Mini Countryman Cooper S E ALL4 (2017)

autoreview

Mini Countryman Cooper S
Mini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper SMini Countryman Cooper S

Signalement

UitvoeringCountryman Cooper S E ALL4
Versnellingen6, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2017
Jaar van aanschaf2017
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een half jaar geleden begon mijn zoektocht naar een nieuwe bedrijfswagen en ik had hiervoor de volgende criteria:
- comfortabele zitpositie met voldoende ondersteuning voor de rug
- lage CO² uitstoot < 105gr omwille van de fiscale gevolgen in België
- kostprijs < €40 000

Mijn eerste voorkeur ging uit naar de nieuwe Peugeot 3008. De hogere zitpositie, de mogelijkheid tot een motorkeuze met CO² uitstoot lager dan 105gr en de betaalbare prijs spraken me sterk aan wanneer ik er informatie over opzocht op het internet. Wanneer ik deze echter in het echt was gaan bekijken was ik iets minder verkocht omdat ik de indruk had dat de gebruikte materialen iets te plastiekerig overkwamen. Vandaar heb ik besloten om hier uiteindelijk niet voor te gaan en ook geen testrit in te boeken.

Op het moment dat ik begon te zoeken was net de nieuwe Opel Insignia uitgekomen en had ik de mogelijkheid om hier in preview een testrit mee te doen. Qua look & feel sprak deze me zeker aan maar tijdens de testrit vond ik de zichtbaarheid niet optimaal door de zitpositie en de raamstijlen die een deel van het zicht wegnamen.

Vervolgens was mijn oog op de BMW X1 gevallen. De hogere zitpositie en de mogelijkheid tot een versie met CO² uitstoot van lager dan 105 gr spraken me aan, maar deze werd van mijn lijstje geschrapt na een testrit omdat enerzijds de standaardstoelen geen ondersteuning in de rug gaven en wanneer ik de sportstoelen probeerde in de toonzaal deze te smal waren voor mij. Anderzijds vond ik de afwerking binnenin heel minimaal en was het duidelijk dat dit een instapmodel van BMW is.

Per toeval ben ik op een reclamecampagne van Mini gekomen over de nieuwe Mini Countryman S E. Mijn eerste idee was wel: een Mini is niets voor mij want het is veel te klein en onpraktisch maar uiteindelijk heb ik toch besloten om een showroom te bezoeken en ik moet toegeven dat hij me wel meteen aanstond. Wanneer ik vervolgens een testrit deed samen met mijn vriendin waren we beiden meteen verkocht. De hybride aandrijving gaf een zeer aangenaam rijgevoel en de iets hogere zitpositie zorgde ervoor dat je een goed zicht had op de weg. De Mini is niet de ruimste auto omwille van zijn batterij in de bodem van de koffer maar dit was toch beter dan ik initieel had verwacht. De uitstoot van 49gr zorgde ook voor een extra fiscaal voordeel. Door een korting op de aankoopprijs kon ik deze ook bestellen voor minder dan €40 000 dus op zich voldeed deze auto aan al mijn voorwaarden. Het enige compromis dat ik moest maken was het feit dat er geen mogelijkheid is tot een trekhaak omwille van de batterij achteraan in de auto. Dus de enige mogelijkheid voor mijn fiets mee te nemen voor toertochten zal in de auto zijn of op het dak.

Mijn configuratie:
- Kleur: chili red met zwart dak
- Lederen interieur + sportzetels
- LED koplampen en mistlampen
- Pakketten: wired, big business pack
- Park distance voor & achter

Ik heb de Mini uiteindelijk een week geleden laten leveren omwille van de mogelijke fiscale veranderingen die op til zijn in België voor hybride wagens vanaf 2018.

Momenteel staan er nog maar 600km op mijn teller dus mijn ervaring is nog beperkt, maar dit kan achteraf nog steeds aangevuld worden.

Na een uitgebreide toelichting bij Mini waren we eindelijk klaar om te vertrekken. Wat we meteen opviel was het grote verschil qua zichtbaarheid met de led lichten in vergelijking met mijn (oude) Audi A4 Avant (2006). Dit geeft me een veiliger gevoel in deze donkere periode van het jaar. De vele functies die de auto biedt is nog wel even wennen en het is momenteel nog een uitdaging om niet teveel afgeleid te zijn als ik ermee zit te spelen tijdens het rijden.

De auto rijdt heel vlot, zeker wanneer je elektrisch rijdt, alleen merk ik wel dat zodra de batterij leeg is en je puur op benzine rijdt hij soms vrij lang in een lagere versnelling blijft waardoor het toerental in de hoogte gaat. Het is mijn eerste ervaring met een automatische versnellingsbak en reed daarvoor ook steeds met een dieselwagen dus dat is op zich al een aanpassing.

Mijn eerste rijervaringen waren wel meteen een uitdaging want de eerste dagen begon het juist te sneeuwen in België en met de zomerbanden die er standaard op stonden was het een glibberige ervaring. De eerste dagen heb ik dan ook zoveel mogelijk op de motor gereden (voorwielaandrijving) en heb ik de elektrische aandrijving (achterwielaandrijving) tijdelijk niet gebruikt door de auto op 'save battery' te zetten

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.