (echter niet de zitting) een beetje verstelt worden, zodat de kids (3 stuks) wat makkelijker in slaap kunnen vallen tijdens een nachtelijke rit. Zwart is voornamelijk de kleur van binnen, met her en der een beetje grijs. Niet echt vrolijk, maar met wat fantasie is het niet alleen maar een saaie boel. De kwaliteit van het gebruikte materiaal oogt best redelijk, maar is wel erg krasgevoelig gebleken. Beetje mee oppassen dus.
Op deze uitvoering (Invite Plus) zit ‘t meeste standaard op waar ik prijs op stel, moest er alleen een cruisecontrol en een radio/cd (Pioneer) als extra’s op zetten. Dat is prima door de dealer gedaan. De speakers (2 voor en 2 achter) lijken gemaakt te zijn om vooral de lage tonen goed weer te geven, moet er misschien ook maar 2 extra tweeters in laten zetten. Maar denk eerlijk gezegd dat het vooral aan de Pioneer radio ligt, want dat is wel een leuk ding, maar verre van high end.
Het verbruik hou ik niet echt in de gaten (het is een leaseauto), maar probeer wel zo zuinig mogelijk te rijden door op tijd te schakelen. De boordcomputer geeft de ene keer 8.6l/100km, dan weer 8.7l/100km (in de zomer) en in de winter is het zo’n 9.0 a 9.1l/100km. Maar hoe nauwkeurig is die boordcomputer? Zal het eens zelf in de gaten gaan houden. Er zaten in het begin veel snelweg kilometers tussen in de vakantietijd, dus nagenoeg geen files. Kleinigheidje: Knopje voor bediening van de boordcomputer oogt en voelt fragiel aan en zit een beetje verstopt achter ’t stuur, maar doet zijn werk wel.
Heb de Outlander gekozen omdat deze voor mij het meeste biedt (lettende op ruimte en motor) voor het geld (Zo’n 25 duizend euro’s, bijtelling in de gaten houden). En hij oogt wel okay, althans, da’s mijn mening. Mis alleen wat airbags, er zitten er nu 4 in. Had liever gezien dat er 6 in zaten, maar ja, het is niet anders. Nog wat over de bagageruimte: Heb het ook al gelezen in een andere review. Die is met 400 liter zeker niet de ruimste, hij laadt wel makkelijk doordat de bodem hoog is en er geen rand is waar je overheen moet tillen. Je hoeft bijna niet te bukken, je schuift het pruttel er zo in. En zonder het afdekzeil gaat er toch wel redelijk wat in, zonder hem tot aan het dak in te hoeven laden. Zo paste er een afwas- en wasmachine in (niet tegelijkertijd), terwijl de rugleuning van de achterbank niet plat hoefde. En er zitten her en der wat vakjes in de dubbele bodem, handig voor klein spul, maar de praktijk leert dat de extra vakken nauwelijks gebruikt worden.
***** Update 8/31/2007 (km 19200 tot 32800) *****
Aanrijding gehad begin juli: Iemand knalde achterop (zie foto). Ging niet zo hard, toch redelijk wat schade (kleine €3000,=). Dit is door de schadehersteller keurig weer gemaakt. Met zo`n aanrijding merk je dan wel dat er een hoop plastic op de auto zit. Maar alles wat van plastic is kan niet roesten en is licht. Als het geheel maar sterk is.
Verder een rit naar Spanje (Costa Brava) achter de rug, dat was een kleine 1500km enkele reis. Niet zo goed weer trouwens, en daar rij je dan zo ver voor ;-(
Heenreis verdeelt over twee dagen (veel files gehad), terugreis hebben we in ene keer gereden (nauwelijks files). Tsjaaa, wat viel me op? Aan de auto niet zo heel veel. Die deed het prima. Niet veel te zeuren. Verbruik was redelijk (9,0l/100km op de boordcomputer), maar heb niet zo hard gereden, niet harder dan 125km/u op de teller. En zonder dakkoffer. Heb het niet zo op die dingen. Neem liever wat minder spullen mee. Ondanks dat de kofferbak niet de grootste in zijn klasse is, kan er door handig inpakken toch een hoop mee (gebruik sporttassen ipv koffers, etc).
En we kwamen redelijk fit en niet bezweet aan, dus het zitmeubilair en de thermostaat zijn beide in orde. Nadeel is de lak: Die `kijk` je er zo vanaf. Of het is mijn manier van omgang met de auto c.q. lak, dat kan ook. Nadeel van zwart is de lichte (bijna witte) grondverf. Klein krasje en je ziet gelijk de grondverf. Jammer.
Binnenkort gaat de auto voor een “grote” beurt. Ben benieuwd...
***** Update 8/20/2010 (km 32800 tot 110000) *****
Auto gaat er bijna uit, andere auto is reeds besteld, nog een paar weken tot een maand in deze vertoeven (is trouwens geen straf, maar ook geen echt genot). Dit is dus de ‘afsluit-update’. Twee jaar terug nog een aanrijding gehad tijdens zomervakantie: Een Italiaanse dame lette niet op, kon niet meer op tijd remmen en knalde achterop. Da’s dus de derde achterbumper die er nu op zit. Kon de reis wel verder afmaken, schade was niet zo groot.
Begin van deze zomer is er een onderdeel van de airco vervangen (kosten EUR 300,=), want na 10 minuten begon ‘ie te stinken en kwam er geen gekoelde lucht meer uit de ventilatieroosters. Na de reparatie deed de airco het weer prima. Even zonder airco en je gaat dat ding missen, zeker in die hete dagen waarin dat onding stuk was.
Tevens was het ventiel lek van beide achterbanden, resulteerde in langzaam afnemen van de bandenspanning. Kon er dus wel gewoon mee rijden, moest alleen wat vaker lucht erin pompen. Het duurde een tijdje eer de dealer dat kon maken. Geen idee waarom het even duurde voordat het was gemaakt, want de juiste diagnose hadden ze snel gesteld. Sindsdien blijven de achterbanden op spanning. Is vrij makkelijk na te gaan, want heb ooit van iemand zo’n mooi metertje gekregen.
Voor de rest geen problemen, en dat vind ik heel belangrijk voor een auto, samen met ruimte, betrouwbaarheid, redelijke wegligging, en een flinke basisuitrusting (voorruit rondom de wissers is zelfs verwarmd, zie ik het nut niet van in. Misschien is het voor de thuismarkt van belang...)
Voor potentiele kopers van deze of een andere Outlander, een opsomming van mijn plussen en minnen:
+ Veel ruimte voor het geld, veelzijdig, no nonsense auto
+ Betrouwbare metgezel met vrij goede handling op droog wegdek voor dit type koets
+ Kan redelijk hoog in de toeren (> 7000 tpm), wat af en toe wel leuk is
+ Remt goed, goed te doseren, maar mag van mij wel iets meer ‘bijterig’ zijn -
+ Schakelt goed, je moet de pook goed in de versnelling ‘zetten’, alleen de achteruit is wat moeilijk in te leggen
+ Mate van stuurbekrachtiging is niet te licht
+ De standaard vier full-range speakers doen het zo slecht nog niet
+ Zit niets teveel op, dit houdt het dashboard simpel
- Weggedrag op nat wegdek groot verschil met op droog wegdek, eigenlijk gewoon drama met de huidige banden: Snel wielspin bij optrekken en glijdt/glibbert in een bocht over voorbanden naar buiten)
- Plaatwerk en lak niet al te sterk, kleine deukjes en krasjes in deur snel gemaakt (al dan niet door een ander).
- Hoogtoerig gedrag van deze motor wel eens vermoeiend, maakt 3000 tpm bij 100 km/u, en 3500 tpm bij 120 km/u op de teller. Ik merk dat ik op een lange vakantierit niet over de 4000 tpm wil, da’s een kleine 140 km/u op de teller. Brengt teveel motorgeluid in interieur.
- Iets te zwaarlijvig, mag wel wat gewicht vanaf.
- Zit niets teveel op (mis wat actieve veiligheidsvoorzieningen, zoals gordijn-airbags en ESP)
PROBLEMEN
- 100.000 km
Rond de 100.000 km:
1) Airco onderdeel stuk
2) Achterbanden liepen heel langzaam leeg (bleek lek ventiel te zijn)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.