Mitsubishi Lancer 2.0 DI-D Intense (2008)

autoreview

Mitsubishi Lancer 2.0 DI-D Intense (2008)

Signalement

UitvoeringLancer 2.0 DI-D Intense
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf188.000 km
KM-stand laatst236.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 230.000 km

Zomer 2015: op zoek naar een vevanging voor mijn Toyota Corolla 1.6 vvt-i.
Reden: de corolla was tweedehands aangekocht en niet super verzorgd door de vorige eigenaar, waardoor hij te kostelijk werd om te houden.
Bovendien rij ik dagelijks minstens 70km, wat me deed lonken naar een diesel.

Tijdens mijn zoektocht maakte ik ook gebruik van autoweek-reviews.
Nu ik mijn Mitsubishi Lancer 40.000km in bezit heb, wordt het tijd om eens mijn ervaringen te delen!
Eerst geef ik een chronologisch overzicht, daarna geef ik een kleine samenvatting van mijn ervaringen met de auto.

-------------------------------
Aanschaf (september 2015, 190.000km)

Mitsubishi Lancer opgemerkt op autoscout met bijna 190.000km. Testritje gedaan en gekocht voor de (mijns inziens) mooie prijs van 3800 euro.
Auto was algemeen zeer verzorgd en alle facturen aanwezig: zowel van dealer als van eigen onderhoud.
De auto kwam met originele velgen inclusief versleten banden. Daarnaast kreeg ik 16inch wielen mee met winterbanden.

Onderhoud tot aan de 188.000km:
-Olie en filters
-Banden op 115.000km
-Distributieriem (waterpomp nog origineel) op 115.000km
-Remmen (blokken +schijven vooraan) eerste keer op 170.000km (u leest het goed)
-Schokdempers vooraan op 180.000km
-Rubberblokje van een stabilisatorstang.

Alle facturen van onderhoud waren weldegelijk aanwezig (ongeveer 80% dealer).
Onderhoud tot aan 188.000 km is duidelijk heel gunstig geweest. Wellicht vreesde de eigenaar dat er kosten aankwamen en verkocht hij daarom de wagen.

Eerste ervaringen met betrekking tot mogelijke problemen:
-Motor zeer rumoerig maar prestaties in orde
-Zwarte rookpluim bij stevig optrekken
-Auto bijna onmogelijk soepel te rijden
-Stuur trilt bij snelheden boven 50km/h
-Auto trilt rustig mee bij stationair draaien

Na een zoektocht op internet heb ik uitgedokterd dat de riemschijf van de alternator wellicht de schuldige was van het schokkerige-niet-soepele motorgedrag (€50).
Trillen van het stuur was volledig opgelost met 4 nieuwe banden, zo werd de auto ook veel stiller (€400).
Het stationair trillen en de zwarte rook zijn opgelost met een sportieve rijstijl en om de paar duizend km liqui-moly injectiereiniger!

-----------------------------------------
Eerste onderhoud oktober 2015 (192.000km)
-Olie + filter: 35 euro
-Remschijven en -blokken achter: 120 euro
-Remvloeistof geflushed: 30 euro

Ik vond de motor nog steeds rumoeriger dan die zou moeten zijn.
Olie vervangen door Total Quartz ineo mc3 5w40 met VW spec 505.01. Olie moet van deze specificatie zijn bij deze motoren!
Met de nieuwe olie werd de motor een pak stiller.

------------------------------------------
Tweede onderhoud februari 2016 (201.000km):
Nieuwe olie + filter: 35 euro

Auto rijdt schitterend.

-----------------------------------------
Derde onderhoud juli 2016 (210.000km)
In juli 2016 stond een reis naar Albanië op het programma.
4 volwassen personen, een dakkoffer en slechte wegen: tijd voor groot onderhoud!

Onderhoud:
-Luchtfilter (€20)
-Brandstoffilter (€20)
-Spoorstangetjes vooraan + uitlijnen (€150)
-Schokdempers achteraan (€110)
-Olie + filter (€35)

Een van de spoorstangetjes vertoonde een beetje speling. Uit voorzorg voor de lange reis heb ik ze allebei laten vervangen tijdens het uitlijnen bij de dealer.
Daarnaast bilstein B4 schokdempers geïnstalleerd achteraan: wat een verbetering!

-------------------------------------------
Vierde onderhoud: augustus 2016 (217.000km)
Olie + filters: €35

Roadtrip naar Albanië prima verteerd door de auto.
Alweer een kleine 10.000km verder, tijd om olie te vervangen aangezien we in september nog eens op reis gaan met de Lancer! Bestemming: Split (Kroatië, 1800km)
------------------------------------
Binnenkort:
-Olie en filters
-Distibutieriem
-Voorste schokdempers
-------------------------------------------------------------

ALGEMEEN
-----------
------INTERIEUR
Weinig op aan te merken, mijn standaard ligt niet hoog op dit vlak.
Zetels vertonen nog geen slijtage na 230.000km.
Alles ziet er nog prima uit, stoelen zijn stevig en bleven comfortabel, ook voor ritten van 1400km per dag.
Er komt best veel geluid binnen in de cabine, zeker bij stadsritten wordt het geluid van de motor bijna storend.
Op autosnelweg valt het geluid dan weer goed mee, ook bij topsnelheden.
Achteraan verrassend veel ruimte: voor 2 personen is het een lounge. Deze beenruimte heb ik in geen enkele sedan/staionwagon overtroffen gezien, behalve in de skoda superb.
Met 3 volwassenen is de achterste zitbank wat te krap om comfortabel te reizen.
In de koffer kan je heel wat kwijt, zolang het geen grote vaste vorm heeft. Je zou versteld staan hoeveel bagage je er in kwijt kan maar verwacht niet dat je er een fiets inkrijgt (wegens de vorm).


