Mercedes-Benz Vaneo 1.9 Ambiente (2002)

autoreview

Mercedes-Benz Vaneo
Mercedes-Benz VaneoMercedes-Benz VaneoMercedes-Benz VaneoMercedes-Benz VaneoMercedes-Benz VaneoMercedes-Benz VaneoMercedes-Benz Vaneo - interieur

Signalement

UitvoeringVaneo 1.9 Ambiente
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2002
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf118.000 km
KM-stand laatst146.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 120.000 km

Toegegeven, een Vaneo is niet de mooiste auto die er rond rijdt. Een geflopt model van Mercedes dat niet meer geproduceerd wordt. Misschien Mercedes' antwoord op de Renault Kangoo, Citroen Berlingo, etc. Met een prijsstelling die nogal hoger lag.

Wij hebben deze auto eind zomer 2008 gekocht. We waren op zoek naar een kleine maar ruime en praktische gezinsauto. De vorige auto was een Hyundai H100 busje. Ruimte waarmee je verwend raakt, maar met ons kilometergebruik (5k per jaar) niet bepaald economisch meer met de hoge wegenbelasting op dieselauto's. Dus op zoek naar een op benzine rijdende ruime maar compacte auto.
We zijn toen gaan vergelijken en werden in een autoblad getipt over de Vaneo. Vanaf het eerste moment stond het concept van deze auto ons erg aan. Rondgekeken naar de Kangoo (niet het nieuwste model) en Fiat Doblo, maar die vielen ons tegen. Lawaaierig, niet zo beste stoelen en geen uitneembare achterbank.

Uiteindelijke toch voor de Vaneo gegaan. Vergeleken met de Kangoos en Doblos wel iets duurder als je naar het bouwjaar kijkt, maar het kwam wel veel beter op ons over. Het rijdt als een luxe auto, veel minder blikkerig en lawaaiig dan de concurrentie.

Pluspunten:
Bij een overall lengte van slechts 4,20 m zeer ruim van binnen! Zowel achterin als voorin goed zitten en toch 700 liter laadruimte. Handige schuifdeuren achter. Makkelijke instap, waarmee je net wat hoger zit dan in een normale auto.
Superpraktisch: helemaal vlakke laadvloer en eenvoudig in delen inklapbare en in delen uitneembare achterbank (dan heb je 3000 liter bagageruimte!). Een volwassen fiets kan achterin rechtop mee.
In sommige uitvoeringen (zoals de onze) kun je zelfs de rechtervoorstoel eenvoudig uitnemen en is er ruimte voor 3 meter lange voorwerpen op de ook dan geheel vlakke vloer!
Hoog veiligheidsnivo: botsveilig, ondanks de compacte afmetingen, door de sandwich bodem, waar de motor en versnellingsbak bij een aanrijding onder schuiven. Verscheidene airbags.
En met dank aan de elandproef-erfenis van de A-klasse (weet u nog, 1997?) is er standaard het veiligheidsverhogende ESP, ook in de Vaneo.
Onze uitvoering is voorzien van extra's als schuifdak, clima control, cruise controle / speed limiter, parkeer sensoren, etc. Werkt allemaal uitmuntend en maakt de auto heerlijk om in te rijden.

Minpunten:
Om met het belangrijkste te beginnen: het benzineverbruik. Voor ons niet zo'n bezwaar gegeven het geringe aantal km's dat we per jaar rijden, maar een verbruik van 1:10 bij normaal gebruik (mix van stadsverkeer en snelwegen; airo aan) is vrij hoog. Maar dat wisten we tevoren. De consequentie van een hoge carrosserie met steile achterzijde.
Aanhangergewicht. Geremd mag de Vaneo maximaal 750kg trekken. Niet veel dus. De nieuwere uitvoeringen mogen wat meer.

Tot nu toe zeer tevreden met deze auto. Na een H100 rijdt wellicht bijna elke auto beter, maar ik rijd regelmatig andere auto's, en de Vaneo bevalt me zeker het best.

Na de vakantie...

  • 122.222 km

Ruim 2000 km en een vakantie verder: de Vaneo doet het nog prima.
De ruime kofferruimte is wel lekker voor 5 personen, die alle 5 nog ruim kunnen zitten. Geen wagenziekte geweest en lekker fris met de airco.
Ondanks de fietsen op de trekhaak kom ik op een gemiddeld verbruik over de afgelopen twee tankbeurten van 1:11,7.
Toch wel netjes en een stukje gunstiger dan mijn eerste kilometers.
De auto blijft wel een rariteit: in de hele vakantie 2 andere exemplaren gezien.

Versnellingsbakolie-lekkage

  • 124.400 km

Na een korte rit merk ik dat er wat dunne, rode olie lekt.
Geen remolie, geen motorolie, geen stuurbekrachtigingsolie. Oei, het zal toch niet....
...ja dus: versnellingsbakolie (het is een automaat). Aiaiai.
Afspraak gemaakt bij Wensink, voorzichtig erheen gereden.

Er blijkt een olieleiding te zijn verroest (dat kan dus ook) en gescheurd te zijn; daarbij blijkt tevens de aansluiting aan de radiateur zo beschadigd te zijn deze in zijn geheel vervangen moet worden. Oef!
Uiteindelijk kost me dat 740 Euro (wel 90 Euro minder dan de prijsopgave,dus dat scheelt nog iets).

Gelukkig lijkt het er op dat er weinig olie gelekt is, en de versnellingsbak zelf lijkt niet te hebben geleden.

Als leenauto een vrij nieuwe A160 meegekregen trouwens. Geinig autootje, met Blue Efficiency gimmicks. Grappig als je merkt dat de motor automatisch stopt en start bij het stoplicht.

Inmiddels staat de Vaneo weer fris te wezen op de oprit; ik zal maar vooral blij wezen dat de lekkage niet tijdens een lange rit optrad; lijkt me dat de bak dan ernstig schade zou kunnen hebben gehad.

Boedelbak

  • 133.000 km

Ach, wat is het toch eigenlijk een handige auto:
Achterbank eruit, rechtervoorstoel eruit (zo gepiept zonder gereedschap) en dan de complete inboedel van de studentenkamer van zoonlief erin: hoogslaper, kledingkast, boekenkast, tafel, vier stoelen, fiets, extra matras, boeken, etc.
En dat alles in zo'n kort autootje (4,20 meter).

Had natuurlijk ook een boedelbak kunnen huren, maar waarom zou ik?

Reparaties, en nu?

  • 146.000 km

Tijd voor een update:
De automaat begon problemen te geven. Het "F" probleem is berucht bij de A klasse. Het probleem bleek in de elektronica van de schakelhendel te liggen.
Deze is weer gerepareerd (zelf verwijderd en opgestuurd, dat scheelde 4 a 500 Euro).

Verder eindelijk de problemen met de parkeersensoren kunnen oplossen door het vervangen van 5 sensoren (de vaneo heeft er voor en achter vier).

Dus het rijdt allemaal weer helemaal geweldig. Alleen de Airco is nog stuk; de reparatiekosten daarvan zijn ons nog te hoog.

Een andere auto? Vooralsnog niet. De Vaneo bevalt nog steeds erg goed. Enorm praktisch, handig en comfortabel.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.