Mitsubishi Colt CZT 1.5 Turbo (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZT 1.5 Turbo |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 66.100 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Eerste ervaringen
- 66.800 km
Op zaterdag 20-07 de Mitsubishi Colt CZT opgehaald. Na lang zoeken is dit onze keuze geworden die voldoet aan de wensen die wij vooraf hadden gesteld. Niet te groot, snel en financieel te betalen. De CZT voldeed hier prima in. Onze CZT heeft als extra opties lederen stoelen met stoelverwarming en schuifkantel dak.
Andere opties die overwogen waren zijn de Fiesta ST en Sport, Lupo GTI, 206 GTI en Panda 100 HP.
Nu een week in de CZT gereden en hierbij de eerste ervaringen.
De Colt rijdt heerlijk. Een lekker vlotte wagen. Je kan er lui mee rijden maar als je vooruit wilt dan gaat ie ook. Er zit wel een klein turbogat. Onder de 2500 toeren merk je dat hij even moet opbouwen. Boven de 3000 toeren gaat de teller als een kanon door tot over de 6000 toeren. 200 km/u hebben we al met gemak gehaald.
De versnellingsbak schakelt goed. Lekker strak en vrij kort. Soepelheid van het schakelen kan wel beter.
Het comfort is goed. Sportief afgeveerd maar niet dat je klappertand als je over bulten of klinkers rijdt. In de bochten ligt de CZT goed. Voor een wat "hogere" auto helt de auto weinig over. Af fabriek zit er ook een stabilisatorstang aan de voorzijden boven het motorblok om de auto aan de voorzijde stijver te maken in de bocht. De sportstoelen zitten goed en bieden een goede zijdelingse steun. De stoelen voor zijn beide in hoogte
verstelbaar. Jammer dat stoelen geen geheugenstand hebben als ze naar voren zijn gezet om mensen achter in te laten stappen. De grote zijspiegels zijn een groot pluspunt mede als de verschuifbare achterbank. Een ander minpunt zijn de grote voorstijlen met de kleine ruitjes. Daar moet je wel soms omheen kijken om te zien of je niks gemist hebt.
Op bepaalde toerentallen en met name snelweg maakt de auto wel wat meer geluid dan onze vorige auto. Dit komt mede door de sportuitlaat (origineel af fabriek) en de gekupte achterbanden. Kwamen we later pas achter. Geluid zal iets minder worden als de banden vervangen worden. Die hoor je nu licht zoemen vanaf 80 km/u en meeste geluid rond 120 km/u.
Verbruik is (naar mijn mening) acceptabel. Na een week zitten we gemiddeld op 1 op 11.3. Hierbij moet wel gemeld worden dat er wat testen en spelen bij zit dus er kan pas een echte conclusie worden getrokken na enkele tankbeurten. 1 op 12 a 1 op 13 moet zeker haalbaar zijn.
Verder valt er weinig op of aan te merken aan de auto. Prima kwaliteit t.o.v. de prijs. Niet de Duitse bouwkwaliteit en logica die we gewend zijn maar dat zal een kwestie van wennen zijn. Kraken, rammelen of piepen doet deze CZT niet dus daar verder geen commentaar over.
Nu weer een tijdje rijden om een vervolg ervaring te posten.
Nieuw resultaat verbruik
Afgelopen zaterdag een dagje weggeweest naar Amsterdam. Een totaal afstand afgelegd van 265 km waarvan ongeveer 85% snelweg was. Rijstijl was normaal. De snelheden aangehouden wat toegestaan was. Hieruit kwam een verbruik van 1 op 13.78 met airco aan wat naar mijn mening netjes is. Fabrieksopgave gecombineerd is 1 op 14.7 meen ik.
Boven de 120 a 130 km/u merk je wel dat de CZT dorstig wordt dan stijgt het verbruik wel aanzienlijk. Maar als je zuinig wilt rijden dan kan je beter een blue motion kopen. Je koopt een turbo natuurlijk niet om zo zuinig mogelijk te rijden.
Meer opties in de auto dan gedacht
Nu anderhalve week verder zijn we achter een paar opties gekomen die niet vermeld waren bij aankoop. De handleiding doorlezen helpt ;)
De ruitenwissers hebben een stand die snelheidsgevoelig is. Naar mate je harder rijdt gaan de wissers ook harder. Als je stilstaat dan gaat het over in de traagste interval.
De boordcomputer kan je zelf op verschillende afleesmodus zetten. Bijvoorbeeld km of miles, verbruik liters per 100 km of km's per liter, tijd op 12u of 24u etc.
De achterbank kan op twee manieren worden weggeklapt voor extra ruimte. Alleen de rugleuningen omlaag of compleet met zittingen weg. De voorstoel passagiersrugleuning kan ook platgeklapt worden.
Een (extra) minpuntje die we ontdekten is dat bij de gewone sleutel de centrale vergrendeling alleen werkt aan de bestuurderskant. Open je de passagierskant of de kofferklep met de gewone sleutel dan gaan alleen die deur of klep open en de rest niet. Idem aan sluiten. Dus goed opletten bij gebruik met de gewone sleutel. Een sleutel met afstandsbediening extra bestellen kost 210 euro incl. btw incl. inlezen. Duur geintje als je sleutel kapot gaat, kwijt raakt of gewoon bij wilt bestellen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt
