Mini Countryman Cooper SE ALL4 (2018)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Countryman Cooper SE ALL4 |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2018 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 18.787 km |
KM-stand laatst | 72.225 km |
Mike
- 18.973 km
Vandaag hebben we onze ruim 9 jaar oude Countryman 1.6 van de R60 generatie ingeruild voor een 3 jaar oude Countryman Cooper SE van de F60 generatie.
Zo'n F60 is wel even andere koek dan de R60 die we er op inruilden. Hybride, dus enorm stil en ook de 1.5 i3 motor is een soepele en stille motor. Ik ben persoonlijk geen fan van 3-cilinders vanwege het wat truttige geluid, maar je hoort de motor nauwelijks en hij is heel fijn in de omgang. Meer dan genoeg vermogen, zeker met de elektromotor als boost er bij. Duw het pedaal in en hij gaat er vandoor alsof de duivel op zijn hielen zit.
Met zijn zwarte dak, spiegels en 18 inch JCW velgen is Mike een stoere verschijning. Ik ben weg van onze nieuwe aanwinst.
Voor de rest zit de auto vol met allerlei gadgets. Ik zal de komende dagen wel druk zijn met het i-drive systeem, de mini connected app en alle knopjes, knopjes, knopjes.
De komende maanden zal ik ervaringen met betrekking tot rijden, gebruiksgemak, verbruik etc... plaatsen.
2 weekjes Mike
- 19.395 km
Inmiddels nu twee weken met Mike gereden en 't bevalt prima. De F60 rijdt net zo fijn als de R60 en ligt als een huis op de weg. Ook niet zo gek, want Mike is ruim 400 kg zwaarder dan Mindy. De accu’s en elektromotor zijn hier debet aan, maar de F60 is ook ruim 20 cm langer en 4 cm breder dan de R60. Die extra ruimte merk je heel duidelijk. Bij Mindy was de term “MINI” al lastig, met Mike is dat echt niet meer van toepassing. Je hebt hier gewoon een volwaardig C-segmenter voor je neus staan.
Waar de R60 met z’n rondere voorkomen en speelse interieur meer een schattig voorkomen heeft, is de F60 een stoere verschijning. De wagen is strakker en vierkanter en ook het interieur is strakker en serieuzer qua ontwerp. Er zijn twee dingen in het interieur die ik wel mis.
De zonneklep linksboven de autodeur in Mindy was reuzehandig. Je hoefde dan niet de klep van het voorraam om te klappen naar de linker deur toe en dat is gewoon veiliger. Mike heeft dit niet. En waar Mindy standaard een verschuifbare achterbank heeft, is dit niet het geval bij Mike. Dat was dan weer een optie die de vorige eigenaar niet aangevinkt heeft.
De Cooper SE is behoorlijk luxe uitgerust en heeft de nodige “gimmicks” die niet op de kalere R60 zaten. Het open en dichtdoen van de achterklep is niet meer nodig. Knopje indrukken en de klep gaat open en knopje indrukken en de klep gaat dicht. Ik heb wel tijd nodig gehad hier aan te wennen. Ook het sleutel loos rijden, blijf ik apart vinden. Daarnaast kan je de auto in de connected app via je telefoon laten voorverwarmen of afkoelen. Ook de toeter, verlichting, ramen en deuren kan je bedienen via je telefoon. Ik heb het voor de grap eens geprobeerd, maar gebruik het verder niet. Heb twee handjes van de lieve heer gekregen tenslotte.
Verder staan zaken als laadtoestand, km stand en actie radius in de applicatie en hoewel die gegevens handig zijn, wordt alles op gehele cijfers afgerond. Dat is met km’s prima, maar als je maximaal 7 kWh kan laden, is iets meer precisie gewenst. Gelukkig geeft de Charge Assist app keurig op twee cijfers achter de komma het aantal geladen kWh’s aan, zodat ik preciezer de prestaties kan doorrekenen.
