Mitsubishi Colt CZ3 1.1 Incharge (2008)

autoreview

Mitsubishi Colt CZ3
Mitsubishi Colt CZTMitsubishi Colt CZ3Mitsubishi Colt CZ3Mitsubishi Colt CZTMitsubishi Colt CZ3Mitsubishi Colt CZ3Mitsubishi Colt CZ3Mitsubishi Colt CZ3Mitsubishi Colt CZ3Mitsubishi Colt CZTMitsubishi Colt CZTMitsubishi Colt CZTMitsubishi Colt CZ3

Signalement

UitvoeringColt CZ3 1.1 Incharge
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf9 km
KM-stand laatst120.845 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Bijna 3 jaar....

  • 85.434 km

Ook maar eens een review van mijn lease Colt.
Ondertussen sinds ruim 2 (in mei 3) jaar rijd ik voor mijn werk in een lease Mitsubishi Colt 1.1 Incharge. Expres een kleintje in de 14% bijtelling. Dan houd ik nog wat over om mijn eigen auto te houden. Enige extra op deze basis uitvoering is airco en winterbanden. Je wilt tegenwoordig toch echt niet in de zomer met 30 graden in de file staan……

De auto ziet er op zich best leuk uit, zeker in 3-deurs uitvoering, ook al heeft ie nog de oude neus. Buitenspiegels zijn lekker groot, maar alleen met een ouderwets pookje handmatig te verstellen.
Standaard verder wel ABS,4 speakers, elektrische ramen voor, vakje in het dashboardkastje waar je een blikje in kunt koelen (zo’n klein plastic flesje kan er dan weer niet in), verschuifbare achterbank en (maar) 2 airbags. Radio er zelf bijgekocht aangezien de radio van Mitsubishi voor de Colt nogal aan de prijs is. Overigens is alleen een frame waar een niet-Mitsubishi radio in moet ook al aan de prijs (zo’n stukje plastic kost 42 euro….), zodat ik die er bij inlevering van de Colt t.z.t. mooi maar weer uithaal.
Afwerking en gebruikte materialen is redelijk netjes. Er is beter en er is slechter. Wel wat zakelijk, al heeft Mitsubishi geprobeerd e.e.a. wat op te vrolijken met transparant-rubber-achtige "bekleding" van op/rond knoppen. Ook rond de versnellingspook zit zo’n ‘rubberen manchet’. Op zich niet eens zo lelijk, maar wel lastig schoon te maken. Stof wat er tussen de ribbels komt, krijg je niet weg, ook omdat het rubber echt stroef is. Op de lange duur gaat dit er armoedig uitzien ben ik bang. Stuur is van een prettige dikte.
Kofferruimte is met bankje ‘op’ klein; een flinke sporttas en een kratje bier en dan zit het echt wel vol. Met de bank plat echter, kan er met gemak een wasmachine in.
4 Passagiers? Mwaoh. Niet geprobeerd, maar aangezien ik voor ook wat ruimte nodig heb, staat de bestuurdersstoel al snel in een stand waarmee ik benen van een passagier achter mij afknel, al kan de bank iets naar achter verschoven worden. Met 4 man/vrouw zal het net aan gaan denk ik.

Goed, hoe rijdt het dan?
Op zich best goed. Een beetje als een kartje. Best pittig en sportief. Tenminste voor mijn gevoel. Zo’n klein motortje is natuurlijk ook weer geen stoplicht-sprinter. Op hogere snelheden wel rumoerig, aangezien er nogal op geluidsisolatie is bezuinigd. Gezien de hoogte iets gevoelig voor zijwind. Remmen gaat erg goed. Schakelen vind ik wat, zoals ik het maar noem, ‘kaugum-achtig’. Niet heel fijn dus. Niet zo soepel als ik het van mijn Galant gewend ben.
Overzichtelijkheid valt wat tegen; motorkap zie je niet helemaal en raamstijlen voor en achter ontnemen zicht.
Zuinig kan ik de Colt niet echt noemen. Nu rijd ik veel snelweg km’s in de spits (file), wat natuurlijk vrij desastreus is voor zuinig rijden, maar toch. Net als veel fabrikanten geeft de fabrikant gunstiger cijfers dan in werkelijkheid (lees: normaal gebruik) haalbaar.

