Mini Countryman Cooper SE ALL4 (2019)

autoreview

MINI Countryman Cooper SE ALL4 (2019)

Signalement

UitvoeringCountryman Cooper SE ALL4
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf4.600 km
KM-stand laatst11.000 km
Lezerswaardering: 83%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 8.000 km

Na een paar jaar genoten te hebben van een Mini Cooper S (R53) begon het te kriebelen om een nieuwe Mini aan te schaffen die nog steeds de fun factor heeft zonder de ongemakken. De oude Mini was oorspronkelijk gekocht als fun auto maar door veranderende werkomstandigheden werd deze toch ingezet voor woon- werkverkeer.

Aankoop
De voorkeursoptie was een Mini Electric. We kunnen gemakkelijk thuis laden en met +/- 50km woon werkverkeer ideaal voor 95% van onze reisbewegingen. Na een testrit waren we echter allebei teleurgesteld. De auto was amper groter dan de R53 van binnen, reed vrij vlak en deed niets voor ons. Tegen beter weten in zijn we toen ook een stuk gaan rijden in een nieuwe Countryman SE. Allebei verkocht. De auto bood ons alles wat we zochten in een volgende aankoop. Echter werd het dan wel een tweedehandse ivm het significante prijsverschil. De keuze is uiteindelijke gevallen op een Mini Countryman SE ALL4 (PHEV) 2019.

Eerste indruk (8000km)
De Countryman is een alleskunner. Snelweg kilometers gaan met het grootste gemak. Zuinig rijden is met de green modus en full electric mode kinderlijk eenvoudig. Zo halen we met een tank van 35liter vaak rond de 750 tot 900 kilometer. Dan steken we hem dus na vrijwel elke rit in.

Sportief rijden kan ook zeker met de Countryman. De rijmodus sport verandert het sturen en vering drastisch. In combinatie met de versnellingsbak in sport zijn alle ingrediënten er om leuk te sturen. Het gewicht merk je wel maar is niet storend/overheersend.

Een aantal minpunten:
- De benzinetank is erg klein (35l). Voor nu geen issue maar er staan wat autovakanties op de planning en dan lijkt me dit een ongemak worden.
- De adaptieve cruise control heeft wel een heel groot veiligheidsmarge. Zelfs op de kortste volgafstand is de afstand dermate groot dat je in wat drukker verkeer de optie vaak uitzet.
- Het draadloos opladen in de middenconsole lijkt ideaal maar de telefoon wordt zo heet dat de telefoon al enkele keren in 'beschermmodus' springt omdat die te heet wordt. Te gek voor woorden zeker omdat de optie vrij prijzig is.
- Bij het sportieve rijgedrag verrassen de remmen soms. Waarschijnlijk doordat de auto bij alleen de remmen gebruikt bij harde remacties (regenerative braking is de standaard). Daardoor is de remkracht onvoorspelbaar omdat de remmen soms koud zijn en soms op temperatuur. Vergt even wat gewenning.


Al met al zeer tevreden over de auto.
Wordt vervolgd...

Vakantie

  • 11.000 km

Inmiddels heeft de auto er 11000km opstaan. Op vakantie was de auto een waar genot. Per stadje konden we rijden naar een elektrisch oplaadpunt die meestal goed functioneerde. Echter grote verschillen in kosten (paar euro voor volledige lading tot €5 per kw).

Op de snelweg in hybride modus werkt de auto gewoon zeer comfortabel. De benzinetank is klein en daardoor is het echter toch nog verbazingwekkend vaak stoppen (35l zo'n 500km). Nog een eigenaardigheid was dat de airco plots ophield met functioneren. Na onderzoek van de garage blijkt dat de airco enkel op het elektrisch systeem werkt en dus niet op de motor. Gevolg is dat zodra de accu onder de +/- 7% komt, het elektrisch systeem stopt en dus ook de airco. Je zou verwachten dat de grenswaarde hierboven blijft zodat deze systemen blijven functioneren in hybride modus, niet dus.

Al met al, nog zeer content over de Countryman SE!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.