Mercedes-Benz R 320 CDI 4Matic Lang (2007)
autoreview

Signalement
Uitvoering | R 320 CDI 4Matic Lang |
---|---|
Versnellingen | 7, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 131.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
Niet zuinig, maar zooo lekker,
- 131.000 km
Mijn vrouw zei: "die wil ik", toen we onze R-klasse voor het eerst zagen. Hij was toen tien jaar oud met 132.000 Km op de teller. Wat breng je daar nou tegenin?
In het dagelijks leven hebben wij een rolstoel nodig en een heleboel ruimte. Deze auto biedt dat. Inclusief bestuurder hebben 6 personen een ongelooflijk riante zetel en daarachter kan, ingeklapt, ook de rolstoel nog mee. Je kunt natuurlijk ook zitplaatsen ruilen voor bagage, veel bagage.
Dat betekent een hele grote auto. In krappe parkeergarages is het dan ook wel eens passen en meten, hoewel dat went. Je steekt gewoon even als dat nodig is. In de auto gezeten voel je je oppermachtig hoewel je de neus niet kan zien, een heel vreemde combinatie. De auto heeft het veiligheidssysteem van de eerste A-klasse: de motor schuift onder de vloer bij een serieuze crash.
Die motor ligt ook een beetje schuin in het vooronder om de neus zo kort mogelijk te maken -anders zou de auto nóg groter worden en dat was kennelijk zelfs voor Amerikanen, voor wie deze auto bedoeld is, te gek. Die schuine stand betekent dat reparaties meer tijd (en dus geld) kosten dan bij andere modellen.
En reparaties hebben we al wel gehad: deze V6, die in honderdduizenden modellen van 280 t/m 350 cdi is gemonteerd, heet OM642 en staat bekend om een oliekoeler die weleens gaat lekken. En ja hoor, we hebben die oliekoeler moeten laten vervangen wegens olielekkage. Dat een hele serie motoren van Mercedes-Benz dit probleem heeft en niet teruggeroepen wordt, valt me wel erg tegen van Das Haus.
Deze motor heeft bovendien een hard kunststof luchtinlaattraject dat na verloop van tijd gaat verbrokkelen en vervangen moet worden. Ook hiermee waren wij aan de beurt. In de nieuwe luchtinlaat zitten twee nieuwe luchtmassameters -terwijl de oude nog goed zijn. Ook dat is een beetje een tegenvaller: van een topmerk verwacht je geen koppelverkoop puur om geld te verdienen.
De R-klasse heeft luchtvering. Die kan gaan lekken en je gelooft het niet: dat deed hij binnen een paar maanden na aanschaf, rechtsachter. Balgen links- en rechtsachter vervangen.
Al die dingen die stukgaan, tja, dat ben ik van Mercedes niet gewend. Tot nu toe reden we E220cdi en die gingen nooit stuk. Ja, na een half miljoen Km gaf er wel eens een aggregaat de geest, maar kosten? Welke kosten?
Maar wat deze motor ook heeft is een bijzondere gretigheid en voor het gewicht van de auto ongelooflijke prestaties in combinatie met de vierwielaandrijving. Bovendien klinkt hij in deze auto als een echte Amerikaanse big truck en dat geluid is verslavend. Je wilt nooit iets anders meer als je van autorijden houdt, maar ook alleen als je van autorijden houdt: zoek geen economische motieven om R-klasse te gaan rijden, want die zijn er niet. Het verbruik is stevig hoewel passend bij de prestaties, het gewicht is fors dus de belasting ook, de nieuwprijs was 97500,- dus ook verzekeren is niet gratis, maar...
wat een heerlijke automobiel is dit!
Ruim een jaar verder
- 165.000 km
We tellen een jaar en drie maanden na aankoop. Er worden flinke afstanden met de auto afgelegd in een comfort, ruimte en rust die je je nauwelijks kunt voorstellen. Alleen, samen, volle bak, 600 kilo tuinhout en twee passagiers: je merkt helemaal niets. Het rijdt superieur, het remt superieur en bijna ongemerkt, het schakelt... wel, heel soms wat ongeciviliseerd, vooral bij terugschakelen, dus misschien ooit een revisietje van de 7G-tronic?
