Mercedes-Benz R 280 CDI Lang (2008)

autoreview

Mercedes-Benz R-klasse
Mercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasseMercedes-Benz R-klasse - interieurMercedes-Benz R-klasse - interieurMercedes-Benz R-klasse - interieur

Signalement

UitvoeringR 280 CDI Lang
Versnellingen7, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf224.000 km
KM-stand laatst270.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Introductie

  • 230.000 km

Hier een review van een R-Klasse die al op leeftijd begint te komen. Op zoek naar ruime 2e hands zevenzitter is er nog niet zo heel veel keus. De Espace krijg je 2e hands bijna gratis en een Voyager durfde ik ook niet aan. Er bleef over een Sharan, XC90 of de Mercedes R.
Uiteindelijk is het een R geworden. Probleem is wel dat er maar weinig zevenzitters te koop staan. Het zijn bijna altijd zeszitters. En als je dan ook nog een benzine uitvoering wil dan is de keuze zeer beperkt. Dus is het maar een diesel geworden. Nadeel: Elke maand Eur 210,- aan wegenbelasting aftikken. De catalogusprijs was Eur 84.000,-. Na zeven jaar koop je hem nu voor Eur 15.000,-. Afschrijven doet zo’n R dus wel.
Uiteindelijk is het een 280 CDI Lang geworden met achterwielaandrijving. Het ding rijdt echt bijzonder fijn. Vermogen en trekkracht kom je niet te kort. De auto nodigt ook niet bepaald tot scheuren uit. Het is een ideale auto voor lange afstanden op de snelweg. Op de derde zitrij kunnen niet al te grote volwassenen nog prima zitten. Als je de keuze hebt zou ik altijd voor de verlengde versie gaan. Dan heb je tenminste nog beenruimte achterin als je een lange bestuurder hebt. Ondanks de lange wielbasis is de draaicirkel verrassend klein. Een stuk kleiner dan mijn vorige auto (Volvo V70). Verder is het wel jammer dat ik een achterwiel aangedreven versie heb. Op wintersport moet je ondanks het gebruik van winterbanden al snel sneeuwkettingen omleggen. Het verbruik ligt ongeveer op 1 op 10. Als je veel op de snelweg rijdt dan verbruikt hij 1 op 12. Niet verkeerd voor een auto die 2200 kg weegt.
Als je een zeven jaar oude auto koopt met 220.000 km op de teller dan weet je dat je vooral in het begin met onderhoudskosten komt te zitten. De bekende euvels die de R-klasse heeft heb ik in het eerste half jaar direct voor mijn kiezen gekregen

• Luchtvering op de achteras vervangen Eur 607,-
• Airco condensor vervangen Eur 600,-
• Olielekkage rond de turbo Eur 200,-

Op de achteras zit standaard luchtvering. Op de vooras is een optie. Ik ben blij dat het airmatic systeem op de vooras er bij mij niet op zit. Zit dat er wel op dan moet je bij aankoop van een gebruikte R-klasse rekening houden met een paar duizend euro aan kosten. Bij mijn R zijn de luchtbalgen en de stangen voor de hoogtesensor vervangen bij de luchtveringspecialist Airnott in Den Bosch.

Verder is de olielekkage rond de turbo een bekend probleem. Volgens de garage was de moer die rond de O-ringen zit te strak vastgedraaid. Dan gaat de boel lekken. Die O-ringen moeten altijd vervangen worden als je de boel los hebt gehad. De garage (een onafhankelijk autobedrijf) wist mij te vertellen dat de motorblokken van dit type Mercedes bijna nooit kapot gaan. Alleen het spul dat er omheen zit (turbo, oliekoeler) is wat minder degelijk.

Dat een airco condensor het na zeven jaar begeeft is op zich niet zo bijzonder. Dat heb ik ook bij andere auto’s gehad.

Hopelijk kan de R er nu even tegen aan. Op internet lees ik dat er nog twee bekende problemen zijn die zich voor kunnen doen. Een verstopt roetfilter en de automaatbak die wat nukkig gaat schakelen. Er worden veel korte afstanden met mijn R gereden. Als ik problemen met het roetfilter krijg laat ik hem er misschien wel uithalen. Ook de automaat laten spoelen staat eventueel nog op het programma voor het komende jaar.
Tot zover. Als er bijzonderheden zijn dan komt er een update.

