MG ZR 160 (2003) #6
autoreview
Signalement
Uitvoering | ZR 160 |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2003 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 246.000 km |
KM-stand laatst | 282.828 km |
MG ZR 160
Was er al een tijdje naar op zoek. Ik zocht een hatchback met redelijk wat vermogen en die je niet zoveel ziet rondrijden en hier kwam ik op uit. Een MG ZR 160.
Ik kocht een ZR met 246.000 km op de teller. Ik vond het eigenlijk te hoog maar veel keus was er niet en ik wilde perse een 5-deurs en had snel een auto nodig. Maar ik moet zeggen dat hij heel soepel loopt. Zelfs 10.000km verder heb ik voor alsnog geen problemen gehad met t motor.
De kosten die ik er tot nu toe wel aan heb gehad zijn de volgende:
-Na aankoop gelijk grote beurt, uitgelijnd en wielen gebalanceerd. Onderhoud dus.
-De vulslang om te tanken was lek. Hadden ze in het verleden al gehad en met kit dicht geplakt. Zonder succes.
-Remmen liepen aan. Alles schoongemaakt voor en achter vervangen (klauwen, schijven en blokken). Onderhoud.
-Spullen gekocht om wat roest op de lak aan te pakken. Vooral kleine plekjes waar water lijkt te blijven staan. Nog niet aangepakt vanwege t weer.
-Wiellager voor vervangen.
Voordelen:
-Je ziet ze niet zo veel.
-Leuk en sportief.
-Bij goed onderhoud, een prima auto.
-Fijne stoelen
Nadelen:
-Gevoelig voor roest. Vooral daar waar water kan blijven staan.
-Wegligging bij nat wegdek is dramatisch. Extreme onderstuur.
-Engels merk; veel boutjes, moertjes, etc. in Engelse maten.
-Sommige onderdelen redelijk prijzig (zoals bougies)
De sterren die ik geef zijn relatief. Niet te vergelijken met een nieuwe Audi bijvoorbeeld. Het is en blijft een auto uit 2003.
Kaduuk
- 282.828 km
Het lijkt onvermijdelijk bij de ZR's.. Een lekke koppakking. Ik kende het probleem al van te voren en was er extra alert op. Altijd goed warm gereden voor er door gereden mee werd, toch zeker 20km. Toch is ook bij deze ZR de koppakking lek, en goed ook. Koelwater bleef netjes op peil omdat het wel aangevuld werd met olie.. Helaas. Auto staat nu te wachten tot er geld is om m aan te pakken.
Zo'n ZR is leuk, best wel wat vermogen maar toch wel redelijk duur. Banden kan je beter van een A-merk pakken want je hebt de grip nodig, vooral bij nat wegdek. Roest gevoelig op bepaalde punten zijn ze ook zeker. Vooral de dakschanieren, wielkassen achter en zijpanelen aan de bevestigingsbeugel (ik vermoed twee verschillende soorten metalen). Verder vond ik het een heerlijke auto om mee te rijden als je van sportief houdt.
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.