Mercedes-Benz SL 600 (1996)
autoreview
Signalement
Uitvoering | SL 600 |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 1996 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 173.000 km |
KM-stand laatst | 184.000 km |
Het beste uit de 90's
- 178.000 km
De Mercedes-Benz R129. In 1989 geïntroduceerd als revolutionair vervolg op de voorgaande generaties van de SL serie. In mijn zoektocht naar een “betaalbare maar bijzondere” klassieker bleek deze SL voor mij de beste keuze.
Na een oriëntatieperiode van ruim een half jaar heb ik besloten dat het een SL 600 zou worden. Een heuse 6 liter V12! . Eentje van ná de facelift in 1995 omdat er een aantal verbeteringen in de auto zitten ten opzichte van het originele ontwerp uit 1989. Als er al wat te verbeteren viel overigens.
Uiteindelijk kwam ik terecht bij mijn SL600 uit 1996 die net uit de US was geïmporteerd. Daar zijn ze nog te vinden en ook nog voor een redelijk bedrag. Alle SL's van dit type zijn in Bremen gebouwd en op een paar kleine zaken na vrijwel identiek aan de Europese modellen. In Nederland zijn er sowieso niet veel nieuw verkocht vanwege de astronomisch hoge nieuwprijs: bijna 400.000 Gulden! Een waar kunststukje met voor die tijd vooruitstrevende techniek mocht wat kosten. Volgens de cijfers van de RDW staan er in Nederland 112 stuks van dit model op kenteken. Slechts 18 daarvan zijn in hier nieuw geleverd.
Anno 1996: Xenon, ABS, ESP, Airbags, ADS (hydraulische demping) Automatische kap, in stoelen geïntegreerde gordels, automatische rolbeugel, elektrische stoelen met memory etc. etc. etc. En niet te vergeten 394 pk en 570Nm koppel, in 6 seconden naar 100km/u en een begrensde topsnelheid van 250km/u.
Mijn exemplaar heb ik met 108000 mijlen op de teller gekocht. Geleverd in Californië, 3 eigenaren een goede historie bewezen door Carfax. Dankzij Carfax liep ik tijdens mijn zoektocht 2 keer tegen een teruggedraaide teller aan. Daarom vertrouwde ik de SL’s met vaak (zeer) lage kilometerstanden uit Duitsland niet. Daarvan kan je echt niks terugvinden, met strikte privacywetgeving als oorzaak. In de afgelopen 24 jaar is mijn SL is met juiste regelmaat onderhouden door de lokale Mercedes-Benz dealer en daarna verkocht aan een handelaar die ‘m op een veiling aanbood. Je kunt dat allemaal online terugvinden als je op het chassisnummer zoekt.
Ik wist dat er e.e.a. aan de SL gedaan moest worden en had ook een budget voor herstel. Dat zat ‘m met name in het vervangen van de pakkingen en vacuumslangen van de motor, remleidingen, een paar stuurstangen, wiellagers, deel van de kabelboom, accu, nieuwe vloeistoffen, filters en bougies, cabriodak, etc etc. Al met al meer dan 10.000 euro aan kosten. Ook optisch wilde ik wat reparaties doen, zoals een grondige schoonmaak en renovatie van het leder en spuitwerk aan de kunststof panelen en bumpers. Ook heb ik nog een originele set 18” AMG velgen gekocht welke bij deze auto een af-fabriek optie waren. Uiteraard met de Michelin Pilot Sport MO banden. Ik heb ook nog een originele achterbank kunnen kopen. Deze SL is dan ook als 4-zitter geregistreerd, dus kids kunnen ook mee. Voor volwassenen is de achterbank alleen geschikt als je geen benen hebt.
Na een succesvolle keuring bij de RDW (“die zie je niet zo vaak, meneer, prachtig zo’n V12”) kon ik de nummerplaten ophalen. Ook wel grappig dat de uitstoot zeer goed/laag was. Natuurlijk niet de Co2, maar de rest wel. De katalysator werkt dus nog prima .
