Mini 1000 HLE (1982)

autoreview

Austin Mini 1000 HL (1982)

Signalement

UitvoeringMini 1000 HL
Versnellingen4, Handgeschakeld
Bouwjaar1982
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf70.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Austin Mini HLE 1982

Ronduit iritant is dat: als je bent besmet met een auto/merk/type-virus.
Al heb je een bewuste auto alláng niet meer in bezit, het blijft jeuken als je er weer eens eentje tegenkomt.
Zo ook met de Mini..de oer-Mini welteverstaan.
Mijn eerste autootje was een Mini Clubman Estate, matzwart gerold met DV-09-KG op de platen.
De 1100 eruit gehaald en er een betrouwbaarder 1000-tje in gelepeld...man wat heb ik een lol gehad in dit karretje.
Weggezet om te restaureren, maar ja...geen tijd hè.
Dus een paar jaar later met pijn in het hart verkocht.
Over de jaren heen diverse andere auto's gehad, maar dat kriebeltje bleef.
Toen kwam dit kleine rakkertje in zicht, en de portemonnaie werkte gelukkig mee: JAWEL...weer een èchte Mini.
Ik ben nooit een liefhebber geweest van dat BMW-hok wat men "MINI" durft te noemen, doe mij maar ouderwets kramperen in een echte.

De auto in casus is een '82 998 HLE-tje; 10" wieltjes en trommeltjes rondom....zoals het in mijn ogen hoort.
Een bodemrestauratie was broodnodig, maar da's nu achter de rug en inmiddels heeft het kleine opdondertje sinds dik 6 jaar weer een APK.
Wat een feest van herkenning!: rotondes om'hoeken', die grom vanuit carburateur/ luchtfilter, het primitieve...
En ja: ook weer stoppen voor een drempel, en dat is wennen als je HP-Citroën's gewend bent...
Dit karretje gaat voorlopig niet meer weg, cosmetisch mag ze mooier maar het begin is er.

Problemen:

* zoals aangegeven heeft de auto zeker 5 jaar stilgestaan met een rotte dorpel.
Er bleek bij nadere inspectie wel iets meer rot dan alleen de dorpel...
* Remmerij zat vast, HRC was lek, dus alles nieuw erop (tis wel je veiligheid).
* Koelwater was echt tapwater, dus roest en een verrotte kachelkraan -> doorgespoeld en alles vernieuwd, nu met echt koelmiddel..
* Electrisch wat ongein, dat mag na bijna 30 jaar toch?!
* Startmotor moest worden gereviseerd..-> done.
* wat rubbers en hoezen rondom.


EDIT 27/01/'12:

Na een fantastische vakantie in Zuid-Engeland afgelopen zomer die het dreumesje zonder echte problemen (vooruit: een lekke slave) doorstond met een gemiddeld verbruik van 1 op 14, het karretje binnen gezet voor de winter.
Ze staat nu naast de oude Dame (DSuper) en het is tijd voor wat electrische verbeteringen: een andere zekeringenkast en nog wat klein grut.
Tijd ook voor nieuwe bandjes (165/70/10) en wat achterstallig onderhoud.

Auto is verkocht in september '17 en geëxporteerd naar Barcelona.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.