Er is een apk gedaan met oliewissel, meer niet. Een (gebruikte) Mercedes diesel breng je pas weg als er iets is. Ook de banden zijn nog prima.
Elke twee maanden check ik de bandenspanning en het oliepeil. Als ik het omreken verbruikt hij een liter op 15.000 Km. Keurig.
Het brandstofverbruik weet ik tegen de 1 op 12 te houden en dat is een combinatie van stad (weinig) en snelweg tussen de Randstad en Groningen, Goes, Gent en andere afgelegen plekken.
‘s Morgens vroeg is het lekker gassen, als het druk is hang ik ‘m net zo lief achter een vrachtwagen: rij je 85, kom je ook thuis. Ik heb een bloedhekel aan “treintje rijden” op de linkerstrook. Wat ik dan wel blijf doen en erg leuk blijf vinden: af en toe hard op het gas en iedereen het nakijken geven... met 2100 kilo, mind you.
Bijna alle lampjes in het interieur heb ik door LED vervangen. Ziet er vele malen beter uit.
Wat voortdurend stukgaat: de LED lampjes in het stadslicht. Daar horen W5W lampjes in die het eeuwige leven hebben, maar ik vind LED nu eenmaal mooier alleen gaat die Chinese troep elke paar maanden kapot. Het zij zo, het kost ook weinig. Onze man bij Stern Amstelveen, we kennen elkaar al 25 jaar, had me ervoor gewaarschuwd: Albert, je hebt gelijk man!
De R klasse is nog steeds een ongehoord fijne auto!
Het lijkt wel of de auto beter gaat presteren
- 180.000 km
180.000 Km.
De R-klasse rijdt een stuk fijner (kan dat? Ja, dat kan!) dan een tijd geleden. De automaat gedraagt zich inmiddels voorbeeldig en het olieverbruik is gehalveerd naar omgerekend 1L op 30.000 Kms, dus te verwaarlozen.
Er zit wat condens in de mistlampen. Ik heb er 100W (i.p.v. 55) H11-lampjes in gezet in de hoop dat de warmte het vocht verdrijft, maar dat lijkt niet te werken. Iemand adviseerde mij er gewoon een gaatje in te boren. Ga ik proberen. Lukt het niet: de lampen zijn volop te koop, nieuw, voor een paar tientjes.
Juni 2019
- 190.000 km
6 juni 2019: APK bij de jongens en meisjes van KwikFit Hoofddorp.
Alles OK, zelfs de voorbanden (Goodyear) zijn nog niet aan vervanging toe terwijl ze al bijna 100.000 Km meegaan. De achterbanden werden bij aankoop vervangen, merk General en zitten er dus 60.000 Km op. Dit betekent een zeer "ausgewogen" onderstel wat doet denken aan onze 300D (W124) die ook idioot lang met banden deed.
Wordt dit de laatste keer?
- 288.000 km
Wanneer we een tijdperk gaan afsluiten, wil ik niet vergeten dat ook hier te doen. Onze oude dame, zoals we haar zijn gaan noemen, is nu 16 jaar oud en we willen eigenlijk nog wel een keer het plug in-hybride avontuur proberen: een GLA 250e. Van de allergrootste suv naar de allerkleinste, inderdaad, maar we hebben de ruimte niet meer zo hard nodig en ook de rolstoel is goddank uit ons leven verdwenen.
Vanwege de vaste lasten die we nu toch al betalen, lijkt private lease ons wel iets: trek je die vaste lasten (349,= /m) van het leasetarief af, kost het eigenlijk niet veel. Maar we zijn er nog niet zeker van, zo zwaar valt het ons om afscheid te nemen van de dame, onze 8e Mercedes in totaal maar wel de meest onvergetelijke.
