Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Intro Edition (2008)

autoreview

Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Intro Edition (2008)

Signalement

UitvoeringColt CZ5 1.3 Intro Edition
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst99.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk Colt

  • 22.500 km

Na 7000 km gereden te hebben wordt het tijd om een eerste beoordeling over onze Colt te schrijven. Het is een Colt 1,3 First Edition (5-deurs) van november 2008 (ex demo-auto). Met het nieuwe design maar nog zonder Cleartec, in de kleur mineral blue metallic, met 16" aluminium velgen, achterspoiler en chroompakket (spiegels, dorpels, lijst op achterklep).

Carosserie
Het eerste wat opvalt als je instapt is dat je lekker hoog zit en alles goed kunt overzien. Van binnen lijkt de auto veel groter dan hij in werkelijkheid is. 4 volwassenen hebben veel ruimte. De stoelen zitten prima en de auto is volgestopt met allerlei aardige zaken waar je bij andere (vooral Duitse) merken fors meer voor moet betalen, zoals airconditioning, cruise-control, regensensor, automatisch inschakelende verlichting, verwarmde spiegels, enz.
Binnen kijk je tegen een fraai dashboard aan. Stuurwiel en versnellingspook zijn met leer bekleed en de knoppen voor radio en cruise control op het stuurwiel zijn ‘s avonds fraai verlicht.. Het gekoelde dashbordkastje had voor mij niet gehoeven, liever had ik een groter kastje gehad. De ruimte voor een 1,5 liter frisdrankfles gaat namelijk van de nuttige bergruimte af. De middenconsole had ook beter gekund. Aan de rechterkant is een verticaal vakje waarin je met moeite 2 CD’s rechtop kunt neerzetten maar het nut van de 2 vakjes aan de linkerkant ontgaat mij geheel. Ze zijn te klein om er iets fatsoenlijk in op te bergen en lopen taps naar achteren toe. Een misser. Liever had ik een vakje gehad waarin je een zonnebril kunt neerleggen maar dat zoek je tevergeefs. De raamstijlen aan de voorzijde zijn vrij breed, hiermee moet je rekening houden bij het naderen van kruispunten en rotondes want andere verkeersdeelnemers verdwijnen er snel achter.
Ook onder de motorkap ziet het er netjes uit, koplampen verwisselen bv kan van binnenuit, zonder gereedschap en alles is goed bereikbaar op een irritant ding na, nl de controle van het koelwaterniveau is onmogelijk zonder lamp en spiegel, dit is anders niet te zien. Dit is des te erger omdat er geen koelwaterthermometer in het dashbord zit.

De bagageruimte lijkt in eerste instantie aan de kleine kant maar is voor normaal gebruik voldoende. Wanneer je meer moet vervoeren kun je de achterbank en de bijrijdersstoel binnen enkele seconden omklappen. Ik heb al met 3 volwassenen en een boekenkastje gereden en dat ging prima. Erg handig is het vak onder de bagageruimte. Hierin kun je allerlei kleine spullen kwijt en de kofferbak zelf blijft opgeruimd. Hieronder vind je een bandenreparatiesetje bestaande uit een compressor en een fles met een of andere reparatievloeistof. Waarom niet gewoon een reservewiel en krik, meneer Mitsubishi??

Aandrijving
De motor is vrij pittig en erg soepel. Je kunt al vanaf toerentallen die net boven stationair liggen zonder schokken met het verkeer meerijden, 50 km/uur in de 5de versnelling is geen probleem. Prestaties kun je dan natuurlijk niet verwachten maar voor een 1300cc motor valt het reuze mee. Bij hogere toerentallen merk je dat de motor erg pittig is. De versnellingsbak schakelt onder het rijden licht en trefzeker. Als de wagen koud is gaat het inschakelen van de achteruit soms moeilijk, je moet dan eerst enkele cm’s vooruit rijden voordat de achteruitversnelling ingeschakeld kan worden. De motor is erg stil, pas bij snelheden boven 120 km/u begint hij echt hoorbaar te worden.

Onderstel
Remmen en vering zijn prima, ondanks de platte 205/45 banden blijft de auto onder alle omstandigheden comfortabel. Ook qua besturing in snelle bochten is er geen probleem en overhellen wordt nooit hinderlijk.

Kosten
Het brandstofverbruik is acceptabel maar de auto is niet extreem zuinig. Onder normale omstandigheden is een verbruik van 1L op 15 km haalbaar. In ons geval zijn dat in 75% van de tijd snelwegkilometers met de cruise-control op 110 km/u. Hard rijden kost extra geld want bij snelheden boven 120 loopt het verbruik snel op.

Minpunten:
1-Geen reservewiel en krik (reparatiesetje)
2-Onhandig kleine aflegvakjes in middenconsole.
3-Dikke stijlen rond de voorruit
4-Koelwaterniveau niet te zien.

