Mercedes-Benz SL 500 (1995)

autoreview

Mercedes-Benz SL 500 (1995)
Mercedes-Benz SL 500 (1995)Mercedes-Benz SL 500 (1995)Mercedes-Benz SL 500 (1995)Mercedes-Benz SL 500 (1995)Mercedes-Benz SL 500 (1995)

Signalement

UitvoeringSL 500
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar1995
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf154.000 km
KM-stand laatst154.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Mercedes-Benz SL 500 (1995)

  • 154.000 km

Sneller dan verwacht was ze daar, een Mopf 1 (modellpflege) R129 met V8. Al hoewel ik niet echt op zoek was diende deze schone met heerlijke V8 in een mooie kleurcombinatie zich aan. En niet onbelangrijk, DE optie die ik graag wilde: orthopedische stoelen. De 280 was een heerlijke auto met eigenlijk 2 minpunten. De lichte motor in combinatie met de 4-bak maakte hem vrij rumoerig en lui. Prima voor de zondagse rit zo nu en dan maar ik gebruik de SL dagelijks en maakt er geregeld lange trips mee. Op die momenten merkte ik ook dat ik onvoldoende ondersteuning kreeg van de stoelen. Daar de Mopf1 standaard al betere stoelen heeft dan de pre-Mopf en deze in 500 bovendien orthopedisch zijn, moest dit hem wel worden. De 320 pk sterke V8 is dan nog eens een dikke bonus. Nu 3 weken in bezit en wat valt op:

Rijden
Moderner. Ondanks slechts 2 jaar verschil in bouwjaar met de 280 voelt de 500 van na de facelift volwassener aan. De soft top is iets (relatief) beter geïsoleerd, volgens mij door betere, dikkere rubbers en de 'sluit stand' van de ramen. Wel merk je de zware V8 in het vooronder maar onderstuur is heerlijk te corrigeren met het enorme koppel. Wel gemerkt dat de auto aan de voorzijde enigszins lager ligt dan de achterzijde. Ik heb het gevoel dat de achterzijde iets te hoog staat, geen idee waarom. De V8 is zwaar maar het kan niet zijn dat daardoor de auto niet meer in balans is volgens mij.

Interieur
Even wennen, al die functies/opties! Airco, tempomat, memory stoelen, de 280 had het allemaal niet. Verder is een automatisch dimmende binnenspiegel aanwezig (ideaal) en is een reiserechner aangevinkt door de eerste eigenaar. De stoelen zijn ideaal te verstellen, mede door de op te pompen luchtkamers en het elektrisch verstelbare stuur. Nu ook een lederen achterbank. In mijn ogen geen echte toegevoegde waarde, zeker omdat je de 2 opbergvakken hierdoor mist. Alhoewel, er iemand zou kunnen zitten als mijn vriendin de bestuurdersstoel in haar positie heeft staan :D . In negatieve zin valt de kwaliteit van het interieur op. Waar de Mopf1 super degelijk in elkaar zat, zie je hier toch wel hier en daar wat verf afbladderen op de deurpanelen. De deurklink van de bestuurdersdeur aan de binnenzijde zit los, het hout op de passagiersdeur laat los, de gasveer van de middenconsole klep heeft de geest gegeven en het leer op de bestuurdersstoel begint te scheuren bij de naad in het midden. De 280 had 65k km meer achter de kiezen en zat merkbaar beter in elkaar. Op zich geen onoverkomelijke zaken en prima klusjes om aan te pakken maar het viel wel op.

Al met al een mooie opvolging van van de 280 en geeft een mooi vooruitzicht op de rit naar Italië deze zomer!

Update oktober 2017 (170.000 km)
Nu de auto een half jaar in bezit is, tijd voor een update. Helaas bleek de auto niet zonder problemen. Bij de APK in mei kwam aan het licht dat de brandstofpomp lekte, een stuurstang vervangen moest worden en de stuurdemper versleten was. Totale kosten incl. APK: dik 1.000 euro. Een maand later in juni schoot de automaat in de noodloop en kwam daar vervolgens niet meer uit. Na diagnose (90 euro) bleek de EHS sensor en printplaat in de bak vervangen te moeten worden. Gevolg was een complete revisie van het kleppenblok bij ATR in Montfoort (aanrader bij automaat problemen!). Uiteindelijke kostenpost: 1.136 euro. Na een kleine onderhoudsbeurt (351 euro) i.v.m. de aankomende autovakantie naar Italië gelukkig geen problemen. De SL was duidelijk in zijn element op de Ligurische kustwegen met iedere dag het dak open en ramen en windscherm omlaag. Op de snelweg was het genieten, de SL ligt als een dijk op de weg en met gemiddeld 160 km/h op de tempomat is het een cruiser van formaat. De terugkomst in Nederland werd helaas ingeluid met nieuwe problemen. Ditmaal van elektrisch aard. De SL was niet meer van de startblokkering te krijgen en ont- en vergrendelen ging gepaard met vreemde reactie. Deuren gingen wel of niet dicht, ramen uit zichzelf omlaag, lawaai van de CV pomp. Uiteindelijk is de SL met behulp van de ANWB afgeleverd bij SL parts voor diagnose en reparatie. De zoektocht was niet eenvoudig want er bleek veel oude, later toegevoegde, bedrading in de auto te zitten (met dank aan de vorige eigenaren..). Gelukkig is een R129 in goede handen bij Rob van SL parts en na het vervangen van de CV pomp, diverse vacuum blokken en kleppen is de auto terug en vrij van storingen. Kosten: 1.500 euro, o.a. door de vele uren storing zoeken. Al met al een hoop onverwachte kosten en er staat nog wat op de planning (de katalysatoren rammelen). Toen ik de auto kocht bij een specialist had ik dit niet verwacht en blijkt maar weer: een aankoopkeuring is goud waard. Maar ook zijn dit problemen die nou eenmaal bij een oudere auto horen.

Inmiddels zit de hardtop er weer op en kijken we uit naar de zomer, hopelijk wat probleemlozer dit keer.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.