Mitsubishi Outlander 2.0 ClearTec Limited 2WD (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Outlander 2.0 ClearTec Limited 2WD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 3.900 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
Eerste kennismaking met de outlander
- 4.300 km
Op zoek gegaan een vervanger voor de BMW 325ia van 2012. Wilde graag een SUV met voldoende ruimte achterin om een scootmobiel er in te krijgen.
Minimaal een 4 cyl motor 2 liter automaat.
Viel op dat heel veel zogenaamde suv’s voorzien zijn van hele kleine motoren.
Was gaan kijken voor een X3 echter die zijn erg duur, bij toeval bij de Mitsubishi naar binnen gelopen en een PHEV bekeken, dat leek mij qua model en ruimte wel iets te zijn, maar dat hybride gedoe weer wat minder.
Flink lopen spitten in reviews, echter was dat alen, bijna niemand schrijft iets over de benzine uitvoering :-(
Zag bij een garage om de hoek een Outlander van eind 2019 benzine staan, dikke limited benzine uitvoering, met weinig km voor een mooie prijs.
Kijken, proefrijden BMW inruilen en 3 dagen later stond de Outlander voor de deur.
Aangezien ik best veel rij, heb ik een beginners indruk opgedaan, inweken even wennen van een strak sturende rete snelle BMW automaat ( getund 280 pk zonder turbo!) naar een Outlander met een CVT en 150pk motor.
Eerste indruk is een toch wel soepel rijdende comfortabele auto, de CVT is nog even wennen.
Ligt voor dit model best goed op de weg.
Uitvogelen van alle knopjes en dingetjes is nog wel een uitdaging, want het bijna 4 cm dikke handboek is voor mij echt onoverzichtelijk geschreven. Ach dat die knopjes wat Spartaanse aandoen, daar is wel mee te leven.
De afwerking ziet er overal goed uit, veel auto voor weinig geld moet ergens vandaan komen
( een aangeklede BMW X3 kost al snel 30000 euro meer)
De led verlichting geeft echt een bak licht op de weg, maar denk dat tegenliggers het minder fijn vinden ( ik zelf dus ook ) maar door de hogere zit minder last van dan in de BMW.
Ik probeer nu de ECOmodus wat uit en probeer achter de verschillen te komen qua rijden en qua verbruik.
Na 400 km rijden staat die op 12,7 km per liter, niet zo raar vind ik zelf ( BMW deed 1 op 13,5)
Wat ik wel gelezen heb is dat de bodembescherming verre van ideaal zou zijn, een blik onder de auto laat dit ook wel zien, veel onbeschermde lak zie ik daar.
Dus voor als nog een prima eerste indruk.
Wordt vervolgd
Na 6 weken ervaring
- 7.900 km
Even een korte update na de eerste 6 weken en 4000 km verder.
Qua comfort absoluut niets te klagen, met mijn 195 zit ik uitstekend in de stoelen, ik maar vaak ritten van minimaal 2 uur en ben erg tevreden.
Qua rijgeluid is er ook niets mis met de auto, je merkt wel op sommige wegen dat je meer afrol geluid hebt.
Qua motor geluid op zich ook niets te klagen, echter boven de 3000 rpm wordt de motor wel rumoerig, zeker met acceleratie, veel herrie en er gebeurt weinig ( nadeel als je een 6 cilinder met 280pk gewend bent)
De
Alle opties functioneren wel goed, de verbruiksmeter is een drama, die blijft zich zelf resetten ondanks de instelling dat dat niet moet.
Het verbruik over alle kilometers is verbazend goed, tussen de 1 op 13 en 1 op 15. Ik rij doorgaans op de wegen op de gps ( accuraat) dus bijna 10km/h harder dan de teller aangeeft.
Met echt korte stukjes ( paar kilometer in de stad) kom je meer in de buurt van de 1 op 10
De CVT bak is nog wat wennen maar rijd best prettig, rij meestal in eco mode.
De ruimte in de auto is fenomenaal, met 4 volwassene erg veel zit ruimte ook achterin, fijne instelbare achterbank ( feedback van meerijders op de lange afstand)
Ook de bagage ruimte is groot en erg flexibel waardoor je echt een zee van ruimte hebt.
De scootmobiel gaat achterin zelfs met de achterbank (2e rij) in de voorste stand. Heb je mooi een buffer en een plekje voor je spullen.
De led koplampen geven echt een zee van licht.
Parkeercamera’s zijn super, de auto is toch wat onoverzichtelijk met parkeren fijne hulp.
De signalen voor verkeer rechts en links zijn ook prettig, mooie duidelijke lampjes en geluidssignaal als je van baan wilt wisselen en daar verkeer wordt waargenomen
Wegligging is met de 18 inch wielen prima, ookhet bochten werk is prima voor dit model auto.
Min punten:
-Goedkoop kofferbak afdek ding,
-veel plastic,
-geen reserve wiel ( had al een lekke band opgelopen ANWB kon die nog repareren doordat ik snel was gestopt)
-uitlaat had wel wat mooier gemogen.
Verder erg blij met de auto.
afscheid
- 95.000 km
Na bijna 100.000 km tijd om afscheid te nemen van de outlander.
Mijn plus punten;
1. Heb er 3 jaar met redelijk plezier in gereden.
2. Technisch gezien een probleemloze auto.
3. Hij is echt super ruim, zodat je echt veel kunt meenemen.
4. Luxere uitvoeringen als mijne zijn van bijna alle gemakken voorzien.
5. Led verlichting is absoluut top
6. Extreem licht voor een dergelijk grote auto.
7. Verbruik in doorsnee met normaal rijden rond de 1 op 13.
Mijn minpunten:
1. Keyless entry, sleutel in het deurvak, gaat wel op slot en de ANWB moet em open maken.
2. Motor zonder pit, te weinig vermogen voor een dergelijk grote en hoge auto.
3. CVT rijd niet raar, maar is toch niet mijn ding. De CVT gebruikt vaste schakel momenten. Bij kickdown hoop kabaal en er gebeurt niets.
Bij gebruik van cruise, maakt de motor minder toeren ( zichtbaar op toerenteller)
4, erg veel hard plastic in de auto dat beschadigd erg makkelijk.
5. Verbruik bij harde tegenwind.
6. Goede mat kopen voor bestuurder, de vloerbedekking zit zo een gat in.
Mijn persoonlijke indruk een fijne auto, maar ik mis de beleving van de auto, daardoor meer als gebruiksvoorwerp gebruikt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.