Pluspunten
1-Riante uitrusting, veel auto voor je geld.
2-Motorgeluid uitstekend gedempt.
3-Veel ruimte voor bestuurder en passagiers.
4-Prima weggedrag en comfortabele vering.
5-Pittige en zeer soepele motor.
6-Goede geluidsinstallatie met 6 luidsprekers.

ervaringen na half jaar

  • 35.000 km

Na een half jaar rijden in de Colt werd het tijd voor een nieuw verslag. De wagen rijdt nog steeds prima en heeft zojuist zijn eerste grote beurt gehad. Alles was prima, geen problemen en geen overdreven hoge onderhoudskosten. Wel heb ik reservewiel setje gekocht incl. krik en wielmoersleutel want standaard wordt de Colt afgeleverd met een compressor en een flesje afdicht-vloeistof. Misschien voldoet dit maar een reservewiel geeft mij een beter gevoel Lof is er voor de prima airconditioning die zelfs bij de huidige temperaturen van 35 graden een aangenaam klimaat weet te bewerkstelligen. Het gemiddelde verbruik ligt nu (juli 2010) rond de 1 op 16 waarbij de airconditioning vrijwel continu aan staat. Leuk detail hierbij is dat de recirculatieklep van de airco bij temperaturen van rond de 30 graden automatisch dicht gaat en slechts om de 10 minuten gedurende 1 minuut buitenlucht toevoert waardoor de koeling zeer effectief en energiezuinig werkt. Al met al ben ik nog steeds zeer tevreden.
Omdat ik alle kosten bijhoud in een excel bestand heb ik een prima overzicht van de kosten. Huidige stand van zaken is 19,3 eurocent per gereden km.

een jaar voorbij

  • 55.000 km

We hebben onze Colt nu een jaar in bezit, dus weer tijd voor een korte update.
Ik heb er intussen al bijna 40000 probleemloze kilometers mee afgelegd.
In november 2010 een set stalen velgen met winterbanden (Dunlop 175/65x14) aangeschaft.
De aluminium wielen met de 205/45x16 zomerbanden opgeslagen bij de bandenleverancier.
Tractie, wegligging en remprestaties waren uitstekend gedurende de afgelopen sneeuw en ijsperiode
maar dit zegt misschien meer over de banden dan over de Colt.
Eigenlijk is er ook weinig nieuws te melden want vandaag heeft de Colt een beurt gehad en afgezien van nieuwe olie,
filters enz. was er niets te melden. Een groot compliment voor deze auto.
Het verbruik ligt nu rond de 1L op 16km. De versnellingsbak laat zich nu steeds soepeler schakelen.
Wel ben ik het met anderen eens dat het ontbreken van 2 touwtjes aan de hoedenplank een misser is.
O ja, toch nog iets kapot gegaan. Ongeveer 1 maand geleden was er een achterlicht defect. Verwisselen in
de schemering kostte ca. 10 minuten (+ 1 lampje van €0.68).
Tijdens de onderhoudsbeurt vandaag van de dealer een leenauto (Toyota Urban Cruiser) meegekregen.
Blij toen ik die pantserwagen weer mocht inleveren. Wat is die Colt toch een fijne rijdersauto,
Hij rijdt als een sportwagen, veel licht en lucht om je heen, een veel pittiger motor, prima besturing.
Kortom, ik ben nog steeds heel erg tevreden over de Colt.
Een nadeeltje is er wel, voor veel andere bestuurders (van vooral Duitse auto's) heeft de Colt geen status
en dat laten ze je op de snelweg duidelijk merken als je een beetje wil doorrijden. Oppassen dus.

lente 2011

  • 63.000 km

De Winter is voorbij en de Colt heeft zich voorbeeldig gedragen.
Geen start- of andere problemen en de verwarmde buitenspiegels zijn erg handig.
De winterbanden zijn weer door de zomerbanden vervangen, waarvan 2 nieuwe.
Tip: Als je aan nieuwe banden (maat 205/45x16) toe bent bestel ze dan op tijd
want doordat dit een nogal incourante maat is kan de levertijd
(zelfs bij grote bandenhandelaren) flink oplopen. Bij mij duurde het meer dan 3 weken
voordat de Michelin Pilot Sport 3 geleverd konden worden, dus noodgedwongen nog even
met de winterbanden doorgereden.
Verder niets dan lof over onze Colt, het gemiddeld verbruik is nog steeds 1 liter op 16,0 km.
De kostprijs per km is door de gestegen benzineprijs opgelopen naar 20,5 cent,
wat ik nog steeds zeer acceptabel vind.
Ik heb eindelijk foto's toegevoegd aan mijn review, wordt vervolgd.

