Mini Countryman Cooper S E ALL4 (2017) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | Countryman Cooper S E ALL4 |
---|---|
Versnellingen | 6, Automaat met dubbele koppeling |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 4.000 km |
KM-stand laatst | 10.000 km |
Beweegredenen aankoop
- 4.100 km
Na een aantal jaren van diverse leaseauto's (Mini cooper, Renault Megane en Mini clubman) en een klein boodschappenautootje ernaast (Peugeot 107). Ik ben vorig jaar zelfstandig ondernemer geworden en we hebben gezinsuitbreiding gekregen. Na ruim een jaar dagelijks in de Peugeot 107 gereden te hebben was het tijd om onze trouwe autootje in te ruilen voor een gezinsauto.
Mijn shortlist:
Ik had een aantal auto's op het oog, in willekeurige volgorde: VW Tiguan, Hyundai Kona EV, Tesla Model 3, Mini Countryman, Renault Megane Estate en Audi Q2.
VW Tiguan en Audi Q2 vielen af vanwege prijs en praktisch (vond de Q2 te krap). Kona EV was een wachtlijst van een jaar. Renault Megane werd ik niet heel blij van, wel heel praktisch en veel waar voor je geld. Ook geprobeerd om een Tesla Model 3 LR AWD te bestellen, maar werd niet echt goed geholpen. Kreeg geen datum voor proefrit of levertijd (begin februari) en bleek de goedkopere versie (RWD) helemaal niet naar Nederland te komen. Gemiste kans.
Keuze Mini Countryman
Ik ging voor op pad voor een nieuwe auto en in de showroom bij mijn lokale bmw/mini dealer stond een jong gebruikte Mini Countryman S E All4 ( april 2017 met 4000 km, bijna alle opties, behalve panorama dak). Ik wist niet dat er een Mini plugin hybride was, dus toen de dealer mij een proefrit aanbood was ik nog niet echt enthousiast.
Ik had geen hoge verwachtingen van de Mini Countryman S E. Ik verwachtte een soort Prius. Tijdens de proefrit werd ik positief verrast door de power en souplesse van de auto (vooral op alleen elektrisch of gecombineerd). Je merkt wel dat de auto 300 kilo zwaarder, maar voor normaal dagelijks gebruik ligt de auto goed op de weg.
Eerste kilometers
- 5.000 km
Opties, Opties Opties
Zoals gezegd in mijn vorige post wilde ik eigenlijk een nieuwe auto, maar ik schrok een beetje van de optie keuzes en prijzen. Ik verwacht eigenlijk met de pakketten Chili en Serious Business er wel te zijn, maar je hebt dan nog zoveel keuzes te gaan. Het model wat ik uiteindelijk gekocht heb, had een catalogusprijs van ruim 54.000 euro, gelukkig heb ik dat er niet voor betaald.
Wat zit erop:
- Leren stoelen, elektrisch verstellen met 2 geheugenposities (herkenning gaat via sleutel).
- Adaptieve cruisecontrol
- Verwarmde stoelen
- Parkeercamera/sensoren met automatisch inparkeren (nog niet geprobeerd).
- Draadloos telefoon opladen
- Elektrisch achterklep openen
- Hud display
- Chili pakket
- Serious Business pakket
- Interieur pakket
- Picknic bankje
Rijden
De auto rijdt met opgeladen batterij fantastisch. De automaat schakelt heel soepel en je kunt als je wilt handmatig schakelen. Je kunt diverse rijstanden instellen. Dit had ik in een handgeschakelde Mini Clubman ook, alleen daar deed het eerlijk gezegd niet heel veel, nu merk je dat de automaat veel later schakelt en de batterij continue wordt gebruikt.
De eerste 2 weken had ik nog geen laadpas en dan rijdt de auto veel minder, natuurlijk is het nog steeds geen slome auto, maar je raakt wel snel gewend aan de batterij. De auto trekt sneller op en is stiller. De auto rijdt op de snelweg fantastisch. De auto is stil, de stoelen zijn zeer comfortabel en rijdt bijna vanzelf door de adaptieve cruise control, omdat je ook iets hoger zit, is het zicht op de weg prima.