------UITRUSTING
Heel tevreden met de Rockford-Fosgate installatie: wat een luxe!
Kan zeer luid en helder, ideaal ook om weggeluiden weg te krijgen.
Daarnaast is deze wagen voorzien van een veerpootbrug, sportvering en mooie 18 inch-velgen.

------Wegligging
De wegligging is schitterend: heel strak door de bochten.
De vering kan wat hard aanvoelen op slechte wegen, maar dit komt mede door de 18 inch-velgen en bijhorende dunne banden.
Dankzij de sportvering en veerpootbrug stuurt deze auto fantastisch en is het een genot om er in te rijden.

Omdat het gehele onderstel zo strak is voel je wel direct heel fel als er iets niet klopt:
Bvb:
- Ooit was een van de banden gelost tot 2.3 bar, waar de rest op 2.6 bar stond. Dit verschil was direct merkbaar, terwijl ik bij mijn vroegere corolla nooit waarneembaar zou geweest zijn.

-De voorste schokdempers zijn nu 50.000km oud en dat merk ik, vandaar dat ik ook plan deze binnenkort te vervangen.
Deze schokdempers lekken niet en ook het weggedrag is nog ok, maar als je gevoeld hebt hoe hij rijdt met nieuw onderstel, dan merk je direct als er iets verslijt.


-------Prestaties
In eerste instantie trok de motor prima op maar volgde er altijd een zwarte rookpluim.
Na vele autosnelwegkm. en de reis naar Albanië en af en toe injectiereiniger was dit probleem verholpen. +

Auto is niet gechipt, gaat in minder dan 10 seconden naar 100km/h en gaat onbeladen vlot over de 200km/h.
De prestaties zijn na al die kilometers dus nog steeds zoals van fabriek-af.


------Verbruik
Gemiddeld zegt de boordcomputer 5-5.5l / 100km.
In werkelijkheid was dit eerst 7l/100km.
De laatste 10 tankbeurten schommelt het tussen 5,7-6,2 liter/100km.
Ook bij hoge snelheden is het verbruik echt niet mis!

Reis 1: volgeladen met dakkoffer: 7.1l/100km, Duitsland heen en terug aan topsnelheid, elders 130km/h en veel bergpassen.

Reis 2: zonder dakkoffer en met 2 personen: 5,7 liter/100km zonder enige poging om zuinig te rijden en overal waar het kan en mag topsnelheid.

-----Betrouwbaarheid/onderhoud/kosten
Voor ik de auto in mijn bezit had heeft hij amper onderhoud nodig gehad.
Ikzelf heb enkel de hierboven vernoemde herstellingen gedaan, wat ik zeer weinig vind.

Koppeling, vliegwiel, turbo, starter, batterij, injectoren,... allemaal nog origineel na 230.000km!
Auto trilt niks, auto heeft volgeladen in de bergen bewezen dat de koppeling nog prima is.

Opmerking: vorige eigenaar draagde, net als ik, heel goed zorg voor de auto.
-Zo laat ik de auto altijd een minuutje draaien voor het wegrijden.
-Daarnaast wordt de auto het eerste kwartier nooit zwaar belast.
-Na het rijden altijd laatste stukje rustig rijden en uitdraaien (bij zeer zware belasting zeker 3,4 min)

Niettemin is dit voorlopig een uiterst betrouwbare auto.
Op de zomerreizen werd in totaal 4x een tank leeggereden aan topsnelheid (6-700km door Duitsland). Met dakkoffer lag die snelheid op 185, zonder dakkoffer 205.
Auto kon de snelheid perfect aanhouden, slechts 1 keer 10cl koelvloeistof moeten bijvullen (originele waterpomp!!).

---------------
Besluit:
Deze auto biedt heel veel voor heel weinig geld.
Ideaal voor mensen die vele kilometers rijden.
Voor stadskilometers raad ik deze auto af wegens de harde vering en gewoonweg omdat hij dan minder prettig rijdt.








Groot onderhoud

  • 233.000 km

Vorige week groot onderhoud (normaal op 240.000km) gebeurd.

Distributieriem, alle rollers, koelvloeistof, andere riem + spanner zijn vervangen.

Auto is over het algemeen wat stiller en soepeler geworden.
Dit ligt waarschijnlijk aan de nieuwe spanners en rollers.

Daarnaast heb ik de indruk dat de verwarming sneller en beter werkt!

€1200 lichter, maar ben nu weer goed voor 120.000km!

Kleine update ivm verbruik

  • 236.000 km

Sinds het vervangen van de distributieriem ligt het werkelijke verbruik veel dichter bij het verbruik dat de boordcomputer opgeeft: Al drie tankbeurten op rij tussen de 5.7 en 5.9 liter per 100 km (1 op 17-17.5).
Komend weekend brengt de auto ons naar Genève!
Benieuwd naar het verbruik, ik heb de indruk dat de zomerbanden met zware belading amper meer verbruiken, maar dat het verbruik met de winterbanden snel een liter stijgt als de auto geladen is.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.