Zomer 2011

  • 75.000 km

Onze Colt heeft nu 75000 km gereden en onlangs een grote beurt gehad dus het is tijd geworden voor nieuws.
Ditmaal iets uitgebreider onderhoud (de z.g. 80.000-beurt) waarbij van alles vervangen moest worden (koelvloeistof, pollenfilter, luchtfilter, bougies).
Ook zijn de remmen nagekeken omdat ik aangegeven had dat de auto kraakte bij het in- en uitstappen wanneer de handrem aangetrokken was. Dit euvel is nu opgelost (komt bij Colts blijkbaar vaker voor).
Verder waren er geen problemen dus ik ben nog steeds erg tevreden over de betrouwbaarheid van de Colt.
Niets op deze wereld is echter perfect, ook een Mitsubishi Colt niet en daarom heb ik toch nog enkele kritische opmerkingen verzameld die ik het vermelden waard vind.

- Het ontbreken van de touwtjes aan de hoedenplank irriteert mij nog steeds, met name als de achterste hoofdsteunen omhoog staan valt hij steeds omlaag.
Mitsubishi heeft weliswaar een kunststof blokkeerblokje naast de hoedenplank aangebracht maar dit vind ik een erg knullige oplossing.
Ook komt het geregeld voor dat je wil wegrijden met de hoedenplank nog omhoog geklapt waardoor het zicht naar achteren nul is.
-De in hoogte verstelbare bestuurdersstoel zakt na enige tijd (eens per week) omlaag en moet dan weer "opgepompt" worden voor een hogere zit.
-Binnenverlichting is er alleen voorin en deze is eigenlijk te zwak om het contactslot voldoende te verlichten. Achterin is er helemaal geen licht, achterpassagiers moeten in het donker in- en uitstappen.
Beter zou zijn om de lamp verder naar achteren, bv tussen de leuningen van de voorstoelen te hangen of nog beter: 2 lampen, nl. 1 voorin en 1 achterin.
-De vakjes in middenconsole zijn te klein en onpraktisch gevormd, Ook het vakje onder de handremhendel is erg onhandig geplaatst omdat die hendel constant in de weg zit.
-Geen opbergvakken achterin (portieren??), alleen een kaartenvak in de leuning van de rechter voorstoel.
-Het vakje onder de voorruit (waar bij het vorige model Colt de display van de boordcomputer zat) is vrijwel onbruikbaar (te klein, te glad, afgerond, te veel in 't zicht, onbruikbaar voor zonnebril).
-De bediening van de boordcomputer zit op een onlogische plaats (rechts naast de sleuf voor CD's) en lijkt dus bij de CD-speler te horen maar dat is niet zo.

Dit lijkt allemaal negatief maar het weegt niet op tegen alle positieve zaken waardoor ik elke ochtend weer met veel plezier in deze auto stap, nl.:
-De prima wegligging, vooral in (erg) snel genomen bochten, klaverbladen en in bergachtige streken.
-De comfortabele vering en de prima voorstoelen.
-De pittige motor, vooral boven 4000 toeren, bv tijdens inhalen (MIVEC verstelbare kleppen) die bovendien erg stil is.
-Krachtige goed doseerbare remmen.
-Zuinig met benzine (1 op 15-16).
-De riante uitrusting voor de prijs, o.a. 2 dagtellers, licht- en regensensor, cruise control, boordcomputer, verwarmde spiegels, etc.
-De handige opbergruimte onder de kofferbakbodem (altijd een opgeruimde kofferbak).
-De richtingaanwijzer (lampen knipperen 3 x bij aanraken van de hendel. Dit is erg handig bij wisselen van rijbaan.

Wat het kostenplaatje betreft: Dat is nog steeds ± 20 eurocent per km (bij 36000km/jaar).

Lente 2012, km-stand 99000, geen bijzonderheden

  • 99.000 km

Bijna 100.000km op de klok en we zijn nog steeds uiterst tevreden. Bij 95000km heeft onze Colt een beurt gehad waarbij alles OK was en er geen vreemde dingen zijn geconstateerd.
De winterbanden zijn weer vervangen door zomerbanden (205/45X16).
De Colt stuurt daardoor weer wat strakker en het verbruik neemt iets toe door de hogere rol- en luchtweerstand.
De motor presteert uitstekend is zeer soepel, vanaf 55 km/uur in 5de versnellng is geen probleem en er is veel trekkracht, met name in het middentoerengebied. Wanneer je op de snelweg inhaalt en van 120 naar 140 accelereert gaat dit moeiteloos en in een mum van tijd. Fantastisch voor een auto met slechts 1300 cc.
Verder is er niets bijzonders te melden, behalve dat het gemiddeld verbruik nu 1 liter op 16,0 km is.
De totale kosten zijn ca. € 0.203 per km (afschrijving is stelpost).

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.