Het resultaat: een plaatje van een auto die fantastisch rijdt. Bij lage snelheden en rustig rijden hoor en voel je bijna niks, maar je voelt dat er heel veel kracht onder je rechter voet zit. Als je het gaspedaal goed intrapt, dan is er een diepe grom hoorbaar en gaat hij als een raket. Die auto blijft maar gaan. Er komt gevoelsmatig geen einde aan de versnelling en hij dendert rap door tot de begrensde 250km/h. Er zijn snellere elektrische auto’s tegenwoordig, maar dat gevoel van acceleratie met de V12 onder de kap is echt totaal anders en eigenlijk niet te vergelijken. Op papier is mijn C klasse Plug-in net zo snel, maar dat voelt toch echt trager. Het geluid van de V12 blijft iets verslavends. Geen poppende/puffende of schreeuwende uitlaat, maar het geluid komt bij deze auto nog uit een niet-gecomponeerde aandrijflijn. De wegligging is vrij uniek door de hydraulische adaptieve demping. Erg veel comfort maar gaat nog verbazend hard en stabiel de bocht om. De vering kan overigens worden ingesteld op normaal en sportief en desgewenst kan de auto op 2 niveaus worden verhoogd voor slechte wegen.
Het interieur is bijna volledig bekleed met leder en hout. Deze SL is uitgerust met het exclusive leather pakket, waardoor de deuren, dashboard en zelfs de zonnekleppen in leder zijn bekleed.
Deze auto heb ik natuurlijk niet gekocht vanwege het lage verbruik, maar voor degene die het interesseert: Ik kom uit op zo’n 1 op 6,5-7. Alleen e5, liefst VPower uiteraard.
Voor de rest heb ik nog wat werk te doen om de stereo weer aan de praat te krijgen. Daarbij twijfel ik om een originele radio (met CD wisselaar) in te bouwen of dat ik een modernere koop (met retro look) waarmee ik ook Spotify kan streamen (met 90’s playlist natuurlijk ;-)
De SL staat nu weer in de winterstalling en ik kijk alweer uit naar het eerste ritje in het voorjaar!
Update vanuit de winterslaap
- 178.000 km
Even een kleine update als reactie op de positieve reacties op mijn review. Hartstikke leuk om zoveel positieviteit te lezen!
Ik heb inmiddels een originele Exquisit radio (zie foto) met CD wisselaar aangeschaft. Ik moet nog wel de speakers vervangen en de boel verder aan de praat krijgen. In verband met het monteren van de achterbank heb ik de versterker en sub-woofer verwijderd. Ik had de hoop dat die versterker alleen voor de sub-woofer en achterspeakers waren. Maar dat blijkt niet het geval. Maar daarvoor heb ik nog de hele winter om dat uit te zoeken (tips zijn welkom!)
Er was ook nog een opmerking van Marco over de vervanging van de kabelboom. Mijn exemplaar heeft gelukkig geen last van de biologisch afbreekbare bedrading in de kabelbomen (een kwaal dat in 1996 modellen is verholpen). Echter was er blijkbaar nog wel een klein deel dat daar wel last van had of op een andere manier niet goed meer was. Dit was slechts een kleine reparatie. De bedrading is nu helemaal in orde!
Voorjaarsupdate
- 178.100 km
Het is tijd voor de wake-up call! Na 5 maanden stilstand in de garage starte de auto vrijwel direct. Daarna direct naar de APK keuring. Deze verliep zonder problemen. Het was zelfs een dubbele check, want de RDW kwam langs voor een steekproef. De SL kan er weer een jaar er tegenaan!
Ik heb nog een nieuwe handzendersleutel als reserve gekocht iclusief een valet-key. Deze laatste werkt alleen op de deuren en het contact zodat de kofferbak, vakjes en klepjes op slot blijven wanneer de een sleutel moet afgeven aan een valet-parking chauffeur. Niet dat ik daar veel gebruik van maak, maar ik vind het fantastisch dat het kan bij deze auto. Weer een fantastisch stukje jaren '90 overengineering!