Het sleutelloos wegrijden, is na twee weken redelijk gewoon geworden. Het i-drive systeem laat zich makkelijk bedienen en het navigatie systeem met spraakherkenning werkt erg goed; zolang mijn kinderen er niet doorheen tetteren, als ik het adres mondeling doorgeef, LOL.
Voor de rest heeft Mike nog een paar grappige gimmicks. In donkere ruimten schijnt vanuit de handgreep aan de bestuurderskant het mini logo op de grond, als je de auto open klikt. Als je de auto oplaadt, begint een lichtcirkel rondom het laadpunt te knipperen met het ritme van een kloppend hart. Grappig in beide gevallen, maar eigenlijk ook wel een beetje bling bling.
In theorie zou de auto 2.1 L/100 km doen en 49 g CO2 / km uitstoten. Op de accu zou je 42 km moeten kunnen doen. Gemiddeld halen we 27 – 31 km op een volle lading. Afhankelijk van de rijafstand en of je kunt laden op locatie is je gecombineerd verbruik 1.5 – 4.4 L/100 km. Dus het is echt mogelijk om 1 op 50 of meer met de auto te halen. Helaas komt de auto niet in aanmerking voor het wegenbelasting half tarief. Ondanks dat vele auto websites 49 g CO2 / km noteren en ook de dealer in de stellige overtuiging was dat dit de officiële uitstoot was, blijkt het volgens de RDW 56 g CO2 / km te zijn en 2.5 L/100 km. Waar dat verschil vandaan komt, kon niet goed uitgelegd worden. Mogelijk heeft het te maken met de velgen en opties op de wagen; mogelijk zit het in de WLTP naar NEDC 2.0 omrekening. Hoe dan ook, de dealer vond de vergissing erg vervelend en vergoedt 50% van de wegenbelasting die we hierdoor de komende 2 jaar te veel betalen.
Wil je zeker zijn dat je in aanmerking komt voor de wegenbelastingkorting dan moet je dus de F60 facelift hebben; die doet 40 g CO2 / km. De F60 facelift heeft een groter accupakket met 10 i.p.v. 7.7 kWh. Dat model is wel minimaal 10,000 euro duurder tweedehands, dus 10 ruggen extra uitgeven om 1.5 rug te besparen is wat onzinnig ?.
Wat de technische data over de accu betreft, ben ik zelf nog wat in verwarring. De capaciteit is maximaal 7.7 kWh, met een gemiddeld verbruik van 13.7 kWh / 100 km. Dan kom ik op een maximaal bereik van 56.2 km. De NEDC opgave is 42 km, wat betekent dat 42 ÷ 56.2 = 75% capaciteit. Echter aan de paal laadt de accu maximaal 7 kWh bij en dat is 91% capaciteit.
Zoals ik als schreef, in werkelijkheid doet de auto 27 – 31 km op 7 kWh, wat ruwweg 21 – 27 kWh / 100 km is.
Wat doet de auto op benzine, want dit stoere blokkendoosje weegt wel 1,660 kg en als de accu leeg is, tors je een flink pakket mee voor Jan met de achternaam die niet zo heel erg lang is. Volgens de boordcomputer kan je >500 km rijden op een volle tank; 36 L. Dat is 1 op 14. Dat is iets minder dan de 400 kg lichtere Mindy, die 1 op 14.6 deed met een 1.6 L i4 van 98 pk. Mike heeft een 1.5 L i3 met 136 pk, dus is 1 op 14 zeker niet slecht.
De komende maanden kan ik wat preciezer ingaan op het benzine verbruik zonder elektra. Momenteel rijden we 50 – 75% van de kilometers elektrisch, dus het gaat even duren voordat er genoeg tankbeurten zijn verzameld.
Laadperiekelen
- 19.429 km
Je koopt een PHEV, omdat je zoveel mogelijk wilt profiteren van de mogelijkheid om elektrisch te rijden. Immer, elektrische kilometers kosten 10 cent; die op benzine 16 cent. En straks op de oprit van onze nieuwe woning is het 5 cent of minder per kilometer. Die 5 cent is wel afhankelijk van de opbrengst van de zonnepanelen en de prijs van elektriciteit. Bij de laadpaal is die nu 35 - 38 ct/kWh, terwijl de thuistarieven naar 68 ct/kWh zijn gestegen. Thuis laden is hiermee duurder geworden dan "buiten" laden. De ironie hiervan is op zijn zachtst gezegd stuitend. Of deze ironie voor de lange termijn geldt, is niet te zeggen. Daarnaast hoop ik dat de zonnepanelen die we laten installeren, genoeg compenseren om het hoge thuis tarief te reduceren.