Qua kosten heeft de dame ons de laatste jaren niet teleurgesteld: de waterpomp en een sensor in het uitlaattraject moesten vervangen, keurig opgelost door onze specialist in Gilze door wie we tegenwoordig alles laten doen. O ja, de airco hield ermee op: daar moest koelmiddel bij. Hij was niet lek, alleen 10 jaar verwaarloosd. En last but not least: een terugroepactie! Je zou denken dat de fabrikant dat na 15 jaar niet meer doet maar het ging om de remmen en dat vonden ze kennelijk belangrijk genoeg. Gecheckt door de dealer; niks aan de hand.
Dus als we aan iets nieuws beginnen, dan was dit het laatste stukje R-klasse historie dat ik jullie toevertrouw! En mocht de oude dame toch bij ons blijven, dan lees je hier wel weer eens iets over haar...
Proefrit
- 300.000 km
Bij de dealer in Apeldoorn een proefrit geboekt met de GLA250e. Bij aankomst bleek die verkocht, waren we over gemaild, maar we zien de mail niet dagelijks.
We konden met een “gewone” GLA rijden of met een CLA250e. Natuurlijk wilden we de laatste optie; het is ons immers om het PHEV-avontuur te doen. Alleen… van de CLA250e was de accu niet geladen, dus er kon niet electrisch worden gereden. Erg jammer en best wel pedant van de dealer, door wie wij ons niet volledig serieus genomen voelden. Leuke proefrit hoor, fijne auto maar waar het ons om te doen was, tja, dat kon niet want geen stroom hè.
Na het gebruikelijke halfuurtje offerte, koffie, inruilbod en wat dies meer zij snel afscheid genomen om met de tweede helft van onze zaterdag nog iets nuttigs te doen (heen en weer naar Goes).
Voordat we over een GLA250e gaan nadenken willen we toch echt een keer met een GLA250e gereden hebben. Met een volle accu. Het lijkt alsof Wensink dat totaal niet interesseert en dat snap ik niet. Zijn wij als particuliere klant niet belangrijk genoeg? Dan gaat het in de autobranche nog steeds te goed…
Panne!
- 286.000 km
En dan opeens luiden de klokken... het had 's nachts heel hard geregend.
Onze dame leek onder het rijden wat klotsende geluiden te maken; toen viel de Comand uit, daarna ging het la raam open, en vervolgens: alles uit. Midden in de Kalverstraat in Apeldoorn.
Met 5 behulpzame medeweggebruikers (en geen driftig getoeter van anderen) de dame aan de kant gezet.
Ordeel wegenwacht: accu's en computers hebben zwemles, bereid je maar voor op het ergste.
En dat doen we... ik laat het nog weten.
Over en uit
- 286.000 km
Het is afgelopen met de dame.
Economisch total loss en omdat e.e.a. te wijten is aan gebrekkig onderhoud* niet door de verzekering gedekt. We hebben €3000,= voor haar gekregen van een sloper. Viel uiteindelijk nog mee…
Petje af voor de mensen bij de dealer (inderdaad, die waar ik niet zo over te spreken was): wij hebben enorm veel medewerking, medeleven zelfs, ervaren in de werkplaats en bij de schadeafdeling. En nooit ergens een rekening voor gehad. Hier werken de mensen die het bedrijf een gezicht geven. Die zouden ze in de showroom ook moeten hebben.
*Bij iedere service A en B moet de afwatering van de paravan worden gereinigd. Het bedrijf dat de dame onderhield (een specialist, geen dealer) heeft dit nooit gedaan.
Lynk & Co!
Het is zover! Per 1 juli 2024 komt de Lynk&Co in ons leven. Schijnt een Volvo te zijn, maar Volvo is after all ook Chinees geworden toch?
Nooit gedacht nog eens Volvo te rijden -en al helemaal nooit gedacht om Chinees te rijden. Ik ben heel benieuwd en ga ook over de Lynk wat reviews schrijven. Zie je daar!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.