Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1997) #6

autoreview

Mercedes-Benz SLK 230 Kompressor (1997)

Signalement

UitvoeringSLK 230 Kompressor
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1997
Jaar van aanschaf2016
KM-stand bij aanschaf245.550 km
KM-stand laatst280.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Fantastische eerste auto

  • 280.000 km

We beginnen maar met de eerste review over mijn eerste auto. Het begon naar een zoektocht naar een eerste auto. Eisen waren, het moest niet een auto zijn die iedereen als eerste auto neemt. Weinig geld en veel vermogen. En ik moet er elke dag een glimlach in de auto hebben.

De zoektocht

Mijn ouders hadden op het moment dat ik opzoek was naar een auto een volvo 850 t5 en een subaru forester turbo-s. Allebei de auto's waren gaaf om te rijden. Bij de 850 merkte je niet in het begin dat hij veel vermogen had, maar als de turbo aansloeg ging die als een speer ervan door. Bij de subaru was het een andere verhaal. Die had continu vermogen. Door een combinatie van 177pk en vierwielaandrijving ging je als een speer er vandoor. Helaas hadden de auto's allebei 1 nadeel. Dat was het gewicht. Ze wogen allebei 1400kg+. Ik moet eerlijk erbij vertellen dat verbruik voor mij niet heel veel uitmaakte. 1 op 10 vond ik prima. Maar allebei de auto's stonden op mijn lijstje maar waren het helaas niet geworden door de vaste lasten.

En nu verder? Wat voor auto zou ik nu rijden? Leon topsport? Golf gti? mx5? Fiat coupe? Een Leon en Golf vond ik eigenlijk te makkelijke keus voor als eerste auto(Ik moet wel eerlijk vertellen dat het wel hele goede auto's zijn als je de juiste uitvoering hebt). Dus dan maar kijken voor een mx-5. Ik had een aantal gevonden, maar ze voldeden niet aan mijn eisen van een mx-5. Ik wou de NA model in het groen met cognac lederen interieur en een hardtop dak. Die waren niet heel makkelijk te krijgen. Toen heb ik bij Willems Lancia in Emmer-compascuum een blauwe Fiat coupe gezien. Ik blijf het nog steeds een super mooie auto vinden. Daar gekeken, er zaten wat deuken in de auto, dakhemel zat los, bedrading zat los, banden moesten vervangen worden. Leuk projectje als je een grote garage hebt. Helaas is dat bij mij niet het geval. Dus die viel ook af.

Ik had in die tijd ook een hond waarmee ik elke avond liep. Elke keer liep ik een route langs een autogarage. En wat stond er: een Mercedes SLK. Ik was opdat moment opslag verliefd op de auto. Auto was verlaagd, dikke 18 inch velgen eronder, dikke knalpijp erachter en porno-roodleer. Ik dacht van ik noteer ff het kenteken en ik ga uitzoeken wat ik per maand kwijt ben. En ik kwam achter dat het om een slk 230 kompressor ging met 193pk en een vijf geschakelde handbak. Ik dacht van dat krijg ik niet door de verzekering. Dus maar ff kijken en ja hoor ik kon hem verzekeren voor 1/3 van de prijs van een verzekering van een golf gti. Dus die had ik al in de pocket. Dan wegenbelasting 153 euro per kwartaal omdat ik in drenthe woon. Prima dat is 51 euro per maand aan wegenbelasting. En het verbruik was ook prima 1 op 10. Dus afspraak gemaakt met autoservice Paterswolde voor een proefrit, want hij stond daar te koop dus dat ging helemaal goed. Ik kwam daaraan heb de auto bekeken, kwam ik achter dat er helemaal een Brabus-pakket opzat. Bumpers, velgen, pook, uitlaat, noem het allemaal maar op zat op de auto. De auto was alleen niet gechipt door brabus, maar 193 pk was ook al voldoende. Na de proefrit de auto gekocht.

Wil niks meer anders!

Het eerste moment dat ik met de kap open reed was zo wennen. Er hoort toch normaal gesproken een dak boven je hoofd? Maar ik genoot ervan. De wind door je haren, het gevoel dat je hoofd leeggetrokken wordt door de wind, ff aan niks denken, je gewoon focussen op autorijden en dat dikke geluid van de 2,3 liter viercilinder motor horen janken. Ook al was het temperatuur 3 graden de dak ging open, sjaal om, verwarmen opstandje sauna en rijden maar. Het was zo'n genot om met de slk open te rijden dat de temperatuur niks uitmaakte.

De auto was ook zeker geschikt voor in de winter. Doordat de auto een hard-top dak heeft merk je bijna geen windgeruis, stroom de warmte in je cabine ook niet weg waardoor de auto in de winter ook praktische is. Ik moet erbij wel vermelden dat je niet met deze auto met zomerbanden in de winter moet rijden. Ik had een setje winterbanden bij deze auto gekocht, zeker omdat de auto 193pk heeft. De regel geld bij ook als je meer dan 140pk hebt in een auto van een gewichts klasse 1000kg of hoger zou ik de winterbanden sowieso aanbevelen.

Reparatie's
Doordat de auto 245000km had gelopen en de auto stampte uit 1997 heb ik wel wat kosten gehad aan onderhoud. De laatste grote beurt van auto was in 2014. Ik heb zomer 2016 de auto direct een grote beurt laten geven en daarnaast was de aircopomp ook kapot. Die dan maar ook gelijk laten vervangen. In September 2017 de zomerbanden voor laten vervangen voor pirelli's en September 2018 achterbanden vervangen voor pirelli's. Ik deed er alles aan om de auto zoveel als het mogelijk is liefde te geven. Want dat miste de auto wel. Ik wist zeker dat deze auto nog niet op was.

Afscheid

Helaas heb ik in December 2018 besloten om afstand te nemen van deze geweldige eerste auto. Ik heb een keuze moeten maken of ik iets goedkoper moest rijden of dat ik elke maand een beetje geld moest bijleggen. Ik heb voor het eerste gekozen. Ik moest van mijzelf een auto hebben die veel minder km had gelopen (ja die kunnen ook onbetrouwbaar zijn) en het moest zuiniger( ik reed 1 op 10 met de slk). Mijn vader kwam een bmw 316i E36 tegen die nog geen 68000 km had gelopen. Hij voldeed gelijk aan mijn eisen. Motor met ketting, zuiniger, onder het gewicht 1250kg, minder km's en nog steeds een fun auto. Want ik wil natuurlijk niet dat ik mijn glimlach kwijt raak als ik in de auto stap. Dus op 4 December 2018 heb ik afscheid genomen van de SLK en ben ik nu de avontuur aangegaan met mijn BMW 316i.


7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.