Problemen.
Tot nu toe geen enkel probleem. Het is een Mitsubishi, dus in principe erg betrouwbaar.
Wat wel lastig is, eigenlijk een drama wat mij betreft, is het vervangen van lampjes van de koplampen. Dat doe ik dan ook niet meer zelf. Het gefacelifte model met nieuwe neus heeft dat probleem volgens mij niet meer. Verder is de radio ontvangst regelmatig slecht. Op plaatsen waar ik met mijn Galant prima ontvangst heb, heb ik dit met de Colt lang niet overal.
Ontwasemen van de voorruit duurt wat lang, mogelijk omdat het raam relatief groot is. Bij vochtig weer moet de stand van de ventilatie dan ook steeds op ‘ontwasemen’ blijven staan.
Verder is het een vreemde bezuiniging om geen touwtjes aan de hoedenplank-carrosserie te bevestigen. Soms wat irritant maar natuurlijk niet van levensbelang. En bij het plaatsen van bagage op de achterbank komt de stoel niet in de oorspronkelijke stand terug. Ook geen halszaak, maar dat kan beter en zou toch prettiger zijn.

Overigens schijnt het model met de zgn. jetfighter gril op een aantal punten te zijn verbeterd:
O.a. stiller (betere geluidsisolatie), rubber delen op/rond knoppen hebben plaatsgemaakt voor conventioneler materialen, standaard uitrusting verbeterd, met de nieuwe neus kun je weer redelijk de lampjes zelf vervangen, iets zuiniger.

Het is eigenlijk niet mijn formaat auto en ik zou niet zo snel weer zo’n auto kiezen als ik regelmatig grote afstanden af moet leggen (dan zou een wat grotere en stillere motor in ieder geval van belang zijn). Ook niet van dit formaat van een ander merk denk ik. Voor privé-gebruik zou de Colt ook niet voldoen, aangezien ik regelmatig met aanhanger moet rijden). Verder is het wel een betrouwbaar en prima wendbaar wagentje wat vooral voor korte stukken en in de stad goed op zijn plaats is.

De vermelding dat ik niet weer een auto van hetzelfde merk zou kiezen is gelegen in het feit dat ik vind dat de importeur niet klant- en servicegericht is. Op zich wel jammer, aangezien ik het merk op zich wel erg waardeer, ondanks een constant zwalkend modellen en uitvoeringen beleid.

wiellager...

  • 95.300 km

vrijdag 10 juni de auto naar de garage gebracht wegens een oorverdovend gezoem wat van achter kwam.... Net wat ik dacht: een wiellager kapot. Ietwat vroeg naar mijn idee (bij mijn Galant met 190.000 km op de teller heb ik het nog nooit gehad). Van de andere kant heeft dit auto'tje misschien relatief meer te lijden; lange afstanden met snelheden van 130 km/h op de teller. Voor een 1.1 3-cylinder wat veel??? Je zou verwachten van niet.

In ieder geval de 17e de auto weer opgehaald. Wiellager is netjes vervangen.

ingeleverd

  • 120.845 km

Bij het ophalen van de Lancer de Colt ingeleverd. Eindelijk... (want nu weer een echte auto).

Begrijp mij goed; De Colt is zeker geen slechte auto. Echter, voor de km's die ik rijd niet toereikend. Een 1.1 3 cylinder is wel erg licht. En ook al sluit de deur van zo'n Colt veel mooier (als een kluis) dan bijv. een Aygo, hij is toch wat klein, minder solide dan een grotere auto en geen echte 'snelwegridder'. En kaal.... Maar ja, destijds moest het vooral een goedkope auto zijn in de lease en dat was ie.

Kortom; een leuk wagentje voor bij de deur maar ik ben o zo blij met de Lancer!

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

PRIVATE LEASE Mitsubishi Colt

Lease'm
Mitsubishi Colt 1.0T Intense
€ 409
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.