Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2011)

autoreview

Mitsubishi ASX 1.6 ClearTec Intense (2011)

Signalement

UitvoeringASX 1.6 ClearTec Intense
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst21.990 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 5 km

De reden voor ons om een ASX aan te schaffen was gelegen in het feit dat zowel mijn vrouw als ik rugklachten hebben en nu wij wat ouder worden (we zijn rond de 60) een auto met een hogere instap wenselijk achten. We zijn op zoek gegaan naar een mini-suv en hebben in diverse merken proefritten gemaakt. Dat de keuze op de Mitsubishi ASX is gevallen is, in willekeurige volgorde, bepaald door emotie, prijs, comfort, 'groene karakter' en rijgedrag. Nu ik dit zo schrijf denk ik dat eigenlijk het contact tussen voertuig en bestuurder (de auto voelt heel vertrouwd aan) de finale doorslag heeft gegeven.

Ik vind de auto stoer ogen, dikke neus, lekker compact. Moet wel eerlijk zeggen dat de emotie vwb het interieur flink wat punten lager uitkomt. Vergeleken met mijn vorige auto, een Alfa Romeo 147, oogt het nu allemaal wat fantasieloos en kaal. Die kale impressie blijkt overigens helemaal niet terecht want in de intense uitvoering het ik alles aan boord wat autorijden aangenaam maakt. Ik mis niets van wat ik in mijn dure Alfa 147 uitvoering ook had. Grappig is wel dat waar ik in de Alfa niet altijd wist waar de knoppen voor dit en dit zaten, nu alles snel weet te vinden.

Het panoramadak vind ik geweldig, alleen jammer dat het niet open kan. De oranjekleurige ledlampjes aan weerszijde van het dak is een leuke gadget. Gelukkig kan het dak met één druk op de knop afgedekt worden. Vooral zomers doe je dat snel want anders wordt het snel te warm in de auto.

De auto is geen snelheidsmonster. Zolang de motor op toeren gehouden wordt kan je flink doorrijden. Boven de 140 wordt de besturing wel aan de lichte kant.
De standaard speakers vind ik onder de maat, daar moeten echt betere in geplaatst worden. Ik ga dat ook doen want dan komt mij Pioneer audiosysteem F930 veel beter tot zijn recht.
De xenon wide verlichting is geweldig, ik wil nooit meer zonder. Hetzelfde geldt voor het start and go systeem dat prima werkt. De remmen zijn ook zondermeer goed te noemen.

Het rijden in de ASX ervaren we als heel comfortabel. Prettige stoelen, goed afgeveerd, goed zicht rondom; kortom de ASX leent zich voor aangenaam toeren. Waar ik aan moest wennen is het nemen van bochten. Je krijgt snel het gevoel dat de zijwaartse steun onvoldoende is, maar wellicht dat ik bochten iets te snel neem en daar is een minisuv niet helemaal op berekend. Het motorgeluid blijft tot 100 km per uur binnen grenzen, daarboven neemt het wel toe maar met de radio een tikje luider is dit goed te compenseren en wordt nooit hinderlijk. Het bandengeruis hangt sterk af van de ondergrond.
Heb ook een paar keer met veel zijwind gereden en dan merk je wel dat je met een hogere auto op stap bent. Het windgeruis valt trouwens best mee, het is zeker bij zijwind waarneembaar, maar niet meer dan dat.

Er werd in Autoweek door een redacteur wat schamper gedaan over de krappe laadruimte maar waar de brave man dat vandaan haalt weet ik niet. De achterbanken zijn trouwens eenvoudig in te klappen waardoor er een geheel vlakke laadvloer ontstaat waar menig gezin zeer behoorlijk mee uit de voeten kan.
Dan nu het groene karakter van de auto en in het bijzonder het verbruik. Als ik veel stadsritten maak dan verbruikt de ASX 1 ltr op 15 km. Wissel ik dit af met snelwegritten dan komt het gemiddelde uit op 1 op 16.5. In een rit van Amsterdam naar Nijmegen heb ik -jawel- gem. 1 op 18 gereden (wel heel braaf gereden toen,hoor).

Vwb de prijs: ik denk dat deze heel concurrerend is, je krijgt heel veel auto voor je geld!
Er zijn ook zeker zaken die tegenvallen, bijvoorbeeld de krasgevoeligheid van het interieur. Ook ligt er in vergelijk met mijn vorige auto snel stof op het dashboard.

Verslag na bijna anderhalf jaar rijden.

  • 21.990 km

De afgelopen tijd heb ik mezelf er een paar keer op betrapt dat ik met een heel tevreden gevoel achter het stuur zit. Ik zit goed, rij comfortabel en zuinig. Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1 op 16. Door de weeks meestal een gecombineerde stads/snelwegrit, in het weekend vaak alleen de snelweg.

Wat soms stoort is dat de ASX bij lagere toeren futloos is, op toeren houden en de beste remedie. De ASX blijkt ook een praktische auto waar je niet snel ruimte in tekort komt.

Waar ik echt niet tevreden over ben zijn de onderhoudsprijzen die mijn dealer hanteert. Mijn dealer hanteert een hogere prijs tov de standaardrichtprijs die Mitsubishi Nederland p haar website vermeld. Vervelende ervaring, vooral omdat die website als enige de onderhoudsprijzen vermeld!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Mitsubishi ASX

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.