Mercedes-Benz SL 500 (2002) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | SL 500 |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2002 |
Jaar van aanschaf | 2010 |
KM-stand bij aanschaf | 39.500 km |
KM-stand laatst | 90.425 km |
SL 500
- 74.000 km
Na 16 jaren trouwe dienst kwam ik in de hitte, in de file bergop in Zwitserland in 2009 tot de conclusie dat ik gezien mijn leeftijd toch wat meer luxe nodig had dan mijn prachtige Alfa 2000 spider uit 1980 mij kon bieden. Denk hierbij aan airco, degelijke handrem en een gaspedaal waarvoor de voet niet in een hoek hoeft te staan waardoor je na 1000 kilometer bijna niet meer kunt lopen.
Bij thuiskomst met zoontje op bezoek gegaan bij van Vliet in Nieuwerkerk a/d IJssel want daar wilde hij al heel lang naartoe. Daar stond temidden van veelal onbetaalbare bolides ook een brandweerrode SL uit de serie R129. Zeer betaalbaar vond ik. Nu heb ik een vriend en die heeft een 420SL uit de serie R107. Mooie auto maar die heeft een merkwaardige in- en uitstap vanwege de (te lange) deur. Niet geschikt voor mij althans. Dus maar eens even kijken hoe dat bij de opvolger was. Bij de R129 was daarvan geen sprake, zat gewoon erg goed en in- en uitstap normaal.
Van huis uit groot gegroeid op de achterbank van diverse Mercedessen dus ik had al een zwak voor het merk maar mijn besluit stond vast; dit model moest het maar worden. Een stukje duitse degelijkheid.
Dus op zoek gegaan via internet. Niet gehinderd door enige technische kennis twee auto's geselecteerd; een 500 uit 1993 en een 280 uit 1996.
Om een lang verhaal kort te maken; de 500 (via dealer in Amsterdam) bleek uitgewoond en geen documentatie en iets uit Monaco, erg vaag. De 280 uit 1996 daarentegen was erg fris en kloppend verhaal en documentatie, bij Broekema in IJmuiden.
Bovendien moderner interieur en zelfs al navigatie! Deal gemaakt en auto week later opgehaald. Dus toen Mercedes en Alfa in de garage.
Zomervakantie mee gereden maar al spoedig vroeg ik mij af wat ik met twee cabriolets in de garage deed waarvan de ene dus niet meer bereden werd. Weer internet bezocht en nieuwe SL (r230) kwam in de picture. Waren al redelijk betaalbaar. Bleek echte moeilijk om iemand te vinden die en 280 en spider wilde inruilen.
In Bergen op Zoom bij ICS was men daar wel toe bereid. Daar stond een topaasblauwe 500 te koop en na proefrit was de hebzucht tot ongekende hoogte gestegen. Verblind daardoor en wederom met gebrek aan kennis en technisch inzicht deal gemaakt en week later deze auto opgehaald. Het is dan augustus 2010, een jaar na aankoop van de eerste SL.
Ok, het dak opende wat ver naar achteren en de navigatie deed wat raar. Ik had ook geen idee van de kosten van zo'n auto en onderdelenprijzen. Maar daar ben ik later wel achter gekomen. Wordt vervolgd.....
500 sl deel 2
- 74.000 km
Afijn, week later auto opgehaald en twee auto's ingeleverd. Wat een aflevering; niets volgens afspraak, echt een ramp. Kon nog net de onderhoudsboekjes vinden. Snel wegwezen dus en nog sneller vergeten!
Deed gek genoeg niet eens zoveel pijn om de Alfa daar achter te laten. Maar dat begon later wel te knagen en ruim 4 maanden later heeft mijn ex vriendin de Alfa voor 1000 euro minder dan de inruilprijs bij die handelaar weggehaald. Stond er nog net zo bij als ik hem had achtergelaten.
Wat een genot deze auto! Voldoende vermogen op elk toerental en snel genoeg wat mij betreft. Bijzondere en deftige kleur dat kleur topaasblauw met dito interieur. Zegt ook wel iets over vorige eigenaar.
