Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

autoreview

Mitsubishi Carisma 1.6 GLi (1997)

Signalement

UitvoeringCarisma 1.6 GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2010
KM-stand bij aanschaf141.000 km
KM-stand laatst152.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Voortijdig afscheid

  • 152.000 km

Na zo'n 1,5 jaar in mijn Opel Corsa te hebben gereden, besloot ik dat ik toe was aan iets anders. Ik reed veel snelwegkilometers (dagelijks Houten - Breda) en wilde graag een wat comfortabelere auto dan de wat stuiterige Corsa sport. Eisen: 4 of 5 deurs, groter dan mijn Corsa, airco, voldoende vermogen en niet meer dan 150dkm. Eigenlijk was ik op zoek naar een Opel Astra G, maar die bleek toen nog boven mijn budget. Na wat rondneuzen stond er een dorp verder een Mitsubishi Carisma te koop die aan mijn eisen voldeed. Mijn vader heeft vroeger ook een Carisma gehad en in die periode hebben we er nooit problemen mee gehad. Na een proefrit heb ik een goede deal kunnen maken (nieuwe apk, nieuwe achterbanden, beurt en een volle tank) en besloot de auto te kopen.

Specificaties:
Mitsubishi Carisma 1.6 hatchback
Bouwjaar 1997
kmstand: 141.000
Opties: Airco, stuurbekrachtiging, elektrische ramen voor, elektrische spiegels, cd-wisselaar, 4 airbags (twee voor, twee zij), centrale vergrendeling, kofferbakspoiler, regelbare interval van de ruitenwisser.

Het rijden:
Wat een verschil met mijn Corsa! De auto is duidelijk gebouwd op comfort. Dwarsrichels en hobbels strijkt hij prima glad en heeft totaal geen last van stuiteren. Het sturen gaat wel wat indirect, maar dat vind ik met name op lange afstanden wel prettig. Het comfort heeft echter wel een keerzijde: de auto is niet echt gemaakt voor het snelle en strakke bochtenwerk, helt aardig over in de bochten en heeft weinig gevoel in het stuur. Het scheuren ben ik ondertussen wel afgeleerd dus voor mij geen enkel probleem. Afgelopen zomer ben ik met de auto naar Berlijn geweest. Het verbaasde me hoe goed hij rijdt op de autobahn: bij een constante snelheid van circa 170 km/h rijdt hij nog steeds heel rustig, comfortabel en stabiel. Als topsnelheid heb ik 188 km/h op de gps gehaald, niet slecht voor een volgeladen 1.6. Het verbruik heen en terug was overigens met 1:13,4 heel erg netjes bij deze snelheden!

Prestaties:
Over het algemeen kwam de Carisma prima mee met het verkeer, maar het hield niet echt over. Ik reed namelijk vaker vol gas dan ik zou willen. Zo'n 10 pk extra zou wenselijk zijn geweest. Overigens weet ik nog steeds niet hoeveel pk de auto had, want op het kentekenbewijs stond 'niet geregistreerd' en in 1997 is hij geleverd met zowel 90 als 100 pk. Persoonlijk denk ik 90, maar dat is puur gissen op gevoel. Dat hij niet zo snel was, komt ook door het lage toerental dat de motor draait: zo'n 3300 toeren bij 120 km/h. Daardoor was het verbruik wel gemiddeld 1:13,5 bij een redelijk stevige rijstijl (130-140 op de snelweg).

Interieur / comfort:
Wat is de auto ruim! Op de achterbank kon ik 'achter mezelf' erg goed zitten (ik ben 1.85m) en had voldoende been- en hoofdruimte. De kofferbak is met 430 liter groot, heeft een erg bruikbare vorm en is goed toegankelijk door de grote klep. Het interieur is voor een auto uit 1997 netjes afgewerkt, er was slechts een kraakje hoorbaar linksachter. Op de voorstoelen heb ik echter wel wat kritiek, omdat het een Japanse auto is, zijn de zittingen erg kort. Hierdoor heeft met name je rechterbeen weinig steun, omdat deze boven de zitting 'zweeft'. Gelukkig is de bestuurdersstoel wel traploos in hoogte te verstellen en te kantelen, waardoor je nog wel een goede zitpositie kan vinden voor lange afstanden (in de stad en de file met veel koppelen, werd het echter snel vervelend). Ook even een opmerking over de stereo: die vervormt heel snel als je een keer wat harder muziek wil draaien, goedkope troep dus.

Problemen:
Waar mijn vader nooit problemen had met zijn Carisma, heb ik dat helaas wel gehad. De auto is natuurlijk al ruim 13 jaar oud, maar het viel met toch tegen. Ongeveer een maand na aankoop begon de centrale deurvergrendeling te haperen: alle deuren gingen wel open, maar niet meer dicht. Ik moest dus iedere keer alle knopjes naar beneden drukken en de kofferbak apart met de sleutel. De dealer had het na lang zoeken gevonden: een verroest stekkertje onder de achterbank. Kosten 460 euro vanwege de vele manuren die het had gekost. De dealer was echter coulant en rekende 'slechts' 250 euro, hulde voor Mitsubishi Stekelenburg in Nieuwegein!

Nadat ik hem een tijdje had, begon de motor steeds slechter te lopen. Als hij koud was draaide de motor veel te weinig toeren, waardoor hij afsloeg als ik de koppeling intrapte. Als hij echter warm was, draaide de motor zo'n 1700 toeren en haperde steeds kort als ik het gas intrapte. De dorpsgarage kon niks vinden en daarom weer naar de dealer gebracht. Het euvel bleek het motormanagementsysteem te zijn dat van slag was geraakt door een fout in het gashuis en de stappenmotor. Deze twee zijn vervangen voor tweedehands en het managementsysteem is gereviseerd: bijna 700 euro! Slik... Daarna liep hij wel weer als een zonnetje.

In de winter hield de verwarming van de rechter buitenspiegel ermee op. Niet echt een probleem, maar wel jammer.

En toen...
Op een avond liep ik terug naar mijn auto na het sporten, van een afstandje zag ik al dat er iets niet goed was: bleek de voorbumper er half af gereden. Gelukkig wel een briefje onder de ruitenwisser van degene die er tegenaan was gereden. Door de schade-expert werd mijn auto financieel total loss verklaard en kreeg er 1100 euro voor terug en moest ik de schade alsnog laten repareren. Als ik hem inleverde kreeg ik 350 meer, maar ik wist dat het beter kon. Opnieuw op zoek naar een Opel Astra G, kwam ik een mooi exemplaar tegen. Het bedrijf dat hem te koop had staan, wilde nog wel wat meer geven voor mijn auto inclusief de schade. de deal was dan ook snel gemaakt. In totaal heb ik er bijna net zo veel voor terug gekregen als dat ik er een jaar geleden voor had betaald.

Ik had er graag nog wat langer in blijven rijden, want ik vond het een prettige auto. Voor een lage verzekering en dito wegenbelasting (de auto weegt 1080kg) heb je een ruime, comfortabele gezinsauto met een prima verbruik. Ik kon deze deal echter niet aan me voorbij laten gaan en rijd daarom sinds ruim een maand in een Opel Astra 1.6 16v uit 2001. Een review van deze auto volgt snel.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.