Mitsubishi L200 (2024)
autoreview
Signalement
Bouwjaar | 2024 |
---|---|
Jaar van aanschaf | 2024 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Keuze, 1ste ervaring, eerste beurt
- 1.000 km
Bijna een 7 zits benzine MPV gekocht (Mitsubishi Xpander 1.5 benzine) maar na ontdekken van een klein prijsverschil net op tijd kunnen switchen naar iets waar ik toch blijer van denk te worden op termijn en ook meer past bij de omstandigheden hier in Manila en de rest van het land (klimaat, bergen, niet geasfalteerde modderige paden en wie weet wat nog meer tegen te gaan komen bijv. floodings) kortom een 4x2 Pick-Up truck. Model (niet te kiezen op autoweek) is een Mitsubishi Triton 4x2 2.4 diesel automaat (voorheen Strada en in Nederland vergelijkbaar met de L200). Kleur Graphite Grey, met donkere ramen in deze kleur erg stoer en na een recente update van de gril voor modeljaar 2024 (niet meer MITSUBISHI in chroom maar de letters ook donker in de gril verwerkt) vind ik de neus/front best stoer. In het donker lijkt de Triton zwart. Eigenlijk is dit het meest complete model net onder het topmodel (= 4x4 welke wat zaken heeft welke mij niet konden bekoren voor de meerprijs). Ben niet van plan echt offroad te gaan alhoewel je hier wel snel in offroad situaties terecht kunt komen. Ondanks géén 4x4 meer grip en zoveel meer auto dan de Xpander 1.5 benzine welke in eerste instantie gekozen, heb een diesel automaat altijd kunnen waarderen; voelt op een of andere manier meer als een 'echte auto', het geluid (alhoewel subtiel aanwezig) van de brommende diesel op de achtergrond klinkt mij als muziek in de oren en voor de bijrijders is het slaapmuziek. Dit zit er o.a. op; cruisecontrol, hoogte verstelbare stuur (kan ook naar je toe), hoogte verstelbare bestuurdersstoel, USB A en C poorten voor en achter, 5 zitter, 9inch display met wireless Apple Carplay/Android, leren stuur, getint glas, 6 speed normale automaat (geen CVT), dual zone climate control, fysieke bediening audio en cruisecontrol, automatische verlichting, ruitenwissers met auto stand, keyless entry, start aan/uit knop, géén start-stop (mis ik niet, is iets wat ik voorheen altijd als eerste uitzette na het starten), 360 camera (heel scherp beeld!), helaas geen parkeersensoren maar dat kan after-market. Ben enorm blij met de eenvoudige bediening welke je kunt verwachten van een Japanse auto. Misschien is deze Thaise Japanner hier in de Filipijnen net iets minder flitsend dan de Europese norm maar alles toch up-to-date en hedendaags. De auto nieuw gekocht en net voor de 1ste beurt geweest vandaag (1.000 beurt). Dat is wel erg snel, maar is hier normaal ik vermoed deels commercie (moet i.v.m. garantie behoud) maar focus vooral op de oliewissel blijkbaar is de af-fabriek olie (auto is made in Thailand vernam ik) niet al te best vinden ze hier. Ook nieuwe filters en plug etc. en gratis gewassen. Kosten 115 euro materiaal (gratis loon) is te doen. Direct de banden wat zachter laten zetten (32 ipv 36 psi?) en rijdt nu wat minder stuiterig. Over het rijden; na een paar dagen door de bergen kan ik zeggen wat een dijk van een auto, schakelt echt super smooth deze automaat, je kunt de versnellingen wel wat voelen maar dat geeft ook direct een echt rijders gevoel en in de bergen ook het zelf schakelen gebruikt o.a. met afdalen (remmen op motor). De motor heeft méér dan voldoende kracht met 183pk/430nm koppel. Oh ja het achterwielaandrijving, weet (nog) niet of dat een voordeel is. Heb dezelfde route paar maanden terug met een benzine sedan gereden (huurauto een sedan Mitsubishi Mirage 1.3 4 cylinder). Snap nu wel waarom er hier zoveel diesels rijden, veel power/koppel is echt géén overbodige luxe. Veel pickups en grote SUV's hier, alhoewel groot, men vind het normaal, denk aan modellen boven de Toyota RAV4 zoals Toyota Fortuner of Nissan Terra, Nissan Patrol, Toyota Land Cruiser V8 (ja echt en ook veel nieuwe). In ieder geval vaak groot+diesel. De auto is makkelijk te bedienen, alles wijst zich vanzelf na een paar dagen, de bediening is intuïtief. Alleen de telefoon opladen hield er mee op tijdens een lange snelweg rit maar na een stop en weer starten deed alles het weer, gemeld bij de beurt en nagezien; géén storingen gevonden (even aanzien hebben we afgesproken en anders weer terugkomen). Na wat dagen door de superdrukke stad went het formaat ook snel (de buurman noemt het een tank heeft zelf een Volvo S80'tje). De besturing is licht (niet te) en de draaicirkel relatief klein. De 360 camera met superscherpe weergave helpt bij inparkeren. Hier in Manila met het vele vele verkeer en opstoppingen ben ik 1 van de velen met zo'n pickup dus gewoon 'go with the flow'. Parkeren bij een restaurant of winkels; de security helpt je overal met aanwijzingen dus human parking sensors zeg maar. Oh ja qua kosten anderhalf miljoen aanschaf / €25.000 voor deze bijna duurste uitvoering (in Nederland € 60.000 ofzo met BPM enzo? schat ik zo maar in maar niet eens leverbaar denk ik met dubbele cabine). Verzekering zit daar bij voor het eerste jaar (€ 450). Wegenbelasting € 100 per JAAR. Diesel iets onder de € 1/l. Verbruik gemiddeld nog lastig te zeggen na 1.000km maar op boordcomputer 1:13-1:14 met veel stadsverkeer, urenlang door de bergen maar ook flink stuk snelweg (zakte toen tot 1:16). 72 liter tank dus actieradius +1.000km. Tot nu toe erg blij met de keuze! Na méér km's zal ik mij weer melden.
Geen overbodige luxe
- 1.700 km
Direct de vuurdoop meegemaakt, binnenlandse trip geprobeerd te maken en plotseling een Typhoon met landslides en floodings. Uiteindelijk voor de veiligheid omgekeerd (we konden het oorspronkelijk geboekte hotel niet bereiken) maar waren oh zo blij dat we met een Pickup op pad waren, veel wegafzettingen en omleidingen waar normale sedans niet verder mochten en konden. Veel 'rivieren' over de weg heen en heel zware regenval maar de Triton heeft zich goed gehouden ook al slechts 2WD. Door de grondspeling en enorme koppel van de diesel veilig onze weg kunnen vervolgen. De auto rijdt erg comfortabel, fijne automaat en goed overzicht door de hoge zit.
Tot snel?
- 3.000 km
Eigenlijk beetje rare tussentijdse update; ik ben in Nederland en de auto in de Filipijnen. Ik mis mijn Triton :) maar hij staat veilig en wel op mij te wachten, hoop dat ik snel terug kan voor het weer, de mensen, het eten, de relaxed-heid en natuurlijk voor m'n Triton
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.