Bij nadere bestudering bleek de auto in Luxemburg te zijn geleverd en na precies 1 jaar en 1 dag naar Nederland te zijn gehaald. Daarna in onderhoud bij Ruttchen Breda maar vanaf 2007 vrijwel stilgestaan. Helaas bleek Ruttchen niet bereid mij oude nota's te verstrekken zodat ik kon zien welk onderhoud en/of reparaties buiten boekjes om was/waren gepleegd. Mijn eigen dealer kon dat ook niet in het systeem vinden want dat is allemaal niet centraal geregeld. Dat leek mij zo logisch, zeker voor MB. Dus wat dat betreft tast ik in het duister. Nu de auto in mijn bezit was kon het feest pas echt beginnen!
Dat begon met een bezoek aan Alfa Electronics in Rotterdam ivm defecte navigatie. Perfecte zaak en dito dienstverlening; voor € 283,- nieuw laser geïnstalleerd en sindsdien geen problemen meer. Dit Command systeem is in 2006 vervangen maar fungeert wat mij betreft nog prima. Ik rijd de auto immers alleen in vrije tijd en vakanties.
ook gelijk nieuwe binnenhoes besteld in de UK want aan stof heb ik zo'n hekel. Scheelt ook heel wat wasbeurten! Ook nog nieuw zonneklep a raison van € 165,-. Dan besef dat het geen gewone Mercedes is.
Toen kwam april 2011 en tijd voor een eerste beurt bij km stand 48.555. Bij ROGAM want om de hoek. Zou een kleine beurt zijn maar helaas moesten de remschijven e.d. rondom worden vervangen. Bij elkaar een kleine € 2.000,-. Weer veen slikken maar ik kon weer even vooruit. Bovendien wend het ook wel dat prijsniveau. In juni nog wat bekleding vervangen, veertjes van de uitsparingen voor dakscharnieren waren lam dus dat moest al gebeuren. Omdat andere delen zwart waren die gelijk ook maar in goede kleur aangeschaft zodat het een een geheel vormde. Kosten circa € 645,-.
In juli nog een nieuwe accu achterin. Nu doe ik niet alles via de dealer want prijsverschil is soms dramatisch. ook de accu dus niet, scheelde echt € 150,-.
Heerlijke vakantie gehad in Italie maar helaas, de airco werkte niet. Dat moest ik dus nog eens oplossen.
Maar eerst het dak want dat viel toch wel erg ver naar achteren. Dus in september 2011 naar de dealer.
Bleek na lang zoeken het buisframe te zijn. Maandag werd nog gemeld dat het een cilinder was voor de hydrauliek maar dinsdag - nadat zij een andere cliënt met een SL hadden gevraagd langs te komen - was het toch wat anders. Met nog wat kleine dingetjes ruim € 2.800,-. Gezien de gang van zaken na gesprek terug gebracht tot circa € 2.000,-. Maar sindsdien alles wel ok!
Zomer 2012 was in aantocht, de Franse Riviera was het doel. Toch wel fijn als de airco dan functioneert, zeker gezien mijn ervaringen in Italië.
Dus in maart 2012 naar dealer. Bleek het hele bedieningspaneel naar de haaien. Na een goed gesprek over kwaliteit en Mercedes e.d. kreeg ik de unit met 50% korting.
Installatie verlangt echter uitbouw dashboard dus hup, weer ca € 1.750,- richting dealer.
Dacht nu wel even klaar te zijn. Niets bleek minder waar!
Bij km stand 57.000 een rammeltje in de uitlaat. Mijn angst werd bevestigd; katalysator kapot. Niet origineel was wel goedkoper maar ik koos toch voor dealer. omdat ik dan toch al veel geld kwijt zou zijn ook nog wat andere bekledingsdelen gekocht zodat alles weer in kleur was. Zo had ik ook nog een beetje het idee dat het geld was besteed aan optische verbeteringen zodat het ook zichtbaar was. Nota bedroeg bijna € 3.500,-......
Probleemloze zomer en heel veel plezier. Via Route Napoleon naar de Cote, wat een feest! En dan ter plaatse die ritten in de heerlijke, warme zomeravond langs de kust. Echt super!
