Austin Mini 1100 Special (1977)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mini 1100 Special |
---|---|
Versnellingen | 4, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1977 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 64.939 km |
KM-stand laatst | 67.191 km |
Onze (eerste) Mini!
- 64.639 km
We hebben een (deel)auto samen met vrienden, maar ik wilde een tweede voertuig, zodat er altijd iets voor handen is. Ik heb ook nog een motor (staat nu te koop), maar dat is toch niet handig: weinig spullen mee, bij slecht weer niet verstandig en alleen ik kan ermee rijden (mijn vriendin heeft geen motorrijbewijs). Dus: motor eruit, tweede auto erin. Maar wat dan?
Onze vereisten waren:
- Praktisch (met 2 personen en wat spullen mee)
- Klein (geen grote auto nodig). Bij voorkeur passend in de garage, terwijl we er nog met fietsen langs kunnen :)
- Goedkoop/zelf te onderhouden
- Fun! We wilden iets dat een grote glimlach veroorzaakt als je ernaar kijkt en erin rijdt
- Met trekhaak (of zelf onderbouwen); handig voor karretjes wanneer nodig, mee op vakantie zelfs?
Ik ben altijd al fan geweest van Mini's. Die van Mr. Bean natuurlijk, en ik had al een (1:18) Mini Cooper S: Blauw met een Engelse vlag op het dak. Dus, waarom niet op zoek naar een échte Mini?
Na een vrij korte zoektocht zagen we dit gebakje te koop staan in Noord-Friesland. De vorige eigenaar heeft hem vrij lang gehad en altijd goed onderhouden. Cosmetisch is er genoeg werk, maar hij is 'hard' en rijdt goed. Dus.. op naar Féanwalde vanuit Ede!
Daar aangekomen waren we eigenlijk direct verliefd. Hij heeft wel wat TLC nodig (hij is paars en de herstelde delen zijn zwart gespoten, bijvoorbeeld), maar hij staat er goed bij en rijdt ook zo. En er zit een leuk karretje bij! Komt de vakantie toch in beeld :)
Na een snelle aankoop begin de reis: zo'n 210km terug naar Ede, via snelweg en stukken binnendoor. Vergeet geen gereedschap mee te nemen, want ik heb o.a. de achterklep-moeren aangedraaid (klep viel open), luchtveer uit klep van karretje verwijderd (klep lag er scheef op), lampje gefixt.. Harder dan 90 wilden we niet (word je doof), maar het gevoel is fantastisch. Zeer gewillig 1100cc-motortje, schakelt helemaal top en stuurt als een kart op rotondes (niemand houdt je bij). Je hebt veel bekijks en er komt een fantastische brom uit de uitlaat.
Sindsdien nog wat rondjes gereden, wat aan familie geshowd (en met z'n vieren een ritje gemaakt; zit achterin ook prima en best ruim, in-/uitstappen is... wat ingewikkelder). Eerste keer tanken komt zeer binnenkort.
Qua onderhoud heb ik best veel sterren gegeven. De reden daarvoor is dat de Britse makelij wel wat onderhoud vergt, maar het prima (zelf) te doen is. Hij is goed betrouwbaar als je lief voor hem bent (en dat hoeft zeker niet duur te zijn). En met steeksleutel 10 lukt bijna alles. Wel binnen stallen; anders roest hij voor je ogen weg. Maar goed, hij is dan ook uit 1977. Dat betekent ook: oldtimerverzekering (nu 9 euro p/m) en geen wegenbelasting. APK + beurt was net gedaan en bracht geen bijzonderheden met zich mee, dus hij kan weer een tijdje mee. Mocht dit in de komende tijd nog veranderen, stel ik de sterren weer bij.
We gaan hem de komende tijd een beetje opknappen en verder vooral ontzettend veel genieten!
De eerste zomer
- 66.153 km
Zo, we hebben de eerste maanden en duizenden kilometers erop zitten. Zeker omdat we hem tijdelijk als enige auto moesten rijden, maar dat deed ‘ie voortreffelijk: altijd starten, altijd lopen. In tegenstelling tot onze moderne auto’s van de laatste tijd…
En we hebben natuurlijk het nodige kluswerk gedaan. De carrosserie is vrij slecht, er zat nul isolatie in (95dB bij 75 km/u!), behoorlijke gaten die nu opgevuld zijn, overal zitten idioot lange en roestige 35mm-schroeven om dingen ‘vast’ te maken. Als iets kapot ging, leek het te zijn vervangen door wat voorhanden was, wat betekent dat het meestal door goedkoop (en niet altijd) Mini-spul is vervangen. Zoals een Opel-lichtschakelaar, waarvoor de Dashboard houder verder open is gezaagd. Of lampen aan de voorkant die van een andere oldtimer zijn. En… Mini-achterlichten met een achteruitrijlamp, terwijl die er in 1977 helemaal niet opzaten. En nieuwe kabels voor de trekhaak die verkeerde kleuren hebben en op verkeerde manier zijn bevestigd…
Maar los van al bovenstaande dingen: elke keer de garage opendoen, levert al een glimlach op. Het rijden is superleuk -zeker nu ontdreuningsplaten en 10mm isolatiemateriaal het beduidend stiller hebben gemaakt in de auto- en we zijn nu zelf alles aan het repareren en zaken als achterbank, hoedenplank en dashboard aan het bekleden/aanpassen. Ik doe de technische zaken, mijn vriendin de esthetische kant, dus lekker samen klussen!
Binnenkort staan de eerste Mini-bijeenkomst en een oldtimer-rit gepland, dus dan mag hij z’n opwachting maken in activiteiten waar hij voor bedoeld is bij ons.
En toen was 'ie rood!
- 67.191 km
En toen waren we weer 9 maanden verder. Hoewel de startmotor al sinds het begin aangeeft dat 'ie het gaat begeven, start de Mini nog iedere keer zonder problemen. Alle ritjes geven ons ontzettend veel plezier en iedereen glimlacht als ze onze auto zien en horen rijden (Andere startmotor komt als we er een keer een andere (originele 1100cc) motor in gaan doen.)
Maar dat is niet de grootste verandering! De afgelopen maanden hebben we de Mini voor een aardig deel uit elkaar gehaald, geprobeerd een roestbehandeling te geven voor zover dat mogelijk is zonder overal nieuwe stukken in te lassen, en daarna gespoten. Hij was eerst meerdere soorten paars (met en zonder glitters, afhankelijk van het paneel) en zwart als een stukje door een vorige eigenaar gerepareerd was. Nu is hij rood met een Engelse vlag op het dak!
De taakverdeling was bij ons heel strak: ik zou de auto uit elkaar halen en in elkaar zetten, mijn vriendin zou het spuitwerk gaan doen. Uiteindelijk zijn we heel tevreden over hoe hij er nu uitziet. Je ziet zo links en rechts wel verfdruppels en de garage is nu deels rood (oeps), maar voor 250 euro aan verf hebben we de Mini flink leuker gemaakt. Wel hebben we besloten nooit weer zelf te gaan spuiten, want het is een gore klus. Zeker in een garage...
Maar hij zit weer bijna helemaal in elkaar! De laatste paar onderdelen er nog opplakken, laatste plekjes bijspuiten en ondertussen weer genieten van ons rode monstertje.
BTW, de kilometerstand zegt echt helemaal niets. Bij de overgang van 66.999 naar 67.000 (4 wisselende cijfers!) deed hij er zo'n 15 kilometer over volgens onze GPS. Zo blijven we makkelijk binnen het jaarlimiet van onze oldtimerverzekering ;)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.