Mitsubishi Colt CZ3 1.3 Invite (2005)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Colt CZ3 1.3 Invite |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2005 |
Jaar van aanschaf | 2005 |
KM-stand bij aanschaf | 25 km |
KM-stand laatst | 201.811 km |
ERVARINGEN
Ik heb deze auto gekocht in September 2005. Na vijf tweedehands Mitsubishi’s versleten te hebben, was het nu tijd voor een nieuwe auto. Sinds de foto’s van de Colt CZ3 op het internet circuleerde, wist ik dat dit de opvolger van mijn Carisma zou worden. Het lot besliste anders, zodat er nog twee Colts van het vorige type tussen zaten, maar uiteindelijk was het zover.
De aanschaf van een nieuwe auto is altijd speciaal. En deze auto moest in één keer goed zijn. Ik heb gekozen voor de 1.3 Invite. Qua moterisering past dit het beste bij me, meer heb ik niet nodig (Hoewel een 1.5 CZT nooit verkeerd is), en de uitrusting van het Invite-pakket stond mij wel aan. Wel heb ik er was extra’s op laten zetten: 16’ inch lichtmetaal, CZT achterspoiler en een sierstrip op de achterklep.
Inmiddels rijd ik nu ruim een half jaar rond in deze auto, en ben meer dan tevreden. De zitpositie is nagenoeg perfect, met een lengte van 1.97 meter, kan ik een goeie zithouding vinden, mede dankzij de hoogte van dit model. De motor doet wat ik er van verwacht. Alleen het verbruik, dat moet beter kunnen. Lees ik in andere reviews over een verbruik van 1:16... Alleen op 80 kilometer wegen redt ik dat. Oke filerijden helpt ook niet om het verbruik binnen de perken te houden. Moet ik wel zeggen, dat ik hoofdzakelijk in de winter heb gereden. Dus ik ben benieuwd wat het verbruik zal zijn in de lente/zomer. Over de wegligging nix meer dan lof.
Er zijn twee dingen die ik als minpunt ervaar: het gebrek aan een extra versnelling, en 6 versnellingsbak zou misschien beter zijn. Bij hogere snelheden, hoor je de motor goed.. Dit zou ook misschien het verbruik te goede komen. Het tweede is het zicht. De dubbele A-stijl neemt veel zicht weg.
Onderhoud
- 201.811 km
Binnenkort gaat de Colt voor een beurt naar de garage, ik verwacht geen rare dingen.
* Inmiddels is de Colt voor de 20000 km beurt geweest, en zoals verwacht, geen bijzonderheden. Alleen het vernieuwen van de filters van de airco. Nu de temperatuur aan het stijgen is, stijgt ook het aantal kilometers wat ik met een liter benzine kan rijden. Een verbuik van rond de 1 op 16 is meer regelmaat geworden.....
** Mijn Colt en ik zijn nu 50.000 kilomter samen, en geen van beide heeft de ander in de steek gelaten. Bijde 40.000 kilometerbeurt zijn wederom geen gekke dingen gevonden. Mijn dagelijkse kilometers rijdt ik dan ook met veel plezier in deze auto.
*** Inmiddels heeft de Colt zijn 60000 km beurt gehad, wederom is er nix bijzonder gevonden. Zelfs de banden kunnen nog de volgende 20000 km mee.
**** De 80000 en de 100000 km beurt hebben geen problemen opgelevert. Bij beide beurten zijn twee banden vervangen. Dus er zitten weer 4 nieuwe banden onder de Colt. Ook de de remmerij is vervangen, nieuwe remblokjes zorgen er weer voor dat de Colt weer tijdig stilstaat. Inmiddels hebben de Colt en ik dus 109000 km afgelegd, en ik ben nog steeds blij met de auto. Heb onlangs het nieuwe type Colt gezien. De looks zijn ff wennen, maar die nieuwe voorkant is toch best wel aggeressief. Ik wacht af tot de Cleartec komt, hopelijk is de prijs aantrekkelijk. Als het finacieel mogelijk is, dan komt er een Colt CZ3 1.3 Cleartec, en anders blijf ik deze auto doorrijden.
*****
Inmiddels zijn we weer twee beurten en een APK keuring verder. Was 2008 een duur jaar wat onderhoud betreft, 2009 is weer supergoedkoop, alleen de onderhoudskosten en een V-snaar die vervangen moest worden.
Sinds Januari woont mijn zusje in Basel - Zwitserland. Dus afgelopen zomer zijn we op vakantie geweest bij het meer van Geneve. Heel mooi allemaal, ook de bergwegen door de Alpen. Maar dan kom je echt te kort met de 1.3 In Nederland waar alles lekker vlak is, kom je goed mee. Maar in de Alpen, dan mis je trekkracht. Berg op is het geen pretje, en al die Franzozen en Zwitsers schieten je aan alle kanten voorbij. Heb nog nooit zoveel Evo's en Impreza's gezien. Aan het einde vakantie gingen we weer richting Noorden (Basel eo) en toen voelde de Colt zich weer happyer. Ook op de Duitse Autobahn komt ie lekker mee. Heb de teller op 175 gekregen, maar dat was nog niet de top snelheid.
Of er binnenkort een opvolger komt voor de Colt? Gezien de ervaringen, waarschijnlijk niet. Krijg van mijn garage regelmatig een Colt Cleartec mee, heel leuk allemaal. Maar ik wil toch iets groter. Onlangs de spy-foto's gezien van de CX. Mischien??
******
Zojuist de Colt naar de garage gebracht, bij 164500 kilometer op de klok is er voor het eerst iets kapot gegaan aan de Colt. De airco is gesneuveld, de condensor om precies te zijn, en dat wordt een prijzige reparatie. Maar zoals altijd heb ik een leenauto meegekregen. Kan ik het Cleartec systeem eens op een langere rit uittesten. Wel weer jammer dat het een driepitter is, maar goed...
*******
Na dik 201000 heb ik afscheid genomen van de Colt. Alle kilometers heb ik nagenoeg probleemloos gereden. Het enige minpuntje was de kapotte airco. De opvolger is een Mitsubishi Colt CZ5 1.3 Cleartec Edition Two. Dee eerste kilometers in die auto zijn naar volle tevredenheid verlopen, en ik ben enthousiast over de Cruise-Control.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.