MINI Clubman (2012)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
---|---|
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 153.000 km |
KM-stand laatst | 192.000 km |
Jaartje in bezit
- 186.000 km
Gekocht als opvolger van mijn Golf V GTI als zuinige maar wel leuke tweede auto. Ja, de GTI was sneller maar het verbruik van 1op9 gemiddeld tikt aan bij 30k per jaar. Deze Mini in de beste kleur (groen) stond al een tijdje te koop, er zaten wat meldingen op en het is een import, maar verder helemaal als nieuw met een lage kilometerstand. Gekocht voor handelsprijs en gelijk een nieuwe accu erin (met zo'n chip vanwege het start/stop, dus 160€ incl montage) waarmee alle storingen verdwenen.
Ik kwam er al na twee maanden achter dat het niet helemaal mijn auto is omdat hij zo laag is. Veel te laag voor mij, want ik kom er niet uit. Gelukkig is mijn vrouw wel lenig en zij geniet er nu dagelijks van.
Het dagelijks gebruik van de mini is prima. Laag, maar wendbaar. We hebben de versie met 5 gordels, maar die vijfde gordel is erg optimistisch, zelf met 3 kleine dunne kinderen past het gewoon niet. Maar voor de schoolreisjes (1 volwassene, 3 kinderen) past alles goed. Het derde deurtje aan de passagierskant wordt verrassend vaak gebruikt, de kinderen kruipen er door naar de achterbank, maar ook met het vastmaken van kinderstoelen is het zeker praktisch.
De kofferbak is voor een B-segment nog steeds krap. Maar ook hier is het wel voldoende voor dagelijks gebruik. Een paar boodschappentassen passen prima. Met de achterbank plat is er wél een hele hoop ruimte en is het net een mini-vrachtwagen. De dubbele achterdeuren brengen een glimlach op het gezicht en maakt de clubman in mijn ogen een leukere auto dan de gewone mini.
Het gemiddeld verbruik vind ik fors voor een auto uit 2012 met een 1.6diesel. gemiddeld 1 op 20 ongeveer. Op de snelweg haal je wel 1 op 26, maar deze auto rijdt voornamelijk in het buitengebied en nodigt uit tot sportief rijden... Mechanisch is het een topper. Bewust voor de LCI gekozen omdat er dan de (meer) betrouwbare BMW-motor in zit, geen lekkages, zweetplekken of verbruik te merken.
De airco heeft een lekke condensor waardoor deze het van de zomer begaf met de tropische dagen. Reparatie valt duur uit omdat de halve neus gedemonteerd moet worden... Design komt met nadelen blijkt hier. De offerte komt rond de €700,- uit en hebben we even uitgesteld. Uiteraard gaan we dit nog repareren voor de volgende zomer.
Verder geen problemen gehad al die tijd, alleen setje banden gekocht en de beurtjes (elke 15k kilometers, een auto op leeftijd mag immers wat meer verzorging krijgen dan in het boekje staat).
Het einde (?)
- 192.000 km
Een belletje is hoe ik ervan hoorde. Ze had een ongeluk gehad. Mijn vrouw was onderweg om de kinderen op te halen van school, maar er gebeurde iets onderweg. Een botsing. Gelukkig op relatief lage snelheid en geen gewonden (beide partijen). Er stond een (grote) bestelbus van een bezorgingsdienst stil op de weg, vermoedelijk op zoek naar een adres in het buitengebied. Een klein onoplettend moment en de MINI schoof er onder.
Na de eerste schrik en drie-dubbel checken dat het echt goed ging met mijn vrouw en zoontje, ging de aandacht even naar de mini. Verkreukeld met de voorbumper hangend op de grond zag het er treurig uit. Een grote plas onder de auto maakt het beeld compleet. Hoewel de motor nog start, was zelfstandig verplaatsen niet mogelijk.
Na een belletje stond slechts enkele minuten later de berger naast ons en heeft hem afgesleept naar onze garage.. Diezelfde garage kon helaas geen goed nieuws vertellen over de kansen van een betaalbare reparatie.
Voor ons betekend dit het einde van ons MINI-avontuur. Of we hem wel of niet gaan repareren weten we nog niet. Of hij compleet of in onderdelen weggaat weten we dus ook nog niet.
Gezien we beiden veel kilometers (moeten) rijden en ver buitenaf wonen is 1 auto geen optie: Binnenkort de aankoop-review van de opvolger, want die is al gekocht.
Verkocht
- 192.000 km
Tja, omdat we al vrij vlot een nieuwe (andere) auto hebben gekocht. Zoals te zien in de foto's liggen er best wat onderdelen los of in de kreukels. Repareren is het financieel niet waard. Wat wel nog iets waard is, zijn de onderdelen.
Ik heb de MINI aangeboden bij een bekende online auto-opkoper. Uiteraard de foto's van hoe mooi de auto was en het vinkje 'schade-auto' gezet met een foto van de schade.
Vrijdag aangeboden, op maandag verkocht voor de vraagprijs.
We hebben de auto nog niet lang in bezit en op op deze manier afscheid te nemen is zuur. We gaan de hippe MINI missen, de complimentjes als je uitstapt of hoe die groene kleur straalt wanneer hij net gewassen is. Het rijdt als een kart en geeft het gevoel dat je elke bocht aan kan. Reageerde goed op het gaspedaal en moedigde aan om (zo nu en dan) sportief te rijden, een echte b-weg held. Tegelijkertijd reden we in comfort uren aan eind met een laag verbruik (1 op 26 is gehaald op een rit van 2 uur).
Het dagelijks gebruik is goed. Grootste minpunt is dat de MINI zijn naam met name met het interieur waar maakt. Je zit superlaag, leuk voor rijden, niet voor in- en uitstappen. Eenmaal in de stoel is alles goed bereikbaar, met leuke knoppen. De iDrive vergt gewenning, maar werkt soepel en snel met een geweldig geluid.
Het derde deurtje gebruikten we regelmatig om de kinderen vast te zetten. Superhandig!
Komende vrijdag wordt hij opgehaald en onze groene MINI leeft straks voort in meerdere MINI's, getuige de naam van de oplopende partij.
We gaan hem missen
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.