Update na 1 jaar

  • 238.000 km

Een jaar is dit 2e handsje nu in mijn bezit. Helaas zijn er twee reparaties bij gekomen.

- Kunststof turbo inlaat spruitstuk Eur 350,-
- Carterpan vervangen 400,-

Rond de turbo blijft de olie maar lekken. De garage heeft het kunststof T-stuk vervangen. Helaas zitten daar ook twee sensoren in. Dat maakt het duur. Mijn garagehouder verbaasd zich over het feit dat ook dit vervangingsonderdeel helemaal van kunststof is. Als ze er bij de uiteinden staal in zouden verwerken dan zou het lekkageprobleem gelijk zijn verholpen. Binnenkort moet ik weer voor een lekkagecontrole omdat er ook vermoedens zijn dat de oliekoeler aan het lekken is. Die zit ook vlak bij de turbo.

Dan de carterpan. Doordat de garage de motorbeschermplaat moest verwijderen kwamen ze tot de ontdekking dat de carterpan nogal aan het roesten was. Niet alleen aan de onderkant maar ook aan de zijkant. Die roest komt dus niet door schade maar gewoon doordat de kwaliteit matig is.Die carterpan bleek moeilijk te krijgen. Ondanks dat de V6 CDI in heel veel modellen is geleverd is de carterpan per model weer anders. Uiteindelijk was er een exemplaar bij een revisiebedrijf beschikbaar. Mercedes Duitsland kon het onderdeel niet leveren. Het zou ergens in 2017 weer geproduceerd gaan worden. Bij het revisiebedrijf konden ze ook vertellen dat het een probleem is dat vaker voor komt. Dus al je een R klasse CDI hebt is het aan te raden eens de staat van de carterpan te checken.

In dit eerste jaar heeft de Mercedes zich niet van zijn degelijkste kant laten zien. Hopelijk gaat het komend jaar beter.

Update na 2 jaar

  • 252.000 km

We rijden nog! Naast het normale onderhoud zijn er twee zaken vervangen.

- Wiellager Eur 150,-
- Onderdeel van de airco Eur 200,-

Het viel dus mee in het afgelopen jaar. Mijn garagehouder is geen fan van de R. Hij verwacht elk jaar meer ellende. Hij heeft nog een klant met een ML waar ook steeds van alles aan stuk gaat. Voorlopig ben ik niet ontevreden. De olielekkages rond de turbo zijn gestopt. Wel begint de het motorblok wat te zweten.

Vol goede moed gaan we jaar 3 in.

Update na 2 jaar 4 maanden

  • 260.000 km

Het zit tegen. Het derde jaar dat ik de auto bezit is niet goed begonnen. Twee reparaties kan ik toevoegen aan het lijstje.

- 6 gloeibougies vervangen Eur 300,-
- Koppelomvormer vervangen Eur 1100,-

De aandrijflijn begon bij rustig accelereren enorm te trillen. Vooral rond 1800 toeren. Ik heb met een vrij hoge aanhanger naar Zwitserland en terug gereden. Het gewicht van de aanhanger viel mee. Ik denk zo'n 700 kg. De automaat hield ik gewoon in "D". Hierbij neemt de auto bijna alle stijgingen op de Duitse Autobahn in de 7e versnelling. Hij schakelt bijna nooit terug. Het was misschien verstandiger om de bak in "6" te blokkeren. Bij thuiskomst moest dus de koppelomvormer vervangen worden. De kosten vielen nog mee omdat er een gereviseerde koppelomvormer is gemonteerd.

Volgens de garage zijn de koppelomvormer en de gloeibougies wel een keer aan vervanging toe na 260.000 km. Wel iets om rekening mee te houden als je een 2e hands R-klasse overweegt.

Update na 3 jaar

  • 270.000 km

Bij de jaarlijkse onderhoudsbeurt in november was er tot mijn verbazing niets aan de hand. Hij lekt iets olie maar het totaal olieverbruik is heel normaal. Na 15000 km moet er een liter bij. De accu moet nu wel een keer vervangen worden. Geen schande want na 11 jaar zit de originele accu er nog in. Wel een duur grapje (Eur 350,-) omdat de inbouw nogal wat tijd vergt. De passagiersstoel moet in zijn geheel gedemonteerd moet worden. We rijden nog een jaartje met de R verder.

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.