MG ZS 50kWh Luxury (2023)
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZS 50kWh Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2023 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 112 km |
KM-stand laatst | 59.500 km |
Ruime EV, betaalbaar in de lease
- 400 km
Doordat de coronamaatregelen achter ons liggen en we thuis steeds vaker tegelijk de auto nodig hebben, besluit ik in de zomer van 2022 om een leaseauto te bestellen. Via de EV-database filter ik de auto's. Mijn eisen:
- betaalbaar
- genoeg range
- snel genoeg snelladen
- evt. trekhaak die geremd 1000kg kan trekken
Het lukt me niet om onder 40.000 euro een auto te vinden met al deze opties. De trekhaak valt af, en ik kom uit bij de MG ZS EV. Dit is de enige auto onder 40.000 euro die zoveel binnenruimte heeft. De auto kost ruim 35.000 euro, heeft in de praktijk circa 270km range en kan snelladen met 75kW. Er is ook een long range-versie, maar die kies ik niet. Die laadt sneller op (11kW ipv 7.4kW) en ik kan de laadsnelheid niet beïnvloeden. Dat kan ik liever wel, want met enige regelmaat laat ik de auto ver van huis volladen terwijl ik tientallen kilometers van de auto verwijderd ben voor sportieve activiteiten. Ik kan de auto nadat deze is volgeladen, dan niet snel gaan verplaatsen; daar zitten soms uren tussen. Dan is het wel fijn als de auto langer aan het laden is.
Aan 270km heb ik wel genoeg. Ik heb ervaring met elektrische auto's en weet dat het echt niet nodig is om 600 kilometer met een accu te kunnen rijden. 's nachts kan ik de auto helemaal volladen bij ons thuislaadpunt. Er zijn genoeg auto's die sneller kunnen snelladen en/of meer range hebben, maar dan kom je al snel bij auto's van rond de 45.000 euro. Die auto's vallen buiten mijn leasebudget, wat zou betekenen dat ik naast bijtelling en eigen bijdrage, ook het resterende leasebedrag zelf zou moeten ophoesten. Wellicht doe ik dat over drie jaar wel, maar voor nu vind ik deze auto goed genoeg om mee te rijden.
Na ongeveer 350 dagen wordt de auto eindelijk bezorgd. Doordat de auto vanaf de dealer naar mijn huis is gereden, staat de teller inmiddels al boven de honderd kilometer. De bezorger heeft de auto onderweg nog even bijgeladen zodat de auto niet met een lege accu zou aankomen, maar zodra hij weg is, koppel ik hem aan ons huis. In de avond is de accu helemaal vol. De auto geeft ruim 300km aan, maar binnen een week is dat gewijzigd naar 275km. Dat klopt beter volgens de EV-database. En nu is het zomer, dus in de winter zal het wel wat lager zijn, maar dat zien we dan wel.
De auto rijdt fijn, maar dat wist ik al van de proefrit. Vergeleken met mijn vorige EV mis ik wel een paar handigheidjes en het infotainment-systeem heeft wat gekke dingen, maar met Android Auto heb ik het interne infotainment nauwelijks nodig. De app waarmee je contact kan krijgen met de auto is wel heel handig. Zo kan je op afstand zien hoe vol de accu is. In de auto zit een SIM-kaart waarmee hij contact maakt met de app. Je kan de auto zelfs instellen als een WIFI-hotspot zodat je je telefoon of tablet via WIFI online kan zetten. Ik heb geen idee of je daarvoor een abonnement moet hebben, het werkt gewoon. Wellicht alleen een paar jaar, maar dat weet ik niet.
Tot nu toe is de langste rit circa 90km. Binnenkort gaan we op vakantie. We blijven in Nederland, maar we gaan wel een paar honderd kilometer rijden. Dan gaan we zien hoe snel de accu leeg loopt tijdens rijden op de snelweg.
Mijn vorige EV had een range van 200 kilometer. Ik merk nu al wel een groot verschil in de praktijk: waar ik met die 200 kilometer dagelijks de accu moest volladen, zetten we de auto nu voor het huis zonder aan te koppelen, tenzij we een lange rit op de planning hebben. Pas als de range naar de 100km kruipt, laden we de auto vol. Zo gaat elektrisch rijden toch een beetje meer lijken op rijden met een benzineauto. Daarnaast kunnen we bijna al onze reguliere ritten heen en terug rijden op een volle accu. Alleen mijn maandelijkse lange rit naar het buitenland, valt buiten de range van de auto, maar dan rij ik zo ver, dat ik toch onderweg even wil stoppen, dus dat doe ik dan tijdens het snelladen.
Een vreemd ding is dat de ACC niet recuperatief remt. Dus als je wil dat de accu een beetje stroom terug krijgt tijdens remmen, dan moet je de ACC uitzetten.
Waarom zou ik deze auto nu niet opnieuw bestellen? Simpel: inmiddels zijn er veel meer EVs beschikbaar. Nu kan ik ook een EV bestellen met een trekhaak waarmee ik 1000kg kan trekken. Zodra dat een optie is, dan is dat voor mij een eis, dus dan valt de MG ZS EV af, want die trekt maar 500kg.
Beroerd in de winter
- 59.500 km
Dit is onze tweede winter met deze auto. Zoals meer ev's neemt bij deze auto de actieradius af bij koud weer. Niet dramatisch, want met mijn redelijk sportieve rijstijl haal ik toch nog 200km op een volle accu. Wat wel enorm tegenvalt, is de zeer slechte laadsnelheid bij snelladers. Aan een 400kW-lader van Fastned haal ik bij koud weer zelden meer dan 35kW. Ja echt: vijfendertig. Onlangs zelfs een dagje naar Lotharingen geannuleerd omdat ik niet in een acceptabele tijd weer kon terugkomen. Weinig bereik is te overzien, maar langzaam laden is funest voor de inzetbaarheid van deze auto bij koud weer. Ev-database geeft de auto 1 ster voor lange afstanden, maar in de winter haalt de auto zelfs die ene ster niet.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE MG ZS
Had je deze auto's al gezien?

MG ZS EV Luxury |
- 2021
- 56.595 km

MG ZS EV Luxury 45 kWh (INCL-BTW) *PANO | FULL-LEATHER | CCS-FASTLOADER | KEYLESS | NAVI-FULLMAP | ADAPTIVE-CRUISE | CAMERA | HEATED-SPORTSEATS | CARPLAY | BLINDSPOT | DAB | LANE-ASSIST | 17"ALU*
- 2021
- 176.826 km

MG ZS EV Standard Range Comfort 50 kWh | Navigatie | LED koplampen | Apple carplay
- 2023
- 5 km
Lezersreacties (0)
Reageren