Wordt vervolgd!
sl500 deel 3
- 74.000 km
Na de vakantie werd het tijd voor regulier onderhoud een Assyst A, km stand 63.146 dd 13/08/12.
Viel wat duurder uit dan verwacht wegens nieuwe bougies. Bleken er geen 8 maar 16 te zijn, een Twin Spark dus om in Alfa termen te blijven. Vervangen kost blijkbaar wat meer tijd dan bij gewone auto's. Leuke kostenpost van ruim € 1.500,- maar ik kon weer even vooruit.
Overigens is tijdens de vervanging van de bedieningsunit van de verwarming ook de module vervangen van de afstandsbediening. Die zit wat onhandig, daarom moest het dashboard worden uitgebouwd.
Nadien alleen maar plezier gehad en alleen nog nieuwe banden, Continental SportsContact 5 d.d. 29/06/13. Wat een verschil! De oude banden bleken ook al 7 jaren oud en waren wat hard geworden. Ventiel bleek ook al ingescheurd! Hoogste tijd dus voor vervanging. Kosten € 965,- all in. Wederom niet bij dealer want die kan deze prijzen niet benaderen.
Wederom heerlijke vakantie gehad met prachtige routes door ZW Engeland. Voor vertrek nog even door dealer naar rammel in kofferbak laten kijken. Konden niets vinden, zou speling zijn op dakmechanisme en meer dan 10 uur arbeid om dit te herstellen. Maar dak deed het verder goed en kon zondermeer op vakantie. Nota van € 250,- volgde spoedig.
Een goede week later, natuurlijk op zaterdagochtend want dit soort dingen gebeurt meestal in het weekeinde als de garage dicht is, bleek echter niets minder waar. Op parkeerplaats bleek het niet mogelijk het dak te sluiten, laatste fase weigerde het systeem. Inmiddels lichte regen maar dak dan maar weer open. Naar Ford dealer gereden voor adres dealer maar hij kende voormalig MB monteur die voor zichzelf was begonnen. Wat dichtbij en snel gevonden.
Naar binnen voor analyse en binnen 5 minuten probleem vastgesteld. Diverse bouten en moeren zaten los c.q. ontbraken waardoor hele dak tordeerde en niet kon sluiten. Na 3 kwartier sleutelen en 66 pond was het probleem opgelost. hij zei dat de rammel ook wel weg zou zijn. En dat was inderdaad het geval.
Ik ben nu nog in gesprek met dealer over hun gestelde diagnose van 10 uur en meer.....
Conclusie; fantastische auto, ik ben alleen wat snel geweest met de aankoop want veel van de storingen waren al aanwezig bij aankoop. Had mij wel wat kosten kunnen besparen door beter vooraf te informeren. Geschiedenis is alles bij een dergelijke auto dus mocht je er een willen kopen; liefst met alle nota's erbij! Misschien heeft mijn auto wel forse achterschade gehad gezien probleem met dak en verschillende kleur interieurdelen.
Verbruik is gemiddeld 1:8 maar met rustige rijstijl is 1:10 ook te realiseren.
Relaxed als je wilt en snel als het moet met veel koppel.
Reizen is ook geen probleem, kan alles meenemen alhoewel de ruimte achter de voorstoelen dan ook benut moet worden.
Kosten vallen wel wat tegen, onderdelen zijn meestal prijzig. Maar eigenlijk ook wel logisch, dat is nu eenmaal zo bij een/iedere auto in deze prijsklasse.
Verzekering geen punt, via KNAC WA Plus verzekerd voor ca € 700,- per jaar.
Moet wel geld reserveren voor kosten ABC systeem want dat is blijkbaar een zwakke schakel en vrij kostbare reparatie bij defect. Hoop eigenlijk dat dat al deels vervangen is door vorige eigenaar want de termijn waarop hier problemen mee ontstaan kan behoorlijk verschillen. Maar die informatie ontbreekt helaas.
Ondanks dit alles ben ik nog steeds zeer tevreden over de auto. En ik weet nu tenminste wat er allemaal mee gebeurd is en wanneer. Heeft echter wel wat gekost....
Op korte termijn weer onderhoudsbeurt nodig. Vraag is alleen of dat nog bij de dealer zal zijn....
Vast in P
- 75.108 km
Wat ik al vreesde dat stond te gebeuren op basis van andere reviews en gesprekken met andere bezitters heeft zich zondag j.l. voltrokken; keuzehendel automaat vast in P. Vermoedde dat dit het bekende euvel was zoals ook beschreven in andere review, module defect, en dat bleek dus inderdaad ook het geval. Overkwam mij alleen bij een wat lagere kilometerstand. Prijs van reparatie is ook hetzelfde.
Verder ook goed geregeld met mobiliteitsgarantie van Mercedes maar ik blijf dit toch enigszins teleurstellend vinden. Duurt 5 werkdagen voordat het onderdeel binnen is want blijkt een diefstalgevoelig onderdeel, net al de sleutel. Wat hiermee wordt bedoeld is mij onduidelijk.
Dat hebben wij dan ook weer gehad denk ik dan maar. Helaas wederom geen jaar zonder reparatie...
Heb wel contact opgenomen met MB Nederland want ik denk dat dit eigenlijk een fabricagefoutje is gezien het feit dat het gebeurt bij iedere SL en bij verschillende kilometrages. Eens kijken hoe zij dat zien en of ik daar nog in tegemoet wordt getreden.
Kom dan ook tegemoet aan reactie lezer dat betrouwbaarheid te hoog is gewaardeerd en zal deze afwaarderen. Niet alleen op basis van deze ervaring, had eerste keer nog teveel een roze bril op.
update
- 90.425 km
Na enige stilte leek het mij wel leuk en wellicht leerzaam voor anderen om weer eens een stukje te schirjven.
Inmiddels weer aardig wat kilometers verder. Prachtige ritten door Engeland en de Alpen/Italië.
Wij spreken zomer 2013. Voor vakantie naar Engeland een rammel in kofferbak. Naar dealer gegaan om na te laten kijken want ik houd niet van rammeltjes en al helemaal niet wanneer ik met vakantie ga!
Analyse; dat kostte wel minstens 10 uur arbeid maar alles nagekeken verder en ik kon gewoon op vakantie.
Week later in Zuid-Engeland op zaterdagmorgen in Brixham (gebeurt altijd in het weekeinde); dak wilde niet meer sluiten en het begon net te regenen....Via lokale Ford dealer verwezen naar voormalige Mercedes monteur met eigen garage die gespecialiseerd was in SL. Kon het mooier? Was nog vlakbij ook dus met een lekker gangetje daarheen. Zaak was gzd geopend en uiterst vriendelijke ontvangst. Gelijk naar binnen en aan de slag. Vertelde hem ook nog van rammel. Drie kwartier en 60 pond later functioneerde alles naar behoren en van de rammel zou ik volgens hem ook af zijn. Dat klopte. Er bleken diverse bouten niet aangedraaid en of te ontbreken waardoor frame/dak behoorlijk tordeerde. Hoezo goed nagekeken, hoezo minstens 10 uur reparatie???
Dat was dus tevens het einde van mijn relatie met de dealer, dat spreekt voor zich. Nu tot grote tevredenheid onder dak bij fa. Vuik in Krimpen a/d IJssel.
Voorjaar 2014 bij Maxiperformance laatste dempers laten vervangen voor een iets dieper geluid. Keurig en zorgvuldig werk geleverd voor prima geluid en dito prijs! Sierstukken wel origineel gehouden.
Najaar 2014 bleek het mis, iets wat door iedere SL berijder met ABC wordt gevreesd. Alle signalen op rood in dashboard!! Veerpoot rechtsachter moeten vervangen, kostbaar grapje, gelijk dan ook maar preventief automaat laten spoelen.
Mede in verband hiermee ook op bezoek geweest bij Automobile Exclusive in Noord-Duitsland, specialist op het gebied van het ABC systeem. Daar gelijk ook magneetfilter gekocht en geïnstalleerd om - wederom - preventief mogelijke ijzeren deeltjes op te vangen in vloeistof.
Deze zomer lekker toeren door Frankrijk, wordt weer een mooie trip!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.