Mini Electric Charged (2019)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Electric Charged |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand bij aanschaf | 80.000 km |
KM-stand laatst | 80.000 km |
Hot hatch?
- 80.000 km
Introductie Mini
Sinds een maand of twee zijn mijn vrouw en ik de eigenaar van een in Engeland gebouwde Mini Cooper SE uit 2019. Een driedeurs Mini met elektrische aandrijving op de voorwielen, 184 pk en 1340 kilo leeggewicht. De Mini heeft het op een na hoogste uitrustingsniveau, met bijvoorbeeld het harman kardon audiosysteem, maar zonder panoramadak. En met 17 inch, wat smaakgevoelige velgen (in mijn ogen erg leuk, schijnbaar een Engels stopcontact). De Mini deelt veel techniek met de BMW i3 33kwh en staat bekend als betrouwbaar, inclusief de accutechniek.
Achtergrond
Door omstandigheden ontstond de noodzaak voor een tweede auto. Wij rijden graag elektrisch, onze hoofdauto is een Hyundai Ioniq 28kwh. De wens was voor een elektrische auto, die wel serieus was, maar tevens betaalbaar. Zo hebben we gekeken naar een Fiat 500E van circa 10.000 euro, maar de proefrit beviel niet. Het onderstel voelde niet strak aan en het zag eruit als een wat oudere auto. Dus verhoogden wij het budget en gingen we op zoek naar een 'droom'-tweede auto. In onze woonplaats zagen we op een occassionsite een prima uitziend exemplaar bij een particulier. Deze particulier werkte bij de politie, was vriendelijk, en na een korte testrit (wordt vervolgd) was de deal snel gesloten.
Begin
Helaas bleek al een dag na de koop dat de mini hevig trilde op snelheden boven de 75 kmpu. Zodanig dat je broekspijp meetrilt, en je je als bestuurder afvraagt of dit wel goed is voor de auto. Na circa een week en de koop van nieuwe velgen, nieuwe banden, en balanceren op een Hunter Roadforce machine was het probleem opgelost en kon het rijplezier beginnen.
Rij-eigenschappen
De mini is vlot, je wordt zeker in je stoel gedrukt bij vol gas. Kleine kids (en ikzelf) zijn hier zeker tevreden mee. De gaspedaalrespons vind ik wel iets eigenaardig. Het is alsof er een kleine vertraging in zit, en soepel rijden vergt voorzichtig pedaalgebruik omdat de regeneratie sterk is. De Ioniq vind ik wat meer lineair rijden, maar daar ben ik ook wat meer aan gewend. Ook mis ik in de Mini een modus om te coasten, dus dat de auto vrijwel zonder weerstand uitrolt bij gas los. Daarentegen vind ik het tot stilstand komen via regeneratie wel zeer soepel aanvoelen, in vergelijking met brandstofauto’s én de Ioniq.
Het onderstel is stevig en sportief, maar ook weer niet echt hard. Ik raad wel zeker af om de banden hard op te pompen voor een acceptabel comfort. De sticker geeft voor twee personen het advies van 2.4 voor en 2.2 achter. Met meer mensen of met een ecologisch doel harder. De positieve kant van dit stevige onderstel is wel dat de auto zeer vlak blijft en de mechanische grip goed is. Als bochtenridder kun je je lol op met deze mini! Daarnaast is er geen enkel kraakje hoorbaar vanuit het onderstel of interieur, dit is erg prettig.
Verbruik, actieradius en accu.
Vooraf had ik de verwachting dat de Mini vrijwel even zuinig was als de Ioniq. De Ioniq is een echte zuinigheidskoning, op zijn zuinigst onder de 10 kWh per 100 km, en gemiddeld jaarrond circa 12.5 kWh per 100 km. De Mini blijkt echter een net wat meer energie te gebruiken, een vrijwel optimaal zuinige rit komt op 12 kWh per 100 km, en gemiddeld per jaar schat ik het verbruik eerder op 14/15 kWh per 100 km.
De accu is bruto circa 33 kwh, daarvan kon je nieuw circa 29kwh gebruiken. Als test heb ik de batterij van 100 tot 5% gereden, en met een verbruik van 13.5kwh per 100 km, kom je voor de volle 100% op een bruikbare accucapaciteit van circa 28.8kwh gebruiken. Ook laat de auto geen gek gedrag zien zoals dat er ineens sneller kilometers van de range afgaan, en waarschuwt hij netjes bij 20 en 10 resterende kilometers. De range die hij aangeeft is in mijn ervaring conservatief. Waar je bij de Ioniq altijd 20 km eraf in gedachten eraf moet halen, kun je in de Ioniq juist een betere range halen dan de auto zelf aangeeft.
Al met al is 180 a 200 kilometer actieradius zonder tussentijds opladen gemiddeld goed haalbaar.
Interieur
Het interieur is speels, met veel ronde vormen, een prima scherm, en mooie leren bekleding. Dit geeft wat extra's, ten opzichte van een brave Aziaat als een Hyundai Ioniq of Nissan Leaf. De stoelen zijn opvallend sportief/bieden veel steun. Zodanig dat ik me afvraag hoe ik er zou zitten als ik 30kg meer zou meeslepen. De kwaliteitsindruk van het interieur is goed. Het is niet de meest stille auto op hogere snelheden, maar de auto is dan ook niet als een GT bedoeld.
Verder is de Harman Kardon installatie redelijk goed. Ik zou deze als een semi-audiofiel die realistisch probeert te zijn een 7.5 geven. Het geluid is dynamisch, met een stevige bas en redelijk heldere hogere tonen. Wel heb ik wat gestoeid met de equalizer voor wat betreft hogere tonen, ik krijg dit niet helemaal in balans en wil tussen twee streepjes in zitten. Billie Bossa Nova van Billie Eilish klinkt qua zang niet helemaal goed. Maar de helderheid en bas is een stap omhoog van de meeste standaard audiosystemen, en de kwaliteit is ook beter dan het systeem in de Ioniq. Wel jammer dat CarPlay niet via kabel werkt maar alleen draadloos. Via kabel zou de kwaliteit nog beter moeten zijn.
Praktisch gemak
De achterbank is perfect voor kinderen, en korte ritten voor volwassenen zijn ook te doen. Echter kunnen de zijruiten niet open. De achterbak is zeer beperkt: drie volle boodschappentassen en het is vol.
Ook onderdeel van het praktisch gemak is dat snelladen mogelijk is, weliswaar met een beperkte snelheid (circa 40 kw als het goed is). Laden aan een gewone laadpaal kan met 11kw en daarmee is de niet al te grote accu zeer snel weer vol. Tot slot is er een prima werkende Mini app waarmee je de auto kunt vinden, acclimatiseren, checken of hij op slot zit en dergelijk. Het voorverwarmen is natuurlijk goud waard en een mooi voordeel op een brandstofauto. Tot slot is parkeren prettig gezien het beperkte buitenformaat van de auto.
Al met al zijn we tevreden met de mini en is dit een zeer plezierige auto, rekening houdend met de beperkingen die er zijn op het gebied van bijvoorbeeld ruimte.
Ik zal deze review updaten met bijzonderheden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren