Mini 1000 HLE (1982)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mini 1000 HL |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1982 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 70.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Austin Mini HLE 1982
Ronduit iritant is dat: als je bent besmet met een auto/merk/type-virus.
Al heb je een bewuste auto alláng niet meer in bezit, het blijft jeuken als je er weer eens eentje tegenkomt.
Zo ook met de Mini..de oer-Mini welteverstaan.
Mijn eerste autootje was een Mini Clubman Estate, matzwart gerold met DV-09-KG op de platen.
De 1100 eruit gehaald en er een betrouwbaarder 1000-tje in gelepeld...man wat heb ik een lol gehad in dit karretje.
Weggezet om te restaureren, maar ja...geen tijd hè.
Dus een paar jaar later met pijn in het hart verkocht.
Over de jaren heen diverse andere auto's gehad, maar dat kriebeltje bleef.
Toen kwam dit kleine rakkertje in zicht, en de portemonnaie werkte gelukkig mee: JAWEL...weer een èchte Mini.
Ik ben nooit een liefhebber geweest van dat BMW-hok wat men "MINI" durft te noemen, doe mij maar ouderwets kramperen in een echte.
De auto in casus is een '82 998 HLE-tje; 10" wieltjes en trommeltjes rondom....zoals het in mijn ogen hoort.
Een bodemrestauratie was broodnodig, maar da's nu achter de rug en inmiddels heeft het kleine opdondertje sinds dik 6 jaar weer een APK.
Wat een feest van herkenning!: rotondes om'hoeken', die grom vanuit carburateur/ luchtfilter, het primitieve...
En ja: ook weer stoppen voor een drempel, en dat is wennen als je HP-Citroën's gewend bent...
Dit karretje gaat voorlopig niet meer weg, cosmetisch mag ze mooier maar het begin is er.
Problemen:
* zoals aangegeven heeft de auto zeker 5 jaar stilgestaan met een rotte dorpel.
Er bleek bij nadere inspectie wel iets meer rot dan alleen de dorpel...
* Remmerij zat vast, HRC was lek, dus alles nieuw erop (tis wel je veiligheid).
* Koelwater was echt tapwater, dus roest en een verrotte kachelkraan -> doorgespoeld en alles vernieuwd, nu met echt koelmiddel..
* Electrisch wat ongein, dat mag na bijna 30 jaar toch?!
* Startmotor moest worden gereviseerd..-> done.
* wat rubbers en hoezen rondom.
EDIT 27/01/'12:
Na een fantastische vakantie in Zuid-Engeland afgelopen zomer die het dreumesje zonder echte problemen (vooruit: een lekke slave) doorstond met een gemiddeld verbruik van 1 op 14, het karretje binnen gezet voor de winter.
Ze staat nu naast de oude Dame (DSuper) en het is tijd voor wat electrische verbeteringen: een andere zekeringenkast en nog wat klein grut.
Tijd ook voor nieuwe bandjes (165/70/10) en wat achterstallig onderhoud.
Auto is verkocht in september '17 en geëxporteerd naar Barcelona.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.