Verder nog wat hydraulische olie bijgevuld voor het veersysteem en het cabriodak. Ook de motorolie ververst, wat verloren rubber dopjes bijgekocht en de onderkant van de auto goed schoongemaakt met de auto op een brug. Dat was al 25 jaar niet gedaan, schat ik zo in. De stereo werkt nog niet want daar was ik helaas niet aan toegekomen. Is ook niet zo’n probleem. Het geluid van de V12 alleen klinkt ook al goed. Nu maar hopen dat het weer de komende maanden beter wordt dan tot nu toe het geval was.
2022 mid-zomer update
- 179.900 km
Even een korte update over de SL. Nadat de auto ruim 7 maanden in de garage had doorgebracht, werd het eind mei weer hoog tijd om weer een paar leuke ritjes te gaan maken. De APK had ik voor de winterslaap al laten doen samen met een kleine beurt. Zonder problemen.
Tijdens de eerste ritten sloeg de auto 2 keer plotseling af tijdens het rijden. Maar met opnieuw starten was het probleem afgelopen. Maar helaas vlak voor een leuke toerrit wilde hij niet meer starten. De specialist zag een foutmelding van een (van de 2) krukas sensoren. Welke van de 2 gaf de auto niet aan. Dus zijn ze allebei maar vervangen. Na reparatie kon ik weer op pad en loopt de auto weer fantastisch. Tankbeurten afrekenen doe ik maar met mijn ogen dicht, haha. Maar ach, met die paar kilometers per jaar met deze auto is het leed te overzien. Het blijft (en ik hou het) speciaal om in dit 90's icoon te mogen rijden.
Update november ’24: Genieten van de SL
- 184.000 km
Het is alweer een tijdje geleden dat ik een update heb gedeeld. Elke rit is een feestje, en dat houd ik graag zo door de nodige zorg aan de auto te besteden.
Onderhoud en reparaties
Kort na mijn vorige update wilde de SL weer niet meer starten. Toe heb ik de auto maar naar een echte R129-specialist gebracht. Dat is voor mij flink uit de buurt, maar de moeite waard. Uiteindelijk bleek dat de ECU een reparatie nodig had vanwege een kleine kortsluiting in de bedrading. De kabels zijn vervangen, de ECU functioneert weer als nieuw, en de SL rijdt weer zoals het hoort. De eerder vervangen krukas-sensoren bleken achteraf niet het probleem te zijn. Dit onderstreept maar weer het belang van een échte specialist. Bij deze wil ik nog even stilstaan bij René van Liemde, een geweldige vakman en specialist, die helaas vorig jaar veel te vroeg is overleden.
Daarnaast zijn beide draagarmen aan de voorzijde vervangen. Dit was een aandachtspunt bij de APK, dus dat is ook weer netjes opgelost. Daarna laten uitlijnen bij Steverink in Apeldoorn. Verder heb ik het standaard onderhoud uitgevoerd: vloeistoffen vervangen en ervoor gezorgd dat de auto er tiptop blijft uitzien.
Een nieuwe taxatie liet zien dat de SL opnieuw in waarde is gestegen, dit keer met €3.500. Natuurlijk is verkopen niet aan de orde – deze auto blijft in mijn garage – maar het is toch mooi om te zien dat de onderhoudskosten en waardestijging elkaar in balans houden. Het verbruik blijft stabiel tussen 1 op 6,5 en 1 op 7.
Hobbyauto in topvorm
De teller staat inmiddels op 114.000 mijl (circa 184.000 km), en met een jaarlijkse 2.000 km is de SL echt een hobbyauto. Elke kilometer is er eentje om van te genieten. Dit jaar heb ik meegedaan aan meerdere tourritten en rally’s, onder andere met de MB S-Klasse Club. Een prachtige manier om de auto uit te laten en gelijkgestemde liefhebbers te ontmoeten.
Voor nu staat de SL warm en droog in de winterstalling, wachtend op het moment dat de lentezon weer doorbreekt.
Tot de volgende update!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.