Omdat het letterlijk een oerwoud is aan apps e.d. heb ik voor het gemak een ANWB laadpas aangeschaft. Één tarief waar je ook komt voor het 1-fase, 16A laden. In mei kan ik de auto op de oprit van onze nieuwe woning zetten en via het stopcontact opladen, maar tot die tijd de laadpas dus. Dat ging een paar dagen goed, totdat het niet goed ging. Ik moest een andere paal zoeken en daar werkte de pas niet. Bleek dat de laadpas nog niet geactiveerd was. Heel bijzonder, want ik heb dus met een niet geactiveerde laadpas dagen lang gewoon kunnen laden.
Omdat het 72 uur duurt voordat de pas actief is, heb ik de Charge Assist App maar op mijn telefoon gezet, zodat ik alsnog kon laden. Was iets goedkoper ook dan de ANWB laadpas.
11 laadsessies verder en in ene wil de Charge Assist app bij geen enkele paal werken. Problemen met het betaalsysteem. Dus maar de ANWB laadpas gepakt en die werkte niet. Lag aan de paal, die niet geregistreerd stond bij de ANWB. Saillant detail; bij die niet geregistreerde paal heb ik gewoon twee keer geladen met de ANWB laadpas toen deze nog niet geactiveerd was. Hoe dit allemaal mogelijk is? Al maak je me rijk.
Wat ook niet helpt, is dat van de 13 laadsessies er 2 vroegtijdig zijn afgekapt zonder een duidelijke oorzaak. Je moet dan weer afmelden en opnieuw beginnen met laden. Dat is dus twee keer het start tarief betalen. Het is maar 30 cent extra, maar het is vervelend en het is nog niet duidelijk of dit probleem door de auto wordt veroorzaakt, of door een probleem met de stroom leverancier.
Nou klinkt dit een beetje als #eerste_wereld_problemen, maar het hele elektra verhaal behoeft flink wat verbetering als het dino sap moet gaan vervangen. Tot die tijd hou ik het op hybride.
6 maanden Mike
- 28.880 km
We zijn nu een paar maanden en 10,000 km verder en Mike is een zeer fijne reiscompaan. De auto ligt goed op de weg, is comfortabel en stuurt strak en direct. Omdat ik veel met Mike rij en niet zo veel met Jack is het rijden in de Jaguar af en toe een omschakeling. De Jaguar is heel comfortabel en filtert veel weg. Ook 't stuur en remgedrag is minder direct. En dat merk je extra als je veel in de Mini rijdt en weinig in de Jaguar. Op de snelweg zijn beide auto’s heerlijk, maar op de wegen van mindere kwaliteit is en blijft de Jaguar van 19 jaar oud superieur, omdat het onderstel vergevingsgezinder is. Hobbels en onregelmatigheden worden in de Mini veel duidelijker doorgegeven.
Gebruiksgemak van Mike is goed op orde. Het i-drive systeem kan ik met de muis vrijwel blind bedienen en dat gaat heel makkelijk. Wel is het nodige van al die connectiviteit (blue tooth, i-tunes, google etc…) een beetje paarlen voor de zwijnen. Ik maak er geen gebruik van en mis het simpele gebruik van een cd in de wagen. Gelukkig is er met DAB+ genoeg te vinden qua radiozenders.
En dan zijn er een paar luxe zaken die ik niet altijd even handig vind. De elektrisch bedienbare achterklep is fijn, totdat je de kofferbak moet vullen met 20 cadeautjes waar een ballon aan zit. Dan is handmatig superieur. Ik ben uiteindelijk op de achterbank gaan zitten en heb de ballonnen vastgehouden, terwijl mijn vrouw op het knopje van de achterklep drukte; hilarisch eigenlijk.
De cruise control met afstandsbewaking is gewoon vreselijk. Zelfs met de marges op minimaal, ben ik beter in het inschatten van de verkeerssituatie dan dit systeem. Een systeem dat regelmatig last heeft van foutjes in de voertuigherkenning en dan uitschakelt. Dat is iets wat ik met de komende onderhoudsbeurt laat controleren. Gelukkig kan je de afstandsbewaking uitzetten en dat is veel beter. Wat dan wel weer wat irritatie opwekt, is het veranderen van de snelheid. Je moet goed opletten hoe hard je op het knopje + of – drukt. Die je dat iets te hard, dan ga je van 54 naar 60, ipv 55. Het vereist wat gewenning. Doet me denken aan richtingaanwijzers met tapfunctie waardoor je 3x knippert i.p.v. constant. Dat systeem was bij de 3e generatie Vectra zo gevoelig dat als je een foutje maakte van rijstrook wisselen een ware kermis attractie werd, LOL.
In het vorige artikel schreef ik al iets over het verbruik, maar zeker qua benzine was het onvolledig. Nu 10,000 km verder kan ik daar een stuk meer over zeggen.
Volgens de NEDC, WLTP en EPA zijn dit de testcijfers:
NEDC: brandstof + elektra = 47.6 km/L ; elektra 7.3 km/kWh
WLTP: brandstof + elektra = 52.6 km/L ; elektra 7.1 km/kWh
EPA: brandstof + elektra = 27.6 km/L ; elektra 3.2 km/kWh
Praktijk: brandstof + elektra = 36.7 km/L (19.5 – 56.3) ; elektra 4.5 km/kWh (3.2 – 5.9). Afhankelijk van het weer en het wegtype haal ik vol-elektrisch 23 – 42 km. Woon-werk is 37 km en dat haal ik bijna altijd op de accu. Ik kan laden op mijn werk, dus benzine verbruik is nagenoeg nul op dergelijke ritten.
Puur op benzine doet de auto 13.9 – 17.2 km/L en daarmee is Mike zuiniger dan de veel lichtere en zwakker gemotoriseerde Mindy. Dat vind ik op zich indrukwekkend voor een auto die ruim 400 kg zwaarder is en ruim 2x zoveel vermogen heeft. Maar qua verbruik, zit de auto dus tussen de EPA en WLTP in als je anticiperend rijdt en voornamelijk je ritten binnen de 50 km houdt. Rijd je veelvuldig meer dan dat, dan moet je meer tussentijds opladen en met 2 uur wachttijd is dat niet altijd even praktisch.
Op elektra kost een km momenteel 7.3 ct; op benzine is dat nu 14.3 ct. Grosso modo is op elektra rijden 50% minder duur. Ook aan de paal is het ondanks de prijsstijgingen van de afgelopen maanden ruwweg 25 – 35% goedkoper op elektra dan benzine. Die marge zal krapper worden, omdat benzine een dalende trend vertoont en elektra een stijgende. Nu hebben we sinds september zonnepanelen, dus met thuis laden blijft elektra gewoon goedkoper.
Na tientallen laadsessies geanalyseerd te hebben, is de maximum laadcapaciteit van de accu 7.2 kWh. Dus als de accu “leeg” is zit er nog 1 – 7.2÷7.7 = 6.5% ruimte in. Tel daarbij op dat de auto weer over gaat op benzine stoken bij 6% batterij; dat is dus 94% van de 7.2 kWh, dan heb je effectief maar 88% utilisatie. Ik snap wel dat deze marge aangehouden wordt, want zaken als de airco draaien op het batterij pakket. Als die (bijna) leeg is dan ga je een probleem krijgen; ook als je de benzinemotor bijzet.
Hoe dan ook, de NEDC waarde van 42 km op een lading (7.7 kWh) is wat raadselachtig, want ik heb dergelijke waarden al eens gehaald met nog 6% over op de boordcomputer, ofwel 6.8 kWh.
Die getallen moeten ze toch echt eens logischer maken, want de opgave qua capaciteit en actieradius zijn bij benzine wel logisch, maar bij elektra is het hocus pocus.
1e beurt
- 39.000 km
We hebben Mike nu meer dan een jaar en rijden er al ruim 20000 km mee. Dat betekende dus dat het tijd werd voor een beurt; olie, oliefilter, lucht en interieurfilter, algehele check en de bougies. De bougies bij 40000 km?! Ja, ik was ook verbaasd. Het interval voor de 1.5 L 3 cilinder is 5 jaar of 60000 km. De auto is bijna 5 jaar oud en de ervaring leert dat de bougies beter tijdig vervangen kunnen worden, om andere veel duurdere problemen te voorkomen.
Kennelijk heeft het sterkere ad hoc karakter van de PHEV nogal zijn weerslag op de bougies. Ter illustratie; bij mijn Jaguar V8 gaan die dingen 120000 km mee. Nieuwe auto’s zijn wat dat betreft niet met alles beter.
Omdat in januari de remvloeistof vervangen moet worden en ik het boven beschreven onderhoud binnen 3 jaar of 40000 km weer kan verwachten heb ik een onderhoudscontract genomen voor die periode. Voor 849 euro is dit dan afgekocht en dat is aanmerkelijk minder duur dan alles apart afrekenen de komende 3 jaar.
Voor de rest was alles pico bello in orde met Mike, dus we kunnen weer vrolijk verder tuffen en zoemen.
Dat zoemen heb ik in de winterperiode wat minder gedaan, omdat buiten de deur laden simpelweg geen optie was. Begon ik in maart 2022 met 27 ct/kWh, eind 2022 was dit 60 ct/kWh bij de laadpaal. Met een elektrische actieradius van 20 km i.p.v. 40 km werd elektra per km ineens flink duurder dan benzine. Inmiddels begint de elektraprijs bij de paal marginaal te zakken en haal ik weer 40 km uit een vol accupakket, dus laden buiten de deur loont weer. Zeker, omdat benzine in juli weer met 20 ct/L omhoog schiet. Wat dat betreft leven we in een idiote tijd. Elektra is minder duur dan benzine, omdat de prijs van benzine bizar hoog wordt gehouden; niet omdat elektra in prijs wordt verlaagd.
Over de grens
- 43.000 km
Ik maakte laatst toch een sprongetje in de lucht. De prijs per kWh is verlaagd naar 57 ct. Dat is nu de 2e keer in 8 maanden tijd dat Eneco/ANWB 1.5 ct verlaagd. Werkelijk geweldig toch. In de periode maart – december 2022 werd de prijs van elektra meer dan verdubbeld. Ondanks de veel lagere gas en elektraprijzen is ‘t bij de laadpaal nu wel 5% “goedkoper”. Als je dacht dat de olieboeren boeven waren… de elektraboeren zijn nog een graadje erger.
Dus als dit zo blijft, wordt het in de winter weer maximaal thuisladen en niks aan de AC laadpaal. Hoe zit dat dan eigenlijk met laden in het buitenland? Nou ik was laatste twee weken in Bretagne en ik kan je zeggen dat dit op zijn zachtst gezegd voor verbetering vatbaar is. Nederland heeft zo’n 120000 AC-laadpalen; Bretagne heeft er 1000. En hoewel mijn ANWB laadpas moet werken op 200000 laadpalen in de EU, vond ik met regelmaat een paal waar de pas geen sjoege gaf. Het meeste laden heb ik dan ook aan het stopcontact van het huurhuisje gedaan op de grannylader. Het kon gewoon niet anders.
In NL heb je om de paar honderd meter een laadpaal en mijn ANWB pas, of Charge Assist app werken vrijwel altijd. In FR is die afstand al gauw 5 km en het is maar de vraag of je pasje, qr-code, abo of app werkt. En veelal ben je nog duurder uit dan het NL tarief, terwijl stroom aanmerkelijk goedkoper is in Frankrijk.