In de stad is de auto ook prima, op elektrisch rijden is de auto helemaal stil en zoef je door de stad. Bij het nemen van drempels merk je dat de auto wat strakker afgeveerd is vanwege het hogere gewicht. Ik ervaar het zelf niet als storend, maar is wel opvallend. Daarnaast heeft de Mini ook hill hold assist. Dit is ideaal in parkeergarages, bruggetjes of in de bergen.
In deze S E zit nog een extra rij modus. Je kunt de auto alleen elektrisch laten rijden, alleen op de motor zodat de batterij wordt opgeladen, of gecombineerd (dan wordt de auto 4 wiel aangedreven) en de heeft de auto meeste kracht. Daarnaast kun je de auto ook nog in power, mid of green zetten. Op de snelweg zet ik meestal de auto in Green met gecombineerd verbruik en op cruise control.
De auto laadt de batterij op tijdens het laden (zeker als je hem in power stand zet), maar is helaas niet met 1 pedaal te rijden, zoals de meeste elektrische auto's. Volgens mij remt de auto niet af als je het gaspedaal los laat, wel een gemiste kans wat mij betreft.
Zuinigheid
Zoals gezegd, de eerste weken zonder batterij vielen iets tegen. De auto rijdt dan ongeveer 1 liter op 13km ( half snelweg, half stadsverkeer). Met een kleine tank van 36 liter, sta je al na 450 kilometer bij het tankstation.
De range van de batterij is ook niet echt om naar huis te schrijven. De batterij is 7,7kwh groot. Deze laadt je ongeveer in 2 en half uur op bij een publieke laadpaal. De range is theoretisch 32 km, in de praktijk denk ik 25km. Mijn woon werk is 35km , dus red het net niet helemaal elektrisch. Daarnaast merk je dat de laad infrastructuur nog erg achterblijft. Vaak zijn laadpalen al vol (of werken helemaal niet) en kan ik terug niet elektrisch rijden.
Dagelijks gebruik
- 10.000 km
Ik heb de auto nu een aantal maanden in bezit en heb de eerste 6000km er op zitten. De laad discipline zit er goed in (heb helaas nog geen laadpaal aan huis, maar wel in de straat). Bij mijn klanten is het vaak helaas slecht gesteld met de laad infrastructuur. Ik zit rijd nu ongeveer 600km op een tank ( 1 op 17,5). Niet slecht, maar ik weet dat het nog veel beter kan als ik terug naar huis ook kan laden. Ik verwacht straks 80% elektrisch te kunnen rijden en 1x per maand te tanken (nu 2x).
De auto is als gezinsauto heel goed. De achterbak is niet overdreven groot, maar wel praktisch (zeker met elektrische klep). Diegene die openen van de achterklep met voetbediening heeft bedacht, mag er nog een keer over nadenken. Het werkt 7 van de 10x niet en vaak is dat net als je met een tas vol met boodschappen staat of met een maxi cosi in je hand. Bij de Mini Clubman werkte dit echt veel beter. Ruimte achterin is prima. Onze baby zit goed achterin het kinderstoeltje. Binnenkort gaan we met de auto op vakantie naar Spanje en ben ik benieuwd of de Mini een ideale reisgenoot is.
Bekijks
Opvallend genoeg krijg ik veel complimenten over de auto van onbekende mensen. Bij de Clubman kreeg ik dat eigenlijk nooit. Ben ook vrij jong (begin 30), dus kan ook daaraan liggen. Ik merk ook dat Mini nog niet echt ingeburgerd als plugin hybride is bij mede rijders van elektrische auto's. Ben al 2x afgesneden bij een laadpaal (was achteruit aan het inparkeren bij een laadpaal en plek werd ingepikt door een Tesla) of kreeg ik blikken van andere hybride rijders waarom ik bij een laadpaal ging parkeren. Man met een Mitsubishi Outlander verzocht mij zelfs vriendelijk of ik weg wilde gaan van zijn plek (terwijl ik de stekker aan het inpluggen was).
Binnenkort foto's!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Mini Countryman 2.0 Cooper S Chili | Panoramadak | Leder | Head-Up | Camera | harman/kardon
- 2017
- 89.577 km

Mini Countryman 1.5 Cooper NAVI/XENON LED/AUTOMAAT/HALF LEDER/ETC.!
- 2017
- 78.652 km

Mini Countryman 2.0 Cooper S ALL4 Chili John Cooper Works F1 aut/Nardo/Trekhaak/Camera/Pano/Vol
- 2020
- 31.254 km