Mini Coupé Cooper S Chili (2011)

autoreview

Mini Coupé
Mini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini CoupéMini Coupé

Signalement

UitvoeringCoupé Cooper S Chili
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf58.000 km
KM-stand laatst77.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

MINI rijden voor MAXI plezier

  • 77.000 km

Waarom stap je over van een BMW Z4 Roadster met zo'n heerlijke 6-cilinder in lijn naar een verguisd MINI model (slechts ca. 25000 verkochte exemplaren wereldwijd) met motor-/olie issues?
Als je het zo stelt lijkt het inderdaad een onbezonnen keuze, maar ik zal proberen uit te leggen hoe het zo gekomen is.

De Z4 heb ik drie jaar met plezier gereden, zeker als het dak eraf kon, maar ik miste altijd een beetje de kracht van onderuit. Op de snelweg heb je daar geen last van, maar in de stad en op bochtige wegen moet je de atmosferische motor op toeren houden om te blijven glimlachen.
Helaas voor de BMW ben ik iemand die direct resultaat verwacht als hij het gaspedaal intrapt met tot gevolg dat ik op zoek ging naar iets anders.

Via de diverse occasionsites en zoektermen als minimaal 180pk en 0-100 in 7 seconden (dat had de BMW namelijk ook) kwam ik terecht bij diverse modelletjes, maar het aparte uiterlijk van de MINI Coupé bleef me boeien.
Dit veranderde niet na het lezen over z'n anders gekleurde "achterstevoren petje". Je hebt tegenwoordig immers veel meer auto's in bi-tone.
De MINI was in mijn ogen gewoon zijn tijd (in 2011) ver vooruit. Zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld ook de automatisch uitklappende achterspoiler bij 80 km/uur nu terug te vinden is op de nieuwe Porsche 911 (992).
Je begrijpt het waarschijnlijk al, de MINI heeft mijn hart veroverd.

Nog niet helemaal blind of door roze wolken het zicht ontnomen heb ik me toch nog even verdiept in de mogelijke problemen die ik met de MINI zou kunnen krijgen. De MINI is geleverd met twee verschillende PSA THP motoren: de N14 en de N18. Met name de N14 lijkt problematisch en daarom heb ik me gericht op een exemplaar met de N18 motor. Ook die is niet probleemvrij qua oliegebruik, maar dat kun je eenvoudig zelf checken. Bij de mijne valt het trouwens mee. Hij gebruikt 1 liter olie op ongeveer 4500 km. Niet geweldig, maar je leest verhalen van 1:1500, dus in dat kader...

Na verscheidene proefritten in diverse coupés was ik helemaal verkocht. Fel op het gas, snel, lekker wendbaar, goede feedback en ook prima om rustig mee te rijden.
De stoelen geven bij normaal rijden prima ondersteuning, maar zoudenn bij sportief sturen iets meer zijdelingse steun mogen geven.
Ik wist inmiddels al dat het normale sportonderstel prima voldeed en dat ik de verlagingsset echt niet nodig had. Man, wat wordt die auto dan plankhard. Prima om te jakkeren, maar voor dagelijks gebruik mijns inziens totaal ongeschikt.

De MINI coupé van mijn keuze gaf tijdens de proefrit een storingsmelding. Deze zou later nog een paar keer terugkeren en bleek gelinkt aan een defecte brandstofpomp. Ook dat is een bekend euvel van de MINI coupé. Gelukkig werd de pomp onder garantie vervangen, want anders is het een kostbare reparatie.
In de bijna anderhalf jaar en 18000 km dat ik deze MINI nu rijd heb ik nog eenmaal het motorstoringslampje zien branden en ook eenmaal die van de bandenspanning.
In beide gevallen was het loos alarm en eenvoudig op te lossen. De motorstoring door te herstarten en de bandenspanning door te resetten. Ik had natuurlijk wel eerst even de bandenspanning gecontroleerd voor de zekerheid.

Je kunt deze auto best zuinig rijden. Met mijn 'gemiddelde' rijstijl van vlot op de snelweg, rustig en de stad en sportief op klaverbladen en rotondes kom ik tot 1 op 16. Ga je ermee op vakantie naar het buitenland (lees: zeer lange ritten) is 1 op 18 haalbaar. Doe je alles daarentegen in sportstand, mag je blij zijn met 1 op 11.

Tot slot voor de muziekliefhebbers; zoek alsjeblieft een exemplaar uitgerust met het Harman-Kardon systeem. Dat is zoooooveeeel beter.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.