Het is alsof je in St. Malo bij de Esso Super98 tankt voor 1.84 euro/L, maar omdat je betaalt met een Nederlandse pinpas daar in ene 2.30 euro/L voor moet betalen. Zouden we erg boos om worden, maar bij elektra is het “normaal”. Dat je nog steeds niet gewoon je laadsessie met een pintransactie kunt doen, is volgens veel BEV adepten hoogst normaal. Ik vind dat oerwoud aan pasjes / abo’s en appjes belachelijk.
Ik beperk de elektrificatie wat dat betreft tot een PHEV. En als PHEV presteert de Mini trouwens prima. In het heuvel landschap van België, Normandië en Bretagne komt dit systeem volledig tot zijn recht. Al die hoogte energie stop je terug in je accu, om heuvelopwaarts een boost te krijgen die je flink wat brandstof bespaart.
Ik heb de tolwegen vermeden, omdat het geen tijdswinst oplevert richting Bretagne. Over het algemeen zijn de reguliere wegen van goede kwaliteit waardoor je heerlijk met de auto over de wegen zoeft en ook na 10 uur rijden gewoon fris uitstapt. Het is natuurlijk een Mini en net als de vorige Countryman is de wegligging en besturing vrij strak. Zodra het wat hobbeliger wordt, dan merk je dat wel, want dan wordt de auto wat stuiterig. Dat is de prijs die je betaalt, maar het is niet echt een probleem want de meeste wegen op de rit waren goed; zelfs de Belgische, LOL.
Check, check, dubbel check
- 51.862 km
Zelf de wegenwacht bellen? Ben je mal, dat doet de auto voor je... Paar weken terug had ik rechtsachter een lage bandenspanning. De auto belde automatisch Mini Roadside Assistance. Best een aparte gewaarwording om tegen je dashboard te ouwehoeren. Binnen 90 minuten stond de ANWB voor de deur en werd de band geplakt; er zat namelijk een spijkertje in. Hoewel het heel chique en geavanceerd overkomt, vind ik het persoonlijk toch wel ver gaan dat auto’s iedere vorm van denken overnemen. Alsof je in een WEF mobile rijdt, LOL.
19 januari is de remvloeistof vervangen en zijn er een APK en garantie keuring gedaan. De garantie loopt namelijk 3 maart af. Er was niks maar dan ook niks op of aan te merken en aangezien de remvloeistof bij het onderhoudscontract hoort, was ik dus voor 25 euro klaar. En dan werd de auto ook nog eens gewassen en gestofzuigd opgeleverd. Dat is nog eens service.
Bij de dealer ook nog even in de nieuwe Countryman gezeten. Ik moet zeggen dat de auto erg mooi is. Althans in de JCW uitvoering dan. Zonder opsmuk, de juiste kleur en 19” velgen, dan komt de nieuwe Countryman een stuk minder mooi voor de dag. En dat geld ook voor het interieur dat mij iets te sterk richting Tesla gaat. Het kan ook te basic.
Was ook teleurgesteld om te horen dat er geen PHEV versie van komt. BMW doet dat wel met de X1, maar bij Mini is het alles of niets; dus of je koopt een benzine of je koopt er één op Elektra. Denk dat Mini nog terug gaat komen op die beslissing. Tot die tijd is alleen de gefacelifte Countryman II een optie, als we de huidige willen vervangen.
Al weer bijna 3 jaar
- 68.424 km
In maart hebben we Mike al weer 3 jaar. De tijd vliegt. In augustus 2024 zijn we met Mike naar Italië gereden. Mooie rit van 1200 km naar Riva. En Mike is niet alleen een auto; hij maakt zich ook zorgen om je. Iedere 3 uur wordt er gevraagd of je een rust pauze wil inlassen met suggesties waar je koffie kan gaan drinken.
De heenrit ging door Duitsland en Oostenrijk en ik heb de tolwegen gebruikt. Na ruim 30 euro armer te zijn aan de Oostenrijkse tolweg, de Brennerpas en de Italiaanse Autostrada kan ik je vertellen dat het je euro’s niet waard is. Veel drukte en nul tijdswinst. Dus bij de terugreis hebben we de tolweg gelaten voor wat hij is. Het leverde een prachtige rit op die net zo lang duurde.
Op de Duitse snelwegen heb ik Mike eens flink op zijn staart getrapt en bij 196 km/u is de koek op. Keurig volgens de specificatie. Ach weet ik dat ook weer. De Mini blijft bij elke snelheid strak en stabiel. En ook op hoge snelheden blijft het rustig in de auto. Uiteraard is het toonbeeld van rust, mijn XJ. Maar de XJ op snelheden tegen de 200 km/u rijden, is niet iets wat je heel lang moet doen. Daar is de auto te deinerig voor en de Duitse snelwegen zijn geen biljartlakens zoals de Nederlandse snelwegen dat zijn.
In de bergen is Mike ook een hele fijne auto en het hybride deel is dan echt een aanwinst. Al die hoogte energie krijg je grotendeels weer terug, waardoor na twee weken Italië het gekoppelde verbruik 1 op 30 is; op benzine alleen reed Mike 1 op 10 in de bergen.
Laden was vrij makkelijk, want bij het appartement zat een laadplek waar we gratis via het stopcontact mochten laden. Was ik erg blij mee, want AC laden is tyfus duur in Italië. Minimaal 70 ct/kWh en je moet binnen 4 uur van de plek af zijn, anders komen er wachtkosten bij. En zelfs al zou het 30 ct/kWh zijn, AC laders zijn bepaald niet veel aanwezig in Italië. DC laders kan ik niks mee, maar die zijn helemaal krankzinnig duur met 1 euro/kWh. Dat de transitie een implosie in wording is, verrast me totaal niet. Elektrisch rijden is simpelweg duurder en veel onpraktischer dan rijden op brandstof.
De keuze voor een PHEV blijft dan in mijn ogen ook de beste. Zeker nu in de winter het kwik regelmatig onder de nul graden duikt. De elektrische actieradius halveert dan en dan heeft laden alleen zin bij tarieven onder de 35 ct/kWh. Nou die tarieven moet je zoeken met een vergrootglas in Nederland, dus laad ik momenteel alleen thuis. Verbruiken van 1 op 140 zijn weer voor de lente en zomer.
Wat onderhoud betreft, kan ik weinig toevoegen, wat op zich weer goed nieuws is. Ik heb onlangs zelf de ruitenwissers vervangen; een supersimpel klusje dankzij de instructie op Youtube. Over een paar maanden moet de olie en de filters vervangen worden, maar dat is onderdeel van het onderhoudscontract en dus al betaald. Middel ik het uit, dan ben ik ongeveer 300 euro per jaar aan onderhoud kwijt en dat is echt heel laag. Hoop dat zo te houden.
2e beurt Mike
- 72.225 km
Vandaag voor regulier onderhoud naar de dealer geweest. Olie, filters en vloeistoffen zijn vervangen. Allemaal keurig volgens het onderhoudscontract. Daarnaast proberen ze altijd nog bijzaken te verkopen:
1 jaar Mini roadside assistance voor 35 euro
12 punts controle voor 48 euro
Toevoeging brandstoftank reiniger voor 16 euro
Mijn ANWB assistentie met Europa dekking voldoet prima; de auto is keurig in orde en volgend jaar maart staat er een APK en controle op de agenda. En ik tank vrijwel altijd super98, dus ik heb weinig angst voor vervuiling in mijn tank of brandstof injectoren. Dus ik heb vriendelijk bedankt, maar het gewoon gehouden bij de contractuele zaken. Waar ik wel altijd ja tegen zeg is de complementaire was en stofzuiger beurt, LOL. Gewoon fijn dat je een nette auto krijgt afgeleverd na onderhoud. Wat dat betreft geen klachten over Dusseldorp in Alkmaar; keurige dealer.
Over Mike verder geen bijzonderheden. Geen problemen; het is gewoon een fijne en super betrouwbare auto. Ik weet het, vreselijk saai, maar dat is ook wel eens fijn. De spannende dingen hou ik wel voor mijn